گسترش کاربرد "نانو" لوله‌های کربنی در صنایع مختلف

نانو لوله‌های کربنی در صنایع گوناگون کاربرد دارد که با حجم انبوه موارد مصرفی آن نیاز به افزایش تولیدی این محصول هر چه بیشتر حس می‌گردد.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، مایکل ولدر دانشمند هلندی فعال در حوزهٔ نانولوله‌های کربنی، اخیراً مقاله‌ای مروری دربارهٔ کاربردهای گوناگون نانولوله‌های کربنی نوشته است. 
 
مایکل ولدر گفت: تولید انبوه نانولوله‌های کربنی در جهان از مرز صد‌ها تن در سال، گذشته است، اما برای رسیدن به این حجم تولید ۲۰ سال زمان نیاز بوده است. 
 
وی افزود: اولین پژوهش‌ها دربارهٔ نانولوله‌های کربنی از اوایل دهه ۱۹۹۰ آغاز شد اما پس از آن فعالیت‌های تجاری در مورد این ماده رشد خود را آغاز کرد. از سال ۲۰۰۶ ظرفیت تولید نانولوله‌های کربنی حداقل ۱۰ برابر شده است. 
 
شرکت دانش بنیان سلدون تکنولوژیز (Seldon Technologies) اخیراً سیستمی برای تصفیه آب ارائه کرده که در آن از فیلتراسیون مبتنی بر نانولوله‌های کربنی استفاده شده است، این سیستم بی‌نیاز از هر گونه مواد شیمیایی، گرما یا برق مصرفی بوده و برای استفاده در کشورهای در حال توسعه بسیار ایده‌آل است. فیلترهای این شرکت می‌تواند باکتری‌ها و قارچ‌ها را نیز از آب بزداید. 
 
نانولوله‌های کربنی در ساخت الکترود‌ها نیز کاربرد وسیعی دارد که به دلیل هدایت الکتریکی بالا و همچنین استحکام ساختاری، ماده‌ای بسیار مناسب در ساخت الکترود‌ها محسوب می‌شود. شرکت‌های متعددی نظیر شوا دنکو (Showa Denko) روی ساخت و تجاری‌سازی این الکترود‌ها فعالیت دارند. 
 
نانولوله‌های کربنی می‌توانند استحکام تجهیزات ورزشی را نیز بهبود دهند برای مثال راکت‌های مورد استفاده در تنیس و بدمینتون یا بدنه دوچرخه‌ها با کامپوزیت‌های کربنی، بسیار سبک‌تر و مستحکمتر خواهند شد. 
 
در مجموع دکتر ولدر آینده نانولوله‌های کربنی را بسیار روشن می‌بیند به طوری که بسیاری از چالش‌هایی که طی سال‌های گذشته وجود داشته اکنون تا حدی مرتفع شده است. بنابراین می‌توان امیدوار بود که نانولوله‌های کربنی طی سال‌های آینده وارد بازار مصرف شوند.


انتهای پیام/
برچسب ها: نانو ، تصفیه ، لوله ، کربن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار