عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اقتصادی تهران گفت: دولت باید در بندهای مختلف تلاش کند تا ضمن ثبات بخشی به نرخ ارز تعادلی، آن را به سمت و سوی تقویت پول ملی و کاهش نرخ ارز هدایت کند.

وحید شقاقی در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، افزود: نرخ ارز یکی از متغیرهای کلیدی و تأثیرگذار در اقتصاد کلان است بنابراین هر گونه نوسانات ارزی می‌تواند ثبات اقتصادی کشور را دچار اختلال کند.

وی با بیان اینکه نوسانات بیش از حد در بازار ارز حائز اهمیت است اظهار داشت: خوشبختانه نوسانات نرخ ارز در طی روزهای اخیر محدود بوده و تأثیری در عدم تعادل در اقتصاد نداشته است.

شقاقی گفت: بانک مرکزی می‌تواند با ابزارهای خود نوسانات جزئی را کنترل و نرخ ارز را به سمت تعادلی سوق دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اقتصادی تهران تصریح کرد: صادرکنندگانی که مواد اولیه و واسطه‌ای کارخانجاتشان داخلی است کاهش ارزش پول ملی به منفعت آنان بوده و صادرکنندگانی که مواد مصرفی و تولیدی کالاهایشان وارداتی بوده با کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ ارز با مشکل مواجه خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: مجموعه نظام تولیدی در کشورمان فضا به گونه‌ای است که کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ ارز ضربه و تبعات منفی بر پیکره اقتصاد تحمیل خواهد کرد.

شقاقی تأکید کرد: در تعریف نرخ ارز تعادلی، نرخی که بتواند بین بخش‌های مختلف اقتصادی تعادل ایجاد کند نرخ ارز تعادلی است.

وی ابراز داشت: در تصمیم‌گیری نرخ ارزی باید بخش‌های مالی، پولی و بخش تجارت خارجی در حوزه صادرات و واردات را محوریت قرار داد و تعادل بین بخش‌های مختلف ایجاد کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار