یک روزنامه‌نگار و تاریخ‌پژوه گفت:مهمترین نقدی که به دکتر مصدق وارد است، نحوه تعامل مصدق با هم‌پیمانان سیاسی است که او را به زمامداری رساندند. اما مصدق بعد از زمامداری به تدریج آنان را کنار گذاشت.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،محمدرضا کائینی روزنامه‌نگار و تاریخ‌پژوه در گفت‌وگو با فارس، در مورد اینکه چرا ماجرای نخست‌وزیر دکتر محمد مصدق و ملی کردن صنعت نفت پس از 70 سال هنوز جزو مسائل روز تاریخی است، اظهار داشت: محمد مصدق یکی از شخصیت‌های است که در دوره تاریخی بسیار مهم به ایفای نقش پرداخته است. این نقش همان مواجهه‌ خطیر میان ملت ایران و استعمار بریتانیا ست.

وی افزود: به همین دلیل با اینکه 70 سال از آغاز نهضت ملی شدن نفت می‌گذرد کارنامه او از جنبه‌های گوناگون در معرض بررسی و نقد سیاستمداران و تاریخ پژوهان قرار گرفته است.

این روزنامه‌نگار با بیان اینکه به دلیل آنکه دامنه مبارزه میان ایران و انگلیس از جنبه‌های گوناگون تا همین امروز ادامه دارد، گفت: این مبارزه دارای پیشینه نیز است که بخشی از آن نهضت ملی شدن نفت بوده است. به همین دلیل این تجربه تاریخی کماکان مورد توجه است.

وی در پاسخ به این پرسش که مهمترین نقدی که به دکتر مصدق وارد است، چیست؟ گفت: نحوه تعامل مصدق با هم‌پیمانان سیاسی که او را به زمامداری رساندند درست نبوده است. این مهمترین نقد به محمد مصدق است که بسیاری از هم‌پیمانان او نیز به این ضعف دکتر مصدق اذعان دارد . زمامداری دکتر مصدق معلول ائتلاف جریان‌های مختلف از جمله جریان مذهبی به رهبری آیت‌الله کاشانی و شهید نواب صفوی بوده است.

وی ادامه داد: از دیگر هم‌پیمانان سیاسی دکتر محمد مصدق نمایندگان دوره پانزدهم مجلس که بعدها جزء پایه‌گذاران ترکیب اولیه جبهه ملی شدند بودند که همه این جریانات در زمامداری دکتر مصدق نقش داشته‌اند. اما محمد مصدق پس از به دست گرفتن زمام قدرت راه مناسبی برای تعامل با هم‌پیمانان سیاسی خود انتخاب نکرد و به طور مشخص به تدریج همه هم‌پیمانان را از خود رنجانید تا در نهایت نهضت ملی شدن نفت را خلع سلاح و بی‌دفاع کرد این مسئله از مهمترین نقدهایی است که به دکتر مصدق وارد است.

کائینی گفت: برخی از اشتباهات سیاسی دکتر مصدق در تضعیف نهضت ملی شدن نفت نقش در خوری را داشته است، مانند دریافت اختیارات شش ماهه و یکساله از مجلس برای قانونگذاری و انحلال مجلس هفدهم و برگزاری رفراندوم غیردموکراتیک و باز گذاشتن افراطی دست حزب توده از جمله این خطاهای استراتژیک محسوب می‌شود.

وی گفت: نکته آخر درباره مصدق این است که حامیان سینه چاک جبهه ملی که به آزادی بیان و جریان آزاد اطلاعات و دامن زدن به نقد بسیار علاقمند هستند، نقد دکتر مصدق را برنمی‌تابند. بهتر است به این عده توصیه شود که از خود خویشتن‌داری بیشتری نشان دهند.
-
برچسب ها: کایینی ، مصدق ، هم پیمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.