پایگاه اینترنتی نشنال اینترست در گزارشی به قلم "اریک فیکنشر" نوشت: از زمان الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه، مناسبات متزلزل و شکننده روسیه و آمریکا در مسیر سراشیبی قرار گرفته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از نشنال اینترست، دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از اقدامات مسکو به شدت انتقاد کرده و برخی مقامات و افراد نزدیک به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را در فهرست سیاه قرار داده است.

رئیس جمهور آمریکا به تازگی اعلام کرده است چنانچه اقدامات روسیه روند انتخابات آتی اوکراین را تضعیف کند تحریم های  بیشتری علیه این کشور اعمال خواهد شد. این در حالی است که همزمان با این اظهارات ، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با روسیه بر سر کاهش تنش ها در شرق اوکراین وارد گفتگو شده است. 

بسیاری از نمایندگان کنگره آمریکا این رویکرد دولت را ضعیف می دانند. 

نشنال اینترست نوشت: با این حال، در ارزیابی های جدی درباره منافع آمریکا باید همواره این نکته مدنظر قرار داده شود که همکاری روسیه در همه مسائل جهانی از جمله مسائل مربوط به امنیت ملی آمریکا لازم و ضروری است. دو نمونه بارز این مسائل ایران و سوریه هستند . روسیه از دیرباز با تحریم دیگر کشورها مخالف بوده و در تلاش است تا رژیم تحریم ها را به طور کامل برچیند. در ارتباط با سوریه موضوع پیچیده تر می شود. درحالی که واشنگتن خواهان کناره گیری اسد است مسکو همچنان از اسد حمایت می کند. 

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: چنانچه مجبور شویم در ارتباط با ایران به تدابیر تلافی جویانه علیه غرب متوسل خواهیم شد. زمینه‌های بسیاری برای تحقق این امر وجود دارد به طور مثال ، تهران و مسکو در حال حاضر بر سر برنامه تبادل نفت در برابر کالا وارد مذاکره شده اند که در چارچوب آن ایران کالاها و تجهیزات روسیه به ارزش 20 میلیارد دلار را در مقابل صادرات 500 هزار بشکه نفت در روز وارد خواهد کرد.  

نشنال اینترست نوشت: چنانچه تنش‌ها در شرق اوکراین همچنان ادامه یابد ، واشنگتن باید درباره اولویت های اصلی سیاست خارجی این کشور تصمیماتی اتخاذ کند. اگر واشنگتن بخواهد تحولات اوکراین را در مقایسه با دیگر موضوعات بین‌المللی در اولویت قرار دهد راهبردی پرمخاطره را در پیش گرفته است. هرگونه اقدامی علیه روسیه بعید است که پوتین را مجبور به عقب‌نشینی کند. علاوه بر این اتخاذ رویکردی سختگیرانه تر در قبال روسیه ممکن است نتیجه ای معکوس در پی داشته باشد چراکه مسکو احتمالا با تضعیف منافع امنیتی و ملی آمریکا واکنش نشان خواهد داد. 

در پایان می توان گفت رویکرد دوگانه اعمال تحریمها علیه روسیه از یک سو و تعامل با این کشور از سوی دیگر رویکردی دشوار و پرمخاطره خواهد بود اگرچه در حال حاضر هیچ گزینه بهتری وجود ندارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار