نگاهی به نقش اسپانسرینگ در فوتبال و نحوه سود دهی

اسپانسر ، دومین حامی مالی تاریخ فوتبال ایران بعد از بلیت فروشی بوده است و اقدامی است که با گذشت زمان امروزه به عنوان یکی از راههای اصلی درآمدزایی برای فدراسیون فوتبال و باشگاه ها محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ در سال 1920 وقتی کارشناسان اجتماعی و سیاسی انگلیس فهمیدند که می توان از فوتبال بهره برداری های اقتصادی کلانی هم داشت، اسپانسرها را به حمایت از فوتبال تشویق کردند تا به این ترتیب سودی دوجانبه تامین شود، اقدامی که باگذشت زمان امروزه به عنوان یکی از راه‌های اصلی درآمدزایی برای فدراسیون های فوتبال و باشگاه‌ها محسوب می‌شود.
 
از آنجا که دولت ها به تنهایی قادر به تامین هزینه ورزش پایه نیستند، باید شرکت ها، سازمان ها و حتی اشخاص را از طریق به رسمیت شناختن و تقدیر از آنها و کاهش مالیات‌ها به این امر تشویق کرده تا در ورزش و رویدادهای ورزشی سرمایه گذاری کنند و به مدیران اطمینان داد.

در فوتبال کشورمان که پرداخت حق پخش تلویزیونی نوپاست، حق کپی رایت رعایت نمی شود ، عواید حاصل از بلیت فروشی به دلیل نبود استادیوم های اختصاصی به طور کامل به باشگاه ها نمی رسد.
 
شاید بتوان اسپانسر را مهمترین عامل درآمدزایی دانست، اما روال جذب حامی مالی در باشگاه ها و تیم ملی در چند سال اخیر سیری نزولی داشته، تا جایی که فدراسیون فوتبال با وجود جایگاهی که در ورزش کشور از نظر مخاطب دارد، در جذب اسپانسر برای تیم ملی فوتبال مدتهاست که ناتوان است. به هرحال حامی مالی تیم بزرگی مثل تیم ملی هزینه زیادی باید بپردازد که در قبال آن انتظار تبلیغ بین المللی دارد.
 
اما مهمترین دلیل کاهش تمایل اسپانسرها شاید ناکامی تیم ملی در مسابقات مختلف باشد. دلزدگی مردم از فوتبال به خاطر همین ناکامی ها و کاهش حضور آنها در ورزشگاه ها برای حمایت از تیم ملی سبب شد تا اسپانسرها هم چندان رغبتی برای حمایت مالی از فدراسیون فوتبال و تیم ملی نشان ندهند.
 
اما در حال حاضر با نزدیک شدن به مسابقات جام جهانی و با توجه به نحوه عملکرد تیم ایران در این تورنمنت جهانی شاید بتوان نظر حامیان مالی را کمی تغییر داد و از حمایت مالی آنها برای تحقق هرچه بهتر اهداف ورزشی استفاده کرد.
 


 
برخی ضعف اسپانسرینگ ایران را در مسائل غیر ورزشی می دانند، درحالی که این علت بعید به نظر می رسد، چرا که اگر مسائل غیر ورزشی مانعی برای عقد قرارداد با اسپانسرهای خارجی باشد، باید فضای رقابتی بین اسپانسرهای داخلی را تقویت کند، نه تنها این چنین نبوده، بلکه تیم ملی از داشتن حداقل یک اسپانسر اصلی محروم بوده است. اما برخی دلیل دیگری برای ناتوانی فدراسیون در جذب اسپانسر را نحوه عملکرد مجموعه ای می دانند که فعالیت های اقتصادی، تبلیغاتی و بازرگانی این فدراسیون را دنبال می کنند.
 
به هرحال فدراسیون فوتبال با این همه اعتبار و نفوذ باید بتواند میل و رغبت حداقل یک اسپانسر داخلی مجرب را برانگیزد و اینکه نمی تواند در این امر موفق باشد، به ضعف مدیریتی حاکم بر این مجموعه بر می گردد.
 
شاید لازم باشد مسئولان با دیدی انتقادی و موشکافانه فعالیت این گروه را بررسی کند تا اگر لازم است تغییری صورت بگیرد. اما اسپانسرهای داخلی هم باید نگاه ویژه ای به تیم ملی فوتبال داشته باشند.
 
حامی تیم ملی فوتبال یک کشور چنانچه براساس اصول حرفه ای اقتصاد در فوتبال وارد این عرصه می شود، حتی از اندک موفقیت های بین المللی یک تیم می تواند بهره های کلانی ببرد، بسیاری از کشورها در فوتبال خیلی ضعیف تر از ایران هستند و حتی در جام جهانی هم حضور نداشتند، اما اسپانسرهای بزرگی را جذب کرده اند که از طریق حضور آنها هم نیازهای مالی تیمشان را برآورده می کنند و هم سود سرشاری را نصیب اسپانسر می کنند، پیراهن تیم ملی ایران ویترینی برای ارتباط مستقیم با مردم است و باید فدراسیون ضعف ها و اشکالاتی را که منجر به بروز چنین مشکلاتی می شود را برطرف کند.
 
گفتنی است که اسپانسرها یا حامیان مالی همیشه در فوتبال وجود دارند و از راه طرفداران فوتبال برای خود درآمدزایی می کنند.
 
حامیان مالی فوتبال همانطور که از نامشان پیداست، هنگام مشکلات مالی تیم ، پشتیبانی مالی می کنند و تیم نیز دستاوردهای آنها را تبلیغ می کند.
 
در ادامه این گزارش، نگاهی اجمالی به برترین اسپانسرهای فوتبال جهان خواهیم داشت:
 


 
*** آدیداس بزرگترین حامی فوتبالی ها
 
کمتر مسابقه ای در دنیا برگزار می شود که این برند آلمانی رد آن حضور نداشته باشد!
 
در واقع قرارداد آدیداس با دنیای فوتبال بسیار گسترده است. شرکت آدیداس توپ ها، لباس و لوازم داوران را تامین می کند و این شرکت حق فروش لوازم و توپ ها را در سراسر جهان دارد.
 
براساس گزارش های مالی آدیداس، این شرکت در سال 2010 یعنی در جام جهانی آفریقای جنوبی مبلغی برابر با 12 میلیارد یورو فروش داشته است و بیش از 567 میلیون یورو سود بدست آورده است.
 
*** کانن اسپانسری از جنس تکنولوژیو صنعت
 
کانن یک برند ژاپنی و کاملا شناخته شده در صنعت دیجیتال خصوصا دستگاه های چاپ ، عکسبرداری و تصویربرداری است.
 
این شرکت با استفاده از استراتژی برقراری ارتباط با هواداران از طریق تبلیغات دور زمین،اتاق های کنفرانس، پخش زنده و .... در زمینه حمایت از فوتبال فعالیت می کند و در تلاش است تا تجهیزات حرفه ای خود را برای عکسبرداری و فیلمبرداری در اختیار حرفه ای های حاضر یعنی خبرنگاران خود قرار دهد.
 
*** کاسترول،یکی از فعال ترین حامیان مالی

 
این تولیدکننده روان کننده های صنعتی و خودروها یکی از فعالترین شرکت های حاضر در مسابقات ورزشی،خصوصا فوتبال است که نام و نشان این محصول را در اطراف زمین در هنگام برپایی بسیاری از بازی های مهم می بینیم. همین امر باعث شده تا این نام برای تمام جهانیان شناخته شود و درآمد بسیاری را برای شرکت کاسترول به همراه آورد.
 
*** کانتی منتال صنعتی ورزشی
 
این تولیدکننده لاستیک خودرو چند سالی است که از فضاهای ورزشی برای افزایش سهم بازار استفاده می کند و توانسته با حمایت مالی از تیم ها و باشگاههای فوتبالی اوضاع کسب و کارش را رونق بخشد و بتواند سود زیادی را از آن شرکت خود کند.
 
*** کوکاکولا، نوشیدنی محبوب هواداران
 
نوشیدنی های کوکاکولا را تمام هواداران فوتبالی می شناسند و طعم آنها را در هنگام دیدن بازی های فوتبال چشیده اند. کارخانه تولید کننده این نوشیدنی چندسالیاست که از اطراف زمین های ورزشی استفاده کرده و با تبلیغ در گوشه و کنار مستطیل سبز توانسته گام مثبتی در جهت پیشرفت و توسعه مالی کارخانه خود انجام دهد.
 
بنابراین نام این محصول در لیست اسپانسرهای مطرح فوتبال جهان قرار گرفته است.
 
*** اورنج (orange) اسپانسری با اصالت مخابرات
 
اورنج نام یک شرکت مخابراتی است که اصالتش بریتانیایی بوده و وظیفه دارد بازی های فوتبال را روی دستگاه دیجیتال بیاورد. این شرکت در ازای چنین وظیفه مهمی می تواند از فضاهای تبلیغاتی پیرامون مطرح کردن نام شرکت خود استفاده کنند.
 
***کیا و هیوندای وسایل نقلیه فوتبالی ها
 
خودروهای "کیا" و "هیوندای" وظیفه سنگینی را برای جابجایی مسافران، تیم ها، داوران، کارکنان و سایر افراد از ورزشگاه ها به هتل ها و بین شهرها را برعهده دارند و از این رو یکی از اصلی ترین اسپانسرها محسوب می شوند.
 
***کارلسبرگ (Carlsberg) تامین کننده جوایز بازیکنان  
 
این شرکت دانمارکی در کنار کوکاکولای آمریکایی دو برندی هستند که در صنعت نوشیدنی فعالیت می کنند.
 
در واقع این برند آبجوی رسمی مسابقات را برای تماشاگران تامین می کند و البته بهترین بازیکن میدان نیز هدیه خود را از این برند خواهده گرفت.
 
***مک دونالد یار دیرینه تماشاچیان
 
"مک دونالد" نام شرکتی است که با شنیدن نام آن به یاد ساندویچ های گرم و خوشمزه و لذت تماشای یک بازی فوتبال می افتیم. این شرکت تهیه کننده غذای آماده برای جمعیت زیاد هواداران است که وظیفه سیرکردن تماشاگران گرسنه را برعهده دارد.
 
مک دونالد با این کار توانسته هم هواداران فوتبال را راضی نگهدارد و هم بتواند پول زیادی را کسب کند.این شرکت از قدیمی ترین حامیان مالی فوتبال در سراسر جهان است.
 
*** شارپ (sharp) اسپانسر چشم بادامی مسابقات
 
این برند ژاپنی فعال در صنعت الکترونیک است و وسایل صوت و تصویری زیادی را با این نام دیده ایم. این شرکت از حامیان قدیمی و همیشگی بازیهای فوتبال است که می توانیم نام آن را به عنوان آخرین حامی مالی در این لیست قرار می دهیم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار