سخنگوی دولت گفت: دولت 11300 میلیارد تومان در جهت ارایه خدمات بیشتر به مردم برداشت خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران؛ "محمدباقر نوبخت" سخنگوی دولت در حاشیه جلسه امروز در جمع خبرنگاران گفت: تثبیت کلیه منابع حاصل از کاهش قیمت حامل‌های انرژی همراه با 11 هزار و 300 میلیارد تومان منابع بودجه عمومی صرف طرح تحول سلامت در بیمارستان‌ها شده است.

*اجرای طرح تحول سلامت در بیمارستان‌ها آغاز شده
 
وی افزود: خوشبختانه اجرای طرح تحول سلامت در بیمارستان‌ها آغاز شده و همان طور که التفات دارید از بین 8 اقدامی که باید در راستای اجرایی شدن طرح تحول سلامت صورت می‌گرفت سه مورد از آن اجرایی شده است.
 
نوبخت اظهار داشت: در حالی با شما صحبت می‌کنم که در ایام گذشته بعد از اجرای کردن مرحله دوم هدفمند کردن یارانه‌ها بیش از سه میلیون نفر از هموطنان عزیز ما به صورت رایگان دفترچه بیمه خدمات درمانی دریافت کرده بودند.
 
وی تصریح کرد: هم چنین هر فردی که از مسیر نظام ارجاع به بیمارستان‌ها مراجعه کند و یا روستاییان عزیزی که به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند و یا افرادی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند فقط 5 درصد از هزینه‌های درمان از آن‌ها دریافت خواهد شد و برای سایر افراد فقط 10 درصد هزینه درمان دریافت می‌شود.
 
سخنگوی دولت تصریح کرد: بیمارستان‌ها موظف شدند کلیه خدماتی را که بیماران برای درمان لازم دارند آن‌ها را به بیرون ارجاع ندهند و خودشان در داخل آن خدمات آزمایشگاهی و خرید تجهیزات را انجام دهند و دیگر بیماران برای این که عمل جراحی بر رویشان انجام شود مجبور نمی‌شوند که از بیرون بیمارستان وسایل جراحی را خریداری کنند.

* طی هفته‌های گذشته تجهیزات پزشکی 40 تا 70 درصد ارزان شد
 
نوبخت خاطر نشان کرد: این اقدام دولت سبب شد طی هفته‌های گذشته 40 تا 70 درصد تجهیزات پزشکی ارزان شود و علت این موضوع این است که دست واسطه‌ها کوتاه شده و خود بیمارستان‌ها به صورت متمرکز این خرید را انجام می‌دهند.
 
وی افزود: برای این که این اقدامات به درستی صورت بگیرد یک نهاد نظارتی تعریف شد تا در همه بیمارستان‌ها این حسن اجرای کار را کنترل کند و در خود بیمارستان‌ها نیز واحد بستری و ترخیص در کار نظارت می‌کنند و بنده اعلام می‌کنم اگر کسی خلاف آنچه که بنده بیان کرده‌ام اذعان دارد می‌توانند به شماره 1590 و یا پیامک 20001590 مطالب خود را منعکس کنند و خوشبختانه وزارت بهداشت و درمان نیز تمهیداتی را فراهم کرده تا در آینده نزدیک هر 15 روز یکی از خدمات را به این خدمات ارائه شده اضافه و خبرهای خوبی را به مردم بدهد.
 
نوبخت تاکید کرد: دولت هم چنین برای بحث یارانه تولید هم این که به هر یک از بخش‌ها چه قدر تخصیص پیدا کند مکانیزمی در حال بررسی است که با یک دستور العمل مشخص اجرایی شود.

*دولت از بابت افزایش قیمت سوخت هیچ مبلغی را به حساب خزانه واریز نخواهد کرد
 
وی افزود: مجددا این اطمینان داده خواهد شد که تمام مبالغی را که ناشی از افزایش قیمت‌ها یعنی 300 تومان که به هر لیتر بنزین اضافه شد به گونه‌ای دیگر به جامعه خدمت رسانی می‌شود و بنده تاکید می‌کنم دولت از بابت افزایش قیمت سوخت هیچ مبلغی را به حساب خزانه واریز نخواهد کرد بلکه از خزانه هم 1300 میلیارد تومان در این راستا برای این که مردم از خدمات بیشتری برخوردار شوند هزینه خواهد کرد. 

سخنگوی دولت افزود: امیدواریم با اقداماتی که دولت در حیطه سلامت انجام داده است امکانات رفاهی و اجتماعی و خدمات بهداشت و درمان بر مردم بهتر شود و انشالله به زودی طرح‌هایی را که در ارتباط با تولید است بتوانیم انجام دهیم و انی موضوع موجب افزایش اشتغال، عرضه و نهایتا کاهش تورم شود.

*اظهار امیدواری نسبت به کاهش نرخ تورم به زیر 25 درصد در سال 93

نوبخت تصریح کرد: ما مطمئن هستیم با عنایت به طرح‌های در دست اجرا و سیاست‌های مختلف پولی و مالی به خصوص انضباط بودجه‌ای را که در پیش گرفته‌ایم بتوانیم نرخ تورم را به زیر 25 درصد کاهش دهیم و آن وعده‌ای را که در سال 92 به مردم دادیم و محقق شد را در سال 93 نیز انجام دهیم.

*اراده دولت برای رابطه با عربستان در راستای ثبات منطقه

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره سفر رئیس‌جمهور به چین و همچنی دعوت عربستان از وزیر خارجه کشورمان اظهار داشت: همانطور که قبلا نظر رئیس‌جمهور درباره نوع رابطه جمهوری اسلامی ایران با همسایگان به ویژه کشور عربستان سعودی اعلام شد باید بگویم قصد و اراده در رابطه با این کشور گسترش روابط است و لذا با توجه به اینکه عربستان از کشورهای همسایه‌ای است که حسن همجواری و تحکیم روابط به نفع منطقه خواهد بود این اراده در دولت وجود دارد که رابطه با عربستان در جهت تامین منافع هر دو کشور و ثبات منطقه گسترش پیدا کند.

وی افزود: توضیحات بیشتر را درباره گسترش روابط با عربستان از سوی وزارت خارجه اعلام خواهد شد و در رابطه با چین نیز التفات دارید که ما طبق توفقاتی که ما قبلا با این کشور داشتیم به خصوص در معقوله اقتصادی در جهت گسترش و رابطه با این کشور گام برداشته‌ایم و سفر رئیس‌جمهور نیز به همین منظور صورت خواهد گرفت.

*برای خروج کشور از رکود نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره تلاش‌های دولت برای کاهش تورم در سال جاری گفت: همانطور که بیان شد دولت در سال 93 به دنبال اجرای سیاست‌هایی است که ایران را از رکودی را که در سال گذشته در رشد منفی حضور داشت خارج کند لذا برای این کار ما نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم.

سخنگوی دولت افزود: بیش از 41 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری از سوی دولت برای طرح‌های عمرانی صورت می‌گیرد و بالغ بر 90 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه شرکت‌های دولتی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین بیش از 35 میلیارد دلار به تفکیک سهم هریک از استان‌ها ما از منافع فاینانس استفاده خواهیم کرد و از منابع در اختیار توسعه ملی که بالغ بر 22 میلیارد دلار به صورت ارزی و بیش از 10 هزار میلیارد تومان به صورت ریالی است برای کمک به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اختصاص داده‌ایم.

نوبخت تاکید کرد: دولت بیش از 140 هزار میلیارد تومان به صورت ریالی و 57 میلیارد دلار به صورت ارزی طی 10 ماهه آینده در کشور سرمایه‌گذاری خواهد شد و قطعا این سرمایه‌گذاری روی تولید تاثیر خواهد گذاشت و آن را افزایش می‌دهد و زمانی که تولید افزایش پیدا خواهد کرد و نسبت به تقاضایهای موجود این امر سبب کنترل افزایش قیمت و مهار تورم می‌شود یعنی ما با این سرمایه‌گذاری‌ها فرصتی را ایجاد می‌کنیم تا تولید ملی ما افزایش پیدا کند که منجر به افزایش عرضه می‌شود.

سخنگوی دولت بنابراین با اعمال این موضوع می‌توانیم هم سیاست رونق و هم سیاست خروج از رکود را با هم داشته باشیم و یک مجموعه سیاست اقتصادی را در کشور به کار بگیریم.

*دولت وزرات دادگستری و اطلاعات را مامور به پیگیری جدی حادثه بند 350 اوین کرده است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره روند پیگیری‌های دولت نسبت به حوادث رخ داده در بند ۳۵۰ زندان اوین گفت: همانطور که قبلا نیز اعلام کردم رعایت حقوق شهروندی چه شهروندان آزاد در جامعه و چه شهروندانی که به هر دلیلی در زندان هستند، در دولت فرض است، لذا مطالبی که پیش آمد در جهت تشویش افکار عمومی بود، لذا دولت با توجه به رکن خود که در قانون اساسی آمده است، هم وزارت دادگستری و هم وزارت اطلاعات را مامور کرده است تا اطلاعات لازم را در این باره به دولت قرار دهند و ما به محض اینکه اطلاعات لازم را از مرجع دیگری نیز دریافت کنیم، آن را اطلاع رسانی خواهیم کرد.  
 
وی افزود: ما تمام گزارشات را در این باره جمع آوری می‌کنیم و بعدا متعاقبا اطلاع رسانی خواهیم کرد.  

*هیئت وزیران تمام دارایی‌هایشان را به ریاست قوه قضاییه اعلام کردند
 
نوبخت در پاسخ به سوالی درباره عملکرد دولت در حوزه رانت خواری‌ها اظهار داشت: قطعا دولت در این زمینه به صورت جدی وارد عمل خواهد شد، زیرا خود دولت بیش از آحاد جامعه به جهت مسئولیتی که دارد، درباره رانت خواری مقاوم و حساس است و در این ارتباط وارد عمل خواهد شد.  
 
وی درباره پاسخ به سوال خبرنگاری درباره طرح تصویب شده در مجمع تشخیص درباره رسیدگی به اموال مسئولین عالی رتبه کشور و روسای کشور گفت: التفات داریم که این طرح در حال حاضر در مجمع تشخیص در حال بررسی است و در دولت نیز هیئت وزیران نیز همه دارایی‌هایشان را به ریاست قوه قضائیه اعلام کردند و ما استقبال می‌کنیم که همه چیز شفاف باشد و اگر در سایه این شفافیت پیش برویم، تخریب‌هایی که ناجوانمردانه بعضا صورت می‌گیرد می‌شود جلوی آن‌ها را گرفت زیرا همه چیز برای ریاست قوه قضائیه که دارایی‌های همه مسئولین پیش وی است، مشخص است، بنابراین نمی‌شود هرکسی را به بهانه تسویه حساب‌های سیاسی انگ زد، از این رو دولت از همه شفاف سازی‌ها استقبال می‌کند و نظر ما نسبت به طرح مجمع تشخیص مصلحت نظام مساعد است.  

*انتقاد از خبر یکی از خبرگزاری‌ها/ انتظار دارم که پیام بنده را دریافت کرده باشند
 
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بیش از ۹۰ درصد مردم در فرم خوداظهاری دریافت یارانه‌ها درآمد خود را به زیر یک میلیون تومان قید کرده‌اند، اظهار داشت: آنچه که مردم عزیز و خوبمان بیان کردند، با بانکهای مختلف چک خواهد شد و گزارش نهایی آماده خواهد شد که آن را به وقت اطلاع رسانی می‌کنیم.  
 
وی افزود: مرکز رسمی درباره اطلاع رسانی کم و کیف اجرایی شدن فاز دوم هدفمندکردن یارانه‌ها مختص دولت است لذا توصیه می‌کنم اینگونه اخبار که باعث تشویش افکار عمومی می‌شود، قطع شود.  

نوبخت تاکید کرد: در حال حاضر مردم انتظار دارند که خدماتی را که به آن‌ها قول داده‌ایم، انجام دهیم.

سخنگوی دولت با انتقاد از خبر یکی از خبرگزاری‌ها به نقل از بنده که تأکید کرده بود گران شدن بنزین بحث بررسی ماست اظهار داشت: قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اجرا و مقدار حامل‌های انرژی نیز مشخص شد به گونه‌ای که 300 تومان بر قیمت حامل‌های انرژی افزوده شد؛ از این رو ما داریم کار را با دقت انجام می‌دهیم لذا دولت در شرایط فعلی نمی‌تواند گران شدن بنزین را مورد بررسی قرار دهد زیرا این موضوع سبب تشویش افکار عمومی می‌شود و بنده خواهش می‌کنم رسانه‌ها و افراد دقت کنند.  
 
وی افزود: چنین مطلبی از سوی بنده گفته نشد و فایل صوتی نشان داد که این ساخته ذهن آن عزیزی بوده است که در آن خبرگزاری آن کار را کرده لذا من محترمانه عرض می‌کنم اگر این کار تکرار شود ممکن است آدم تصور کند که حتما یک قصد و غرضی وجود دارد که نمی‌خواهم به این بحث بپردازم.
 
سخنگوی دولت تصریح کرد: از این خبرگزاری خواهش می‌کنم با توجه به این که موارد دیگری را هم داشته است مبنای خود را بر بیان مفاهیم به صورت غیرواقعی قرار ندهد و انتظار دارم که پیام بنده را دریافت کرده باشد. 

*ارائع سبد کالا به کسانی که نیاز به امنیت کالایی دارند

 وی در پاسخ به سوالی درباره ارائه دوباره سبد کالا به مردم اظهار داشت: در این که ما علاوه بر پرداخت یارانه‌ نقدی که خودمان را متحد می‌دانیم همان‌طور که در 22 اردیبهشت و 22 فروردین ماه یارانه نقدی را به همه کسانی که ثبت نام کردند واریز کردیم این امر صورت خواهد گرفت.  
 
وی افزود: درباره کسانی که آمار و اطلاعات نشان می‌دهد که وضعیتشان به گونه‌ای است که حتما به حمایت‌های غذایی و امنیت کالایی نیاز دارند برای آن عده هم دولت به صورت خاص علاوه بر پرداخت نقدی یارانه‌ها سبد کالایی نیز در نظر گرفته و مبالغی نیز برای این موضوع صرف شده است.  
 
وی افزود: اینکه این سبد کالایی به چه شکلی ارائه شود روش ما بر این محور است که کمترین زحمت را به مردم بدهیم و انشاءالله اقشار ضعیف بتوانند از آن برخوردار شوند.  

*مخالفت صریح دولت با هرگونه افزایش قیمت غیرقانونی در بخش سیمان و فولاد
 

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره افزایش قیمت‌ها در بخش سیمان و فولاد گفت: این موضوع در جلسه امروز هیأت وزیران مطرح شد و دولت مخالفت صریح خود را با هرگونه افزایش قیمت غیرقانونی اعلام کرد و مقرر شد وزیر صعنت معدن و تجارت درباره این امر نظارت کافی را داشته باشد و ما از مردم دربرابر افزایش قیمت‌ها حمایت خواهیم کرد.  

نوبخت درباره اقدامات دولت مبنی بر اجرای اصل 44 اظهار داشت: درباره این موضوع در جلسه آینده کلیه نظراتی را که مطرح است اطلاع‌رسانی خواهند کرد.  

*به دنبال حذف یارانه افراد نیستیم
 
وی همچنین درباره حدس برخی از افراد از دریافت یارانه نقدی گفت: پرداخت یارانه به تمام کسانی که ثبت نام کردند و اعلام کرده‌اند که به ثبت نام نیاز دارند ادامه پیدا خواهد کرد و ما هم به تدریج وظایف قانونی خود را انجام خواهیم داد و هر وقت چیز خلافی ثابت شود متناسب با آن چیزی که جمع‌بندی کرده‌ایم عمل خواهیم کرد به گونه‌ای که حقی از کسی برداشته شود.
 
وی افزود: ما درشرایط فعلی به دنبال حذف یارانه افراد نیستیم و در این راستا در جهت استیفای حقوق مردم عمل خواهیم کرد و به تعهدات خود در ارتباط با آنچه گفته‌ایم پایبند هستیم چنانکه در طرح اجرای تحول نظام سلامت نیز این موضوع را نشان دادیم.  
 
سخنگوی دولت درباره بازگشایی دوباره سایت ثبت نام هدفمند کردن یارانه‌ها تأکید کرد: قطعا ثبت وقایع 4 گانه از حقوق مختص به خانوارهاست و ما باید مختص به آن عمل کنیم لذا سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها این کار را انجام خواهد داد.  

*دولت با کناره‌گیری از هرگونه حاشیه‌سازی به مردم خدمت می‌کند

نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران درباره عدم ارجاع تخلفات مستند من روحانی هستم از سوی دولت به قوه قضائیه اظهار داشت: دولت با کناره‌گیری از هرگونه حاشیه‌سازی تمام همت خود را معطوف داشته که به مردم خدمت کند.  
 
وی تصریح کرد: من فکر می‌کنم مردم دولت تدبیر و امید را به این جهت انتخاب کردند و امید به آن دارند که با پرهیز از حاشیه و درگیری‌ها به اصل موضوع که نیازهای مردم است بپردازند و مرد بسیار فهیمند و خوب داوری می‌کنند.


انتهای پیام/
برچسب ها: سخنگو ، دولت ، یارانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار