مشاور وزیر امور خارجه چین با همتای ویتنامی خود درباره خشونت های اخیر علیه اتباع و شرکت های چینی در ویتنام گفتگو کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری شینهوا، "لیو جیانچائو"، مشاور وزیر امور خارجه چین روز جمعه با همتای ویتنامی خود درباره خشونت های اخیر علیه اتباع و شرکت های چینی در ویتنام گفتگو کرد.

لیو جیانچائو اعلام کرد خشونت های جدی از جمله خرابکاری، غارتگری و آتش سوزی های عمدی که به تازگی در چند نقطه از ویتنام رخ داده است ، به کشته شدن اتباع چینی و خسارت دیدن گسترده اموال شرکت های چینی منجر شده است.

وی گفت دولت چین همواره اهمیت زیادی برای حفظ جان اتباع خود قائل بوده است، به همین دلیل از مقامات ویتنام درخواست می کند تدابیری برای مقابله با پیامدهای ناشی از شورش ها اتخاذ کند. 

مشاور وزیر امور خارجه چین ضمن درخواست ادامه تحقیق درباره خشونت ها و مجازات سختگیرانه عاملان خشونت ها، از ویتنام خواست تدابیر قاطع و مؤثری برای جلوگیری فوری از اقدامات خشونت آمیز و تضمین حفظ جان و اموال اتباع و سازمان های چین در این کشور اتخاذ کند. 

"پهام گوانگ وینه"، معاون وزیر امور خارجه ویتنام نیز بار دیگر از کشته شدن اتباع چینی و خسارت به اموال و دارایی های آنها در کشورش ابراز تاسف کرد و گفت ویتنام در پی این حوادث به سرعت اقدام به بسیج همه نیروها به منظور  تقویت حفاظت از اتباع و شرکت های چینی کرد. 

معاون وزیر امور خارجه ویتنام تاکید کرد کشورش به تلاش همه جانبه برای حفاظت از جان و مال اتباع چینی در کشور و توقف همه خشونت ها ادامه خواهد داد. 

گروه کاری چین دیروز با "دانگ وان هیه ئو"، معاون وزیر امنیت عمومی ویتنام نیز دیدار کرد. هیه ئو گفت دولت ویتنام و وزارت امنیت عمومی شمار نیروهای پلیس را برای حفاظت از شرکت ها و اتباع چینی افزایش داده است. 

وی همچنین از دستگیری بیش از هزار مظنون تبهکار خبر داد و گفت آنها مطابق قانون مجازات خواهند شد. 

معاون وزیر امنیت عمومی ویتنام افزود، در حال حاضر، اوضاع رو به ثبات است و وزارت امنیت عمومی به اقدام های مؤثر خود برای تضمین امنیت اتباع و شرکت های چینی ادامه خواهد داد. 

غارتگری اموال شرکت های چینی و آتش زدن عمدی این شرکت ها در ویتنام پس از آن صورت گرفت که یک شرکت نفتی چینی یک سکوی حفاری نفت در آب‌های مورد مناقشه دو کشور مستقر کرد. در پی این اقدام چین، ویتنام کشتی هایی را به منطقه اعزام کرد که مانع از فعالیت عادی شرکت نفتی چینی در سکوی حفاری مزبور شدند. این سکو در آبهایی مستقر شده است که در 27 کیلومتری جزیره شیشای چین و حدود 241 کیلومتری ویتنام در دریای چین جنوبی قرار دارند. 

ویتنام از سوم تا هفتم مه  36 کشتی به منطقه اعزام کرده است که 171 بار برای کشتی های چینی که از سکو محافظت می کنند مزاحمت ایجاد کرده اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار