با افزایش درگیری‌ها و آشوب‌های بی‌سابقه در لیبی ، و پس از اینکه سرلشکری بازنشسته به نام "خلیفه حفتر" به بهانه نجات لیبی ، هدایت ناآرامی‌ها در این کشور را برعهده گرفت ، این پرسش بوجود آمد که وی کیست؟

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران،به گزارش فرانس پرس ، خلیفه حفتر ، سرلشکر بازنشسته ارتش لیبی که خود را نجات دهنده لیبی از دست گروه‌هایی که قصد آشوب در لیبی را دارند،  معرفی می‌کند، از سوی مقامات دولت موقت لیبی متهم است که قصد ایجاد کودتا در کشور را دارد.

سرلشکر حفتر 71 ساله که در انقلاب برضد رژیم قذافی نیز شرکت داشت؛ جمعه گذشته اعلام کرد که عملیاتی نظامی را برضد گروه‌هایی که وی آن‌ها را در بنغازی "تروریست" می‌نامد و پایگاهی برای شبه‌نظامیان که دارای سلاح‌های سنگین هستند شده ، شروع کرده است.

اما این سرلشکر بازنشسته کیست ؟
حفتر فارغ‌التحصیل آکادمی نظامی در بنغازی بوده است که در شوروی سابق آموزش دیده است . وی در کودتای 1969 که توسط معمر قذافی به اجرادرآمد و طی آن پادشاه ادریس سنوسی از قدرت برکنار شد و قذافی به قدرت رسید شرکت داشت.

وی پس از آن به کار خود در ارتش لیبی ادامه می‌دهد تا اینکه در خلال جنگ لیبی با چاد (1978 تا 1987) در رأس یک یگان ارتش در این جنگ حضور می‌یابد که طی آن ، توسط نیروهای چاد اسیر می‌شود. پس از آن رهبران لیبی وی را رها کرده و گفتند که وی از ارتش پیروی نمی‌کرد.

پس از این واقعه ، آمریکایی‌ها توانستند وی را در عملیاتی که تا هم‌اکنون نیز به صورت یک معما درآمده ، نجات دهند و به وی  ، پناهندگی سیاسی در آمریکا دادند. وی در آمریکا به جنبش مخالفان نظام لیبی در خارج از این کشور پیوست.

طی سالهایی که وی در خارج از لیبی و در آمریکا بود ، دولت قذافی وی را متهم می‌کرد که عامل سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) هست.

وی پس از اینکه بیست سال را در خارج از لیبی و درآمریکا گذراند ، در مارس سال  ،2011 کمی پس از شروع جنبش علیه قذافی به لیبی بازگشت.

وی پس از برکناری قذافی، از سوی شورای ملی انتقالی لیبی که شاخه سیاسی انقلابیون سابق به شمار می‌آمد ، به عنوان فرمانده نیروهای زمینی انتخاب شد و بسیاری از افسران قدیمی که از ارتش نظام قذافی جدا شده بودند ، تحت امر او قرار گرفتند. اما طبق گفته یک عضو سابق شورای انتقالی لیبی ، ظاهرا مقامات انتقالی لیبی ، به وی بطور کامل اطمینان نداشته و معتقدند که وی نظامی است که در نظر دارد تا به قدرت برسد و نگران هستند که وی در نهایت دولت مستبد جدیدی را به راه بیاندازد.

همچنین میان وی و سرلشکر سابق ارتش لیبی "عبدالفتاح یونس" رقابت شدیدی بود . عبدالفتاح یونس که او نیز از نظام قذافی جدا شده بود ؛ در ژوئیه 2011 طی شرایطی که هنوز نیز مشخص نیست، ترور شد.

 گفتنی است، خلیفه حفتر از حمایت کامل نظامیان سابق ارتش لیبی برخوردار است.

کمی پس از اینکه رژیم قذافی در لیبی سرنگون شد ، حدود 150 افسر و افسروظیفه وی را فرمانده جدید ارتش لیبی اعلام کردند و از این طریق تلاش نمودند تا کنگره ملی لیبی (پارلمان این کشور) را در مقابل امری انجام شده قرار دهند ، اما مقامات دولت انتقالی وقت ، با این کار مخالفت نموده و شخص دیگری را به این پست گماردند. وی پس از این ماجرا کمتر در مکانهای رسمی حضور علنی یافت.

حفتر پس از آن در ماه فوریه صدای خود را در مقابل مقامات لیبی بالا برد و اقدام به انتشار ویدیویی جنجالی در اینترنت کرد. وی دراین ویدیو تصریح کرد که کار کنگره ملی لیبی(پارلمان این کشور ) و دولت لیبی و تمامی مقامات دولت انتقالی به حال تعلیق درآمده است ؛ چیزی که برخی مسؤولان لیبیایی آن را تلاشی برای کودتا اعلام کردند.

وی از روز جمعه هفته گذشته (16 ماه مه جاری) نیز عملیاتی را در بنغازی به اجرا درآورده ونام آن را عملیات "کرامت لیبی" نام نهاده و گفته است که این عملیات برضد نیروهای تکفیری و گروه‌های خارج از قانون در بنغازی به اجرا درمی‌آید ؛ چیزی که تا اکنون منجر به کشته و مجروح شدن شمار زیادی شده است و باعث شده تا دولت موقت لیبی وی را متهم به تلاش برای کودتا و سوء استفاده از آشوب و درگیری‌های کشور کند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار