سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری گفت کهامید می‌رود دولت چین علت اقدام خیر آمریکا در احضار چند مقام این کشور به دادگاه را درک کند و به همکاری های خود در حوزه های مختلف با آمریکا ادامه دهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران "جین پساکی" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری در این وزارتخانه گفت : امید می رود دولت چین علت اقدام خیر آمریکا در احضار چند مقام این کشور به دادگاه را درک کند و به همکاری های خود در حوزه های مختلف با آمریکا ادامه دهد.

پساکی گفت آمریکا حدود 300 میلیون دلار دیگر در قالب کمک های انساندوستانه به مردم سودان جنوبی که از دسامبر گذشته قربانی درگیری ها شده اند، اختصاص داده است. این میزان در نشست کمک های انساندوستانه که در اسلو برگزار شده بود، اعلام شد. ما و چهل کشور دیگر در تلاش برای متوقف کردن بحران انسانی هستیم، ما همچنان در کنار مردم سودان جنوبی هستیم و تلاش می کنیم تا به درگیری هایی که یک میلیون و سیصد هزار نفر را آواره و یک میلیون نفر را با خطر قحطی روبرو کرده است، خاتمه دهیم. 

وی افزود با این حال، این کمک ها فقط زمانی قابل تحویل هستند که طرف ها به توافق نهم ماه مه برای پایان دادن به خشونت ها پایبند باشند و امکان دسترسی کامل و بی مانع سازمان ملل و نهادهای انساندوستانه را برای رساندن کمک ها به همه نقاط سودان را فراهم آورند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ضمن ابراز همدردی با خانواده های قربانیان حادثه قطار در روسیه، درباره همکاری وزارت دادگستری و وزارت خارجه آمریکا در خصوص احضار افسران چینی به دادگاه گفت ،وزارت امور خارجه آمریکا پیشتر یادداشت هایی در خصوص اقدام قانونی در این خصوص دریافت کرد. آمریکا به صورت معمول، دولت‌های خارجی را از این دست اقدامات قضایی آگاه می کند و همکاری آنان در این خصوص را خواستار می شود. همانطور که پیشتر نیز اعلام شد، این اقدام وزارت دادگستری آمریکا، با نگرانی‌هایی که همواره درباره رفتارهای چین در حوزه امنیت سایبری ابراز می شد همخوانی دارد و ما نیز از اقدام آنان حمایت می کنیم. رئیس جمهور و وزیر امور خارجه نیز همین موضع را دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت در عین حال، ما همچنان امید داریم که بتوانیم در حوزه های مختلف اقتصادی، راهبردی و امنیتی با چین داشته باشیم. این انتظار را نیز از دولت چین داریم که درک کند بیانیه دیروز، اقدامی قضایی و براساس تحقیقات از افراد و مالکیت معنوی از صنایع آمریکا صورت می گیرد. 

وی ضمن در خواست برای احترام به آزادی های بیان، تجمعات و رفتار بر اساس قانون در تایلند بعد از اعلام حکومت نظامی در تایلند گفت در حال حاضر اوضاع در این کشور ناپایدار است و در واقع، حکومت نظامی نیز بر اساس قانون اساسی تایلند صورت می گیرد؛ با این حال ما از نزدیک اوضاع در این کشور را دنبال می کنیم. از دیگر سو، ارتش تایلند نیز این اقدام را موقتی خوانده است و چنین مساله ای بسیار اهمیت دارد. از دیگر سو آنان تعهد داده اند که نهادهای مردمسالاری در این کشور را تضعیف نکنند.

پساکی درباره اوضاع لیبی گفت : ما از اقداماتی که در حال حاضر در لیبی صورت می گیرد حمایت و در این اقدامات نیز همکاری نمی کنیم. همچنان از طرفین می خواهیم از خشونت دوری کنند و برای حل اختلاف های خود، به راه های آشتی جویانه رجوع کنند. اوضاع در این کشور نیز چندان پایدار نیست و ما همچنان در حال جمع آوری اطلاعات هستیم.  

وی درباره نیجریه گفت :ما از نزدیک با نیجریه در خصوص تحریم های سازمان ملل علیه القاعده و سازمان های همسوی این گروه از جمله در مشارکت اطلاعاتی همکاری داریم. البته از دیدگاه ما، گروه القاعده بخشی اساسی از القاعده به شمار نمی آید و البته کمک هایی محدود از سوی القاعده در خصوص تامین مالی و آموزشی از گروه القاعده و القاعده مغرب اسلامی به این گروه شده است. از دیدگاه، محور اصلی القاعده همچنان تضعیف شده است ولی ما نگران گروه های وابسته به این گروه در سراسر دنیا هستیم. 

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره تصاویری که در آن تک تیراندازان اسرائیلی به نوجوانان فلسطینی حمله و آنان را زخمی می کنند گفت ما این رویداد را از نزدیک دنبال می کنیم و خواستار اطلاعات بیشتر از دولت اسرائیل هستیم. ما انتظار داریم دولت اسرائیل تحقیقاتی گسترده و مستقل در خصوص مسائل مربوط به این تصاویر هستیم. ما با خانواده قربانیان این حادثه نیز ابراز همدردی می کنیم و از همه طرف ها می خواهیم خویشتنداری به خرج دهند.

انتهای پیام/
برچسب ها: پساکی ، دولت ، چین ، همکاری ، امریکا ، ادامه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار