معاون محیط زیست استان مرکزی گفت: یک زرده بر از گونه های کمیاب زیستی این استان در روستای مالمیر مشاهده و تحت حمایت قرار گرفت.

مهرداد حاج حسینی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، افزود این گونه های باارزش جانوری در پی گزارش مردمی به ماموران یگان حفاظت مبنی بر وجود دو حیوان ناشناخته در منزل شخصی یکی از روستاییان مالمیر شناسایی و تحت حمایت قرار گرفتند.
وی توضیح داد: زرده بر یا عروس موش از گونه های با اهمیت پستانداران کوچک در استان مرکزی است در فهرست سرخ سازمان جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی IUCN و در طبقه آسیب پذیر ثبت شده است.
معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: این پستاندار گوشتخوار در استان مرکزی در دشتهای فراهان و اطراف تالاب میقان اراک به تعدادکمتر از انگشتان دست مشاهده شده و خاستگاه آن بر در ایران در استانهای اردبیل، سیستان و بلوچستان، خراسان، کردستان، گلستان و مرکزی است.
حاج حسینی گفت: نقش زرده بر در زیست بومها ، کنترل جمعیت جوندگان است و کاهش این گونه مفید و کمیاب در زیستگاهها با افزایش گونه های جوندگان مزاحم همراه است.
وی علت کاهش جمعیت این پستاندار کوچک تخریب زیستگاهی و تبدیل اراضی آن به کشتگاه و همچنین وجود کک و شپش در بدن این حیوان و احتمال عفونت بالای اندامها بان کرد.
زرده بر حیوانی با پوزه کوتاه، گوشهای بزرگ ، دست و پای کوتاه با چنگالهای قوی است که اندامش با مو پوشیده شده و در دم بلند آن، موهای انباشته و پر مشاهده می شود.
این حیوان در جنوب شرقی اروپا ، خاورمیانه و اسیا پراکنش دارد و از ویژگیهای آن این است که هنگام خطر روی پاهای خود می نشیند و خرناس می کشد و دم پهن و بلند خود را به سمت جلو خم کرده و بوی شدیدی را متصاعد می کند.
اندازه بدن زرده بر 25 تا 27 سانیمتر و طول دم آن 12تا 200 سانتیمتر گزارش شده و غذای این پستاندار کوچک با 34 دندان به طور معمول از جوندگانی چون موش، سنجاب، پرندگان، مارمولک وحشرات تشکیل شده است. /س
 
برچسب ها: اهدای ، عضو ، پسربچه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.