بیش از 95 درصد گردشگران به استان همدان از آرامگاه بوعلی سینا و موزه ی آن بازدید می کنند.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران همدان گفت : این آرامگاه و موزه مکانی برای جذب گردشگران و معرفی استان با نام شخصیت بزرگی مانند بوعلی سینا است.    
علیرضا ایزدی از تجهیز این موزه با اشیای تاریخی موزه ملی به مدت یک ماه خبر دادو گفت : 44شیء این مجموعه از موزه ملی تهران به همدان برای نمایش انتقال داده شده وبقیه آنها آثار کشف شده جدید استان است که تاکنون برای بازدیدعموم قرار داده نشده است.
ایزدی با بیان اینکه استان همدان وکردستان تنها استانهای کشور هستند که در هفته میراث فرهنگی رونمایی از اشیاء تاریخی موزه ملی ایران را دارند افزود:اشیای به نمایش گذاشته شده مربوط به ۳دوره تاریخی هزاره اول قبل از میلاد دوره پیش از اسلام ،مادها وسلوکی ها ودوره اسلامی است.
وی اضافه کرد: اشیاء رونمایی شده بیشتر ظرف سفالی،سنگی،زیور آلات،سکه وابزار آلات هستند.
ایزدی از نمایش آثار تا مدت یک ماه به شکل رایگان برای عموم خبر داد و افزود:تمام این اشیاء، اشیای کشف شده در محدوده تپه پری و اتشکده نوشیجان ملایر است و پس ازنمایش در همدان به مدت ۱۰ روز در موزه لطفعلیان ملایر در معرض دید عموم قرار می گیرد وسپس به موزه ملی بازگردانده می شود.
وی اضافه کرد:در صورت تکمیل گنجینه همدان این اشیاء به همدان بازگردانده می شود و برای همیشه در همدان باقی می ماند.    
مدیر موزه بوعلی همدان گفت : آرامگاه شیخ الرئیس بوعلی سینا یا آرامگاه بوعلی سینا بنای یادبود شیخ‌الرئیس ابن سینا فیلسوف، دانشمند و طبیب مشهور ایرانی است که در میدان بوعلی سینا در مرکز شهر همدان واقع شده‌است و این اثر در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۷۶ با شمارهٔ ثبت ۱۸۶۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
خانم زارعی با بیان اینکه بنای ابتدایی این آرامگاه در زمان قاجاریه ساخته شد افزود :  در سال ۱۳۳۰ انجمن آثار ملی ایران به مناسبت هزارمین سالروز تولد ابوعلی سینا تصمیم به تجدید بنای آن گرفت.
وی افزود : بنای آرامگاه تلفیقی از دو سبک معماری ایران باستان و ایران بعد از اسلام است. در طراحی این مجموعه از عناصری از هنرمعماری سنتی ایرانی استفاده شده است. عناصری مانند برج، الهام گرفته از برج گنبد قابوس، باغچه‌ها متاثر از باغهای ایرانی، آب نماها الهام گرفته از حوض خانه‌های سنتی و نمائی با روکار سنگهای حجیم و خشن خارا که با سنگ گرانیت کوهستان الوند آراسته شده و نمودار کاخهای باستانی ایرانیان است.
مدیر موزه بوعل سینا با بیان اینکه کار ساخت بنای جدید آرامگاه در سال ۱۳۳۳ هجری شمسی به پایان رسید افزود :  محل فعلی آرامگاه بوعلی منزل مسکونی ابو سعید دخوک، دوست صمیمی بوعلی سینا بوده است که او نیز در جوار بوعلی سینا مدفون است.
زارعی گفت :درحال حاضر تالار جنوبی آرامگاه به عنوان موزه محل نگهداری سکه، سفال، برنز و سایر اشیاء کشف شده مربوط به هزاره‌های قبل از میلاد و دوران اسلامی اختصاص یافته و در تالار شمالی کتابخانه ای مشتمل بر 8 هزار جلد کتاب خطی و چاپی نفیس ایرانی و خارجی و غرفه هایی مربوط به آثار بو علی سینا و شعرا و نویسندگان همدانی نگهداری می شود./س
برچسب ها: موزه ، آرامگاه ، بوعلی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.