سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: دانشگاه‏های صنعتی امیرکبیر، تبریز، صنعتی اصفهان، علم و صنعت ایران، صنعتی شریف، تهران، شهید بهشتی، تربیت مدرس، فردوسی مشهد، شیراز، آزاد اسلامی و علوم پزشکی تهران به ترتیب 12 دانشگاه ایرانی راه یافته به نظام رتبه‏ بندی 2014 لایدن هستند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ 

جعفر مهراد افزود: برای نخستین بار، 12 دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در نظام رتبه‏ بندی لایدن حضور یافتند که این ظرفیت بالای علمی دانشگاه‏های کشور را نشان می‏دهد.

وی حضور 12 دانشگاه ایران در نظام رتبه‏ بندی لایدن را تاییدی بر سیاست‏های موثری دانست که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در عرصه‏های آموزشی و پژوهشی اجرا می‏کند. پارسال، تنها پنج دانشگاه از دانشگاه‏های کشور در این رتبه‏ بندی حضور داشتند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) بیان کرد: باید به تولید علم دانشگاه‏ها و مو سسات کشور ارج نهاد و دانشگاه‏ها و پژوهشگاه‏های کشور را برای حضور در صنعت آموزش عالی و عرصه‏های بین‏  المللی تشویق کرد.

مهراد افزود: رتبه‏ بندی لایدن یکی از نظام‏های بین‏المللی رتبه‏بندی است و توسط مرکز علوم و فناوری دانشگاه لایدن در هلند انجام می‏شود.

وی در خصوص نتایج رتبه‏ بندی دانشگاه‏های ممتاز جهان در سال 2014 میلادی ادامه داد: اطلاعات مورد استفاده داده‏هایی است که از تامسون رویترز گردآوری شده است و بر اساس این نتایج از جمهوری اسلامی ایران 12 دانشگاه در رتبه‏ بندی لایدن حضور یافتند.

این مسوول در مورد شاخص‏های مورد استفاده در این نظام رتبه‏ بندی گفت: شاخص‏های مورد استفاده به طور عمده به دو گروه تقسیم می‏شوند: یکی شاخص‏های تاثیر و دیگری شاخص‏های انتشاراتی.

وی بیان کرد: متوسط تعداد استنادهای انتشارات یک دانشگاه، تفاوت‏های رشته‏ای، سال انتشار و نسبت 10 درصد انتشارات برتر از جمله ملاک های ارزیابی است.

مهراد افزود: در نظام رتبه‏ بندی لایدن 828 رشته‏ موضوعی مورد محاسبه قرار گرفته است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در مورد شاخص‏های انتشاراتی نیز گفت: در این شاخص‏ها انتشاراتی که با همکاری‏های بین سازمانی و بین‏المللی، همکاری با صنعت،همکاری در فاصله‏ی جغرافیایی کوتاه‏تر و همکاری در مسافت‏های دورتر به چاپ رسیده‏اند، مورد توجه قرار می‏گیرند؛ از این رو، با درج هر یک از این شاخص‏ها رتبه‏ دانشگاه‏ها جابجا می‏شود.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.