سمفونی هسته‌ای وین در قطعه چهارم با فالش‌های غرب و البته زیاده خواهی های آنها، تمام شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، کار به جایی رسید که اجرای مشترک دو رهبر ارکستر یعنی ظریف و اشتون هم لغو شد و خبرنگارانی که بلیط حضور در کنفرانس پایانی را داشتند بدون نوشتن حتی یک خط از حرف های طرفین، وین را به مقصد کشورهایشان ترک کردند! 

به هر ترتیب سمفونی چهارم وین، فالش اجرا شد و شرکت کنندگان از این اپرا، چیزی نشنیدند.

حال خبرنگار بین الملل باشگاه خبرنگاران برای تجزیه و تحلیل چرایی به نتیجه نرسیدن سمفونی چهارم وین با مدیرعامل انجمن کنترل تسلیحات آمریکا(ACA)، گفتگوی کوتاهی داشته که در ادامه می توانید آن را دنبال کنید.(ناگفته نماند که «داریل کیمبال» از پاسخ به سوال ما در مورد توان و قدرت تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران، خودداری کرد).

باشگاه خبرنگاران: چرا گفتگوهای وین (4) ، نتیجه ای در بر نداشت ؟ این بخاطر زیاده خواهی‌های غرب نبود؟

داریل کیمبال: جای تعجب نیست که در دور اخیر مذاکرات در وین در مورد توافقنامه جامع بین 3+3 و ایران، نتیجه و یا یک بیانیه مشترک از سوی دو طرف به دست نیامد چرا که طرفین کار دشواری را در مذاکراتی واقعی  داشتند.

دیپلماسی طول می‌کشد و زمان‌بر است  اما دیپلمات‌ها باید از زمان محدود، استفاده ای مناسب داشته باشند. در این دور از مذاکرات اولین بار است که دو طرف طرح پیش‌نویس را رد و بدل می‌کنند و دقیقاً در مورد هر یک از مسائلی زیادی که باید حل و فصل شوند، گفتگو می‌کنند.

وی افزود: در حالی که دو طرف به احتمال زیاد برای توافق در برخی از مسائل نزدیک هستند، روشن است که در برخی مسائل شکاف قابل توجهی وجود دارد از جمله سرعت برداشتن تحریم ها و یک ارزیابی کلی از " نیازهای عملی " ایران برای غنی سازی اورانیوم .

 
باشگاه خبرنگاران: با این وجود، تکلیف چیست؟
داریل کیمبال: مذاکره‌کنندگان باید در راهی جدی، مداوم  و سازنده برای پُر کردن شکاف‌ها قدم بردارند و تشخیص بدهند که در یک راه حل « برد – برد» چگونه کار کنند. هر کدام از طرفین باید به فکر مصالحه باشند. ایران به منظور سرعت بخشیدن به فرآیند حذف تحریم های بین المللی باید اجازه دهد که نوعی از بازرسی های فشرده بین المللی از تأسیسات غیرهسته ای اش، به عمل آید. این موضوع، حس مشترک برای تنظیم محدود برنامه غنی سازی اورانیوم ایران را تقویت می کند. همچنین می تواند شائبه ها در مورد تولید سلاح هسته ای را از بین ببرد.

گفتنی است،  داریل کیمبال، مدیرعامل "انجمن مستقل و غیر دولتی کنترل تسلیحات"(ACA) آمریکا و یکی از مشاوران اندیشکده رند است.


گفتگو از : مهدی دل روشن


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار