سازمان ملی آمار فنلاند اعلام کرد در پی ادامه کاهش تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه نخست امسال، این کشور عملا وارد دوره رکود اقتصادی شده است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز ، سازمان ملی آمار فنلاند با انتشار گزارشی اعلام کرد به علت کاهش تقاضا برای خرید کالاها و خدمات صادراتی فنلاند از یکسو و کاهش شاخص مصرف گرایی در این کشور از سوی دیگر که یکی از نیرو محرکه های رشد اقتصادی اصلی این کشور به حساب می آید این کشور در سه ماهه نخست امسال عملا وارد دوره رکود اقتصادی شد.

سازمان ملی آمار فنلاند در گزارش خود تصریح می کند میزان تولید ناخالص داخلی فنلاند در سه ماهه نخست امسال نسبت به سه ماهه چهارم سال گذشته 0.4 درصد کاهش یافت.

هنگامی که کشوری در دو دو سه ماهه پیاپی کاهش رشد اقتصادی داشته باشد، آن کشور به طور فنی وارد دوره رکود اقتصادی شده است. فنلاند یکی از آخرین کشورهای عضو منطقه یورو است که موسسه های اعتبار سنجی مالی هنوز رتبه مالی ممتاز سه A را از آن پس نگرفته اند.

اما کاهش تقاضا برای محصولات صادراتی این کشور در کشورهایی اروپایی و از جمله کاهش تقاضا برای کاغذ، ماشین آلات و کشتی رشد اقتصادی آن را به شدت ضعیف کرده است.

کشورهایی که دارایی رتبه مالی ممتاز هستند به معنای آن است که در بازپرداخت بدهی ها و وام های خود در سررسید تعیین شده برای آن هیچ گونه مشکلی ندارند از همین رو آنها از بازار مالی و بازار اوراق قرضه با نرخ پایینی استقراض می کنند.

در بخش دیگر از گزارش سازمان ملی آمار فنلاند آمده است؛ "نوکیا" یکی از شرکت های مهم صادراتی فنلاند بود اما این شرکت نیز ازنظر مالی با مشکلات زیادی مواجه شده است .

از سوی دیگر بخش قابل توجهی از محصولات و خدمات صادراتی فنلاند به کشور روسیه صادر می شود . اما اکنون که بحران روسیه و اوکراین شدت گرفته است و کشورهایی اروپایی نیز در نظر دارند روسیه را تحریم کنند تقاضابرای محصولات و خدمات فنلاند از سوی روسیه به شدت کاهش یافته است. همین امر زمینه را برای ادامه در جا زدن رشد اقتصادی این کشور فراهم کرده است .

در همین راستا دولت فنلاند در ماه گذشته با بازنگری در پیش بینی های مربوط به رشد اقتصادی خود برای امسال و سال آینده اعلام کرد میزان تولید ناخالص داخلی امسال کشور به 0.5 درصد و سال آینده نیز به 1.4 درصد خواهد رسید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار