کریستین ساینس مانیتور نوشت:شک و تردیدهایی درباره توقف مذاکرات اتمی ایران و شش قدرت جهانی در وین وجود دارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی کریستین ساینس مانیتور، عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران اعلام کرد که مذاکرات کشورش با شش قدرت جهانی پیشرفتی نداشته است.او گفت که مذاکرات ناموفق بوده است  و نتیجه سه روز مذاکره در وین چیزی جز بازگشت به عقب نبوده است.وی اعلام کرد که اختلافات همچنان درباره  ده موضوع باقیمانده است.

در ادامه این مطلب آمده است:دور بعدی مذاکرات در  ماه ژوئن تعیین شده است اگر چه برخی شک دارند که تا بیستم ژوئیه پایان ضرب الاجل تعیین شده شش ماه  بتوان به توافقی رسید.

یک مقام آمریکایی هم روز جمعه از نبود پیشرفت در مذاکرات بین ایران و شش قدرت جهانی پیرامون برنامه اتمی تهران ابراز نگرانی کرد. او گفت که مشکلات بزرگ و عمده ای بر سر راه و حرکت به جلو وجود دارد و اختلافات بزرگی مشاهده می شود.

در ادامه این مطلب می خوانیم:مذاکرات اتمی ایران روز جمعه متوقف شد.شکست در مذاکرات وین سبب کاهش حس خوش بینی شد که در هفدهم فوریه ایجاد شده بود.در حالیکه دیپلمات ها درباره پیشرفت کم در این مذاکرات سه روزه خبر دادند اما در این حال درباره مذاکرات دشوار پیش رو  و درباره برخی از مسائل از جمله برنامه غنی سازی هشدار دادند.

ایران بارها اعلام کرده است که هیچ نفعی در تعقیب یک برنامه تسلیحات اتمی ندارد و غنی سازی اورانیوم را تنها برای مقاصد صلح آمیز از جمله برای استفاده در نیروگاهها و برای تولید برق انجام می دهد.

در ادامه می خوانیم:در این حال اسرائیل از نزدیک مذاکرات ایران و شش قدرت جهانی را از نزدیک و به دقت زیر نظر دارد.اسرائیل اعلام کرده است از هر وسیله ای از جمله زور برای توقف تهران استفاده خواهد کرد.در این حال واشنگتن با وجود آنکه اعلام کرده است که دیپلماسی بهترین راه است اما گفته که تمامی گزینه ها بر روی میز باقی خواهد ماند.چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا هم روز جمعه در سفرش به بیت المقدس(قدس اشغالی) به رهبران اسرائیل گفت که آمریکا آنچه را که باید برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی صورت دهد، اجرا خواهد کرد.در این حال یک مقام غربی حاضر در مذاکرات اعلام کرد که موضوع غنی سازی یکی از موارد مورد اختلاف در مذاکرات وین بوده است.این مقام اعلام کرد که دو طرف درباره موضوع غنی سازی دچار شکاف شده اند.

در ادامه این مطلب آمده است :اختلافات بین دو طرف از مدت ها پیش شناخته شده بودند.علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی  اخیرا به طور آشکاردر یک برنامه تلویزیونی اعلام کرده است  که تهران به یکصد هزار سانتریفیوژ برای طرح های اتمی آینده خود نیاز دارد.این تعداد سانتریفیوژ پنج برابر تعدادی است که ایران هم اکنون دارد.

اختلافات عمده بر روی محدودیت در غنی‌سازی و دیگر فعالیت‌های وابسته به آن است.دیپلمات ها اعلام کرده اند که آمریکا و دیگر کشورهای غربی خواهان اعمال محدودیت یک دهه ای در موضوع غنی‌سازی ایران هستند. 

باوجود موارد مطرح شده اما اظهارات عراقچی نشان می دهد که عامل اختلاف در جزئیات ایده‌های کلی و آنچه که در راه ایجاد متن غیرمبهم  متن پیش نویس وجود دارد. او پیشنهاد کرده که باید مذاکرات بیشتری بین کشورش و شش قدرت جهانی پیش از تهیه پیش نویس نهایی برگزار شود.موضوعی که می تواند مذاکرات را طولانی کند و از تاریخ بیستم ژوئیه فراتر رود .

عراقچی گفت:در دورهای  پیشین مذاکرات ما جلسات را برگزار کردیم که حجم زیادی از مسائل در آن بررسی شود اما هدف این دور از مذاکرات در وین تهیه پیش نویس توافقنامه بود و احساس کردیم که هنوز اختلافات وجود دارد و ما باید منتظر زمانی باشیم  که مواضع طرفین به هم نزدیکتر شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار