آغاز اجلاس سیکا با حضور دکتر روحانی/ رئیس جمهور چین در نطق افتتاحیه بر ایجاد ساختار امنیتی در منطقه با همکاری ایران و روسیه تاکید کرد

اجلاس همکاری شانگهای در چین آغاز به کار کرد و در افتتاحیه این نشست رئیس جمهور چین سخنرانی کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ خبرگزاری رویترز در خبری فوری از شانگهای گزارش داد:جلاس موسوم به سیکا با نطق افتتاحیه "شی جینپینگ" رئیس جمهور چین شروع به کار کرد. در این جلسه "احمد داود اوغلو" وزیر خارجه ترکیه رئیس دوره قبلی، این اجلاس ریاست را به چین واگذار کرد.

رئیس جمهور چین روز چهارشنبه اعلام کرد به حل و فصل صلح آمیز مناقشه ارضی با همسایگانش در دریای چین جنوبی و شرقی متعهد است.

 او در سخنانی در شانگهای همچنین به کشورهای دیگر هشدار داد تقویت اتحاد نظامی علیه یک کشور ثالث سبب تأمین امنیت آنها نخواهد شد.

شی جین پینگ رئیس جمهور چین روز چهارشنبه در کنفرانس تعامل و تدابیر اعتمادسازی در آسیا - سیکا - خواستار حل و فصل صلح آمیز مناقشات و اختلافات کشورهای منطقه از طریق برگزاری گفتگو و مذاکره شد.

خبرگزاری شینهوا از شانگهای گزارش داد، رئیس جمهور چین گفت آسیا وارد مرحله ای مهم و حساس در زمینه همکاری های امنیتی شده است که بر اساس آن، کشورهای منطقه باید بر اساس دستاوردهای گذشته به سوی آینده حرکت کنند و در پی دست یابی به پیشرفت های جدید باشند.

او از کشورهای آسیایی خواست از ثباتی که به سختی در منطقه حاصل شده است، حفاظت کنند.

شی جینپینگ گفت:« ما باید مفهوم امنیتی خود را اصلاح کنیم،  و ساختار جدید همکاری های امنیتی در منطقه ایجاد و مسیری مشترک بر اساس قانون برد-برد برای بهبود امنیت در آسیا ایجاد کنیم.»

 رئیس جمهور چین همچنین گفت قاره اسیا که 67 درصد از جمعیت جهان را در خود جای داده است ، یک سوم اقتصاد جهان را نیز در اختیار دارد و منطقه ای مهم و تعیین کننده برای کل جهان محسوب می شود.

شی گفت صلح، توسعه و همکاری بر اساس منافع دو جانبه  از مهمترین اهداف منطقه است. او همچنین خاطرنشان کرد منطقه آسیا منطقه ای در حال ظهور و تعیین کننده در چشم انداز راهبردی بین المللی است و نقش مهم در ایجاد جهانی چند قطبی و بهبود دموکراسی در روابط بین المللی ایفا می کند.

در همین حال خبرگزاری  اسوشیتد‌پرس گزارش داد در این نشست  رئیس‌جمهور چین خواستار تشکیل ساختار جدیدی برای همکاری‌های امنیتی در آسیا با همکاری دو کشور روسیه و ایران شد. در این در خواست نامی از آمریکا به میان نیامد و همین نشانگر این است که چینقصد  خارج کردن آمریکا  از معادلات منطقه را دارد. 

شی جینپینگ گفت: ما به ابداع همکاری امنیتی خود و ایجاد یک ساختار همکاری‌های امنیتی در سطح منطقه نیامندیم.

اجلاس  دو روزه شانگهای به بررسی مسائل مختلف از جمله چالش های امنیتی در آسیا و جهان می پردازد. در میان سران کشورهای مختلف، "حسن روحانی" رئیس جمهور ایران و "حامد کرزای" رئیس جمهور افغانستان نیز به عنوان کشورهای ناظر در این نشست حضور دارند. اجلاس سران سیکا هر 4 سال یک بار برگزار می شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار