آیین سنتی ومحلی تی تی ( شکوفه ها) به شکرانه شکفتن گل وگیاه وپرباری محصولات درختی وباغ های میوه استان مازندران در سال جاری، توسط مردم شهر رینه از توابع بخش لاریجان شهرستان آمل برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری ، این جشن که قدمت چند صدساله دارد، با استقبال پرشور مردم شهر کوهستانی رینه لاریجان وبا همکاری شورای اسلامی شهر وشهرداری رینه و موسسه فرهنگی هنری " پارپیرار" با حضور شهروندان این شهر ومسافران وگردشگرانی از سراسر کشور در این شهر برگزار شد.

بخش کوهستانی لاریجان با داربودن بیش از 5هزارهکتار باغ های درختان سیاه ریشه یکی از بزرگترین بخش های تولیدکننده "گیلاس، آلبالو، سیب و گردو" در سطح استانهای شمالی کشور است.

آیین جشن تی تی (شکوفه ها) امسال با عروسی یک زوج جوان بومی به روش کاملا سنتی ومحلی همراه شد که مورد استقبال وهمراهی پرشور شهروندان ومسافرانی که برای بهره بردن از طبیعت ارتفاعات قله دماوند به این منطقه سفرکرده بودند، قرار گرفت.

در این مراسم سنتی، ابتدا داماد برای رفتن به خانه عروس به همراه اطرافیانش که با ساز ودهل و رقص محلی او را همراهی می کردند، به خانه عروس رفتند.

در منزل عروس هم برخی مراسم های رایج در عروسی های گذشته شامل، شکستن تخم مرغ برای رفع بلا برای عروس وداماد، دودکردن اسپند، بستن نان درداخل پارچه ای به کمرعروس به نشانه خیر وبرکت و عبوردادن عروس وداماد از زیر قرآن کریم برگزار شد.

در ادامه نیز عروس توسط داماد بر اسبی که به شکل زیبایی تزیین شده بود، سوار وبه همراه میهمانانی که همراه داماد به خانه عروس آماده بودند، به محل جشن تی تی در دانشگاه پیام نور شهر رینه که مسافران وگردشگران زیادی برای تماشای این جشن آمده بودند، حرکت داده شدند.

همچنین ازسوی خانواده عروس تعدادی وسایل اولیه زندگی مشترک با چند راس اسب و چند سینی از وسایل عروس که توسط خانم های فامیل عروس برروی سر داشتند با عنوان " مجمه برون"‌، به محل مراسم رهسپار شدند.

در محل مراسم هم که جمعیت زیادی منتظر آمدن عروس وداماد بودند، به محض ورود این زوج جوان با دادن " انعام" ( شاباش) از آنان به گرمی استقبال کردند.

همچنین در محل برگزاری جشن تی تی ، در چند غرفه با پخت نان وشیرینی های محلی وخصوص عروسی های مازندرانی، آش دوغ و چای آویش از میهمان این مراسم پذیرایی شد.

مسئول برگزاری این جشن و عضو موسسه فرهنگی هنری " پارپیرار" در خصوص برپایی این جشن گفت:‌ این موسسه تاکنون چهار جشن مشابه را برای چهارسال متوالی در پارک های تهران برگزار وامسال در پی استقبال شهروندان ومسئولان شهر رینه لاریجان آمل ، جشن تی تی در این شهر برگزار شد.

خسروعلیزاده هشتلی افزود: خوشبختانه با هماهنگی های انجام شده با شورای اسلامی، شهرداری و دانشگاه پیام نور رینه این مراسم باشکوه و برگزار شد.

وی، هدف از برگزاری این جشن را احیای آداب ورسوم سنتی ورایج و فراموش شده مازندران ومعرفی آن به نسل جوان جامعه وترویج ازدواج های آسان میان جوانان بیان کرد./س
برچسب ها: آیین ، سنتی ، مردمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.