"مغز" خود را با "خمیازه کشیدن" خنک کنید

پژوهشگران کالج سانی در نیوریوک و دانشگاه وین به تازگی پی برده‌اند که خمیازه کشیدن عملکرد دیگری هم دارد و آن این‌که مغز را خنک می‌کند.

به گزارش خبرنگارکلینیک باشگاه خبرنگاران؛ پژوهشگران معتقدند وقتی خسته هستیم یا حوصله‌مان سر رفته است، دهن‌‌‌‌‌‌دره می‌کنیم. باز کردن و کش آوردن دهان عملکرد دیگری هم دارد و آن بازگرداندن دمای مناسب برای کارکرد درست‌ مغز است.
 
پژوهشگران کالج سانی در نیوریوک و دانشگاه وین به تازگی پی برده‌اند که خمیازه کشیدن عملکرد دیگری هم دارد و آن این‌که مغز را خنک می‌کند.

چرخه خواب و استرس، تابع نوسان درجه حرارت مغز است و کار خمیازه آن است که این دمای پیوسته در حال تغییر را تنظیم و متوازن ‌کند. توضیح ساده محققان دانشگاه وین این است که ما با خمیازه کشیدن، دمای اطراف را دستکاری می‌کنیم. به تعبیر دیگر، دهن‌دره همانند ترموستات مغز عمل می‌کند.

آدم‌ها به خاطر خستگی، بی‌حوصلگی یا به خاطر تحت فشار بودن خمیازه می‌کشند. پژوهشگران مدت‌ ها بر این باور بودند که باز شدن غیرارادی قفل دهان موجبی است برای افزایش اکسیژن و احساس رفع خستگی ناشی از تامین دوباره اکسیژن است.

محققان آمریکایی و اتریشی بر این اساس فرضیه‌‌ای را طرح کردند: تعداد خمیازه‌ها به فصل سال یا بلندی و کوتاهی روز یا روشنایی و تاریکی محیط ربط ندارد بلکه موضوع به درجه حرارت ۲۰ درجه بر می‌گردد. 
 
به عبارت دیگر و به نظر آنها، وقتی دمای هوا حدود ۲۰ درجه است آدم‌ها بیشتر دهن دره می‌کنند.

یورگ ماسن، همکار این پروژه تحقیقاتی، در توضیح فرضیه یاد شده می‌گوید: اگر حرارت بدن و حرارت محیط یکسان باشند، دهن‌دره کارکردی برای تنظیم درجه حرارت مغز نخواهد داشت.

وی تاکید می‌کند که کارکرد خمیازه در هر شرایطی تغییر دمای مغز نیست و در این صورت دهن دره می‌توانست خطرناک هم باشد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار