نخستین جشنواره گیاهان دارویی شهرستان آستارا با محوریت «گل گاوزبان» امروز برگزار می‌شود.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، گل گاوزبان گیاه علفی و یک‌ساله است که ارزش دارویی دارد. شهرستان آستارا با توجه به رویش انواع متعدد گیاهان دارویی جزو مناطق مستعد برای توسعه کشت و فرآوری گیاهان دارویی است. گیاهان دارویی فقط منحصر به دارو و درمان نیست بلکه تولید این گیاهان در امور بهداشتی، آرایشی، عرقیات و نوشیدنی‌ها نیز قابلیت استفاده دارد.

گیاهان دارویی میراث منطقه‌ای ولی با اهمیت جهانی هستند

گیاهان دارویی در طول تاریخ همیشه با انسان قرابت خاصی داشته اند و آثار دارویی و موارد استفاده آن بر هیچ کس پوشیده نیست. تنوع و کثرت گیاهان با خواص درمانی همه را شگفت زده کرده است، چراکه تخمین زده می‌شود که حدود 70 هزار گونه‌گیاه از گلسنگ‌ها تا درختان تنومند حداقل یکبار در طول تاریخ طب سنتی به عنوان دارو در جوامع بشری استفاده شده‌اند.

همان طور که گیاهان در باغ نباتات خوب رشد می‌کنند، باید سعی شود زمینه علاقمندی به این گیاهان در قلب‌های انسان‌ها نیز فراهم و افزون شود. گیاهان دارویی یکی از منابع غنی کشور بوده که امکان صادرات آن وجود دارد. واژه گیاهان داروئی تنها به گیاهانی که تسکین دهنده آلام مردم هستند، اطلاق نمی‌شود، بلکه این گیاهان زیر گروه غذا به عنوان طعم دهنده‌ها، نوشیدنی‌ها، شیرین کننده‌ها، رنگ‌های طبیعی و حشره کش‌ها بوده، همچنین به عنوان ماده اولیه محصولات آرایشی و بهداشتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. در طی دهه‌های گذشته گسترش وسیعی در طیف درمان های گیاهی صورت گرفته که رشد سریعی تقاضا برای داروهای گیاهی و بالبع گیاهان دارویی در دنیا را به دنبال داشته است.

کشور ایران با 11 اقلیم آب و هوایی مختلف و بیش از 7500 گونه گیاهی بستر بسیار مناسبی برای دستیابی به گونه‌های باارزش دارویی و نادر است که می‌توان نسبت به سازگار کردن و معرفی تعدادی از آنها به عرصه‌های زراعی اقدام کرد‌.

گل گاوزبان

گل گاوزبان به عنوان پرمصرف‌ترین گیاه طبیعی با وسیع ترین رویشگاه جزو شناسنامه پوشش گیاهی شهرستان آستارا محسوب می‌شود.

گل گاوزبان در طب سنتی از گذشته‌های دور تاکنون در ایران مصرف فراوان داشته و از نظر طب سنتی، برگ و گل گاوزبان با طبیعت گرم دارای اثر نشاط آور‌، مقوی قلب و اعصاب و شاداب کننده رخساره است.

در طب سنتی این گیاه دارویی برای ناراحتی‌های تنفسی به ویژه در رفع عوارض گریپ و سرماخوردگی مفید بوده و در درمان بیماری‌های کلیوی به ویژه ورم کلیه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گل گاو زبان با نام علمی Echium amoenum گیاهی دو یا چند ساله از تیره Boraginaceae است که بومی ارتفاعات جنگل‌های شمال ایران بوده و از دیرباز در ایران مورد استفاده دارویی قرار می‌گرفته است.

جوشانده گیاه طبی گل گاوزبان در طب سنتی ایران، چین و هندوستان موارد استفاده فراوانی دارد.

در طب گیاهی ایران از گذشته‌های دور از جوشانده گل گاوزبان به عنوان نوشیدنی آرامبخش و دارویی مفید برای درمان بیماری‌های رماتیسم، کلیه، سرماخوردگی، تپش قلب و اعصاب استفاده می‌شود.

این گیاه به صورت خودرو در اراضی و دامنه‌های جنگلی شهرستان و آستارا می‌روید.

تاثیر دارویی

این گیاه به عنوان مدرملین و مسکن ثابت شده است استفاده از این گیاه در فرانسه به عنوان ضد تب و ناراحتی های ریوی (تنگی نفس)بسیار رایج است. این گیاه به علت داشتن ترکیبات نمکی باعث افزایش فعالیت کلیه ها می شود و به همین دلیل استفاده از آن باعث کاهش تب می شود.

استفاده های غذایی از گل گاوزبان

از گلها و برگهای این گیاه می توان به عنوان چاشنی در نوشیدنی های تابستانی استفاده کرد، گل های این گیاه را می توان برای تهیه مربا استفاده کرد. این مربا برای افرادی که از بستر بیماری برخواسته و دوران نقاهت را سپری می کنند و همچنین برای افرادی که حالت ضعف دارند بسیار مفید است، گلها و برگهای این گیاه را می توان در سالاد و سوپ خیار به کار برد، برگهای قطعه قطعه شده گیاه را می توان در پایان زمان پخت سوپ ها استفاده کرد، برگهای این گیاه را می توان همراه با برگهای گل کلم پخت و مصرف کرد، برگهای تازه این گیاه نیرو بخش و نشاط آور است.

استفاده دارویی

همچنین دم کرده گل گاوزبان به عنوان یک محرک تولید شیر در مادران می شود. عرق این گیاه به عنوان یک داروی با ارزش برای التهاب چشم به کار می رود.

 نخستین جشنواره گیاهان دارویی شهرستان آستارا با محوریت «گل گاوزبان» امروز ساعت 15 در محله دهکده گردشگری حیران (تله کابین) بندر مرزی آستارا برگزار می شود.

انتهای پیام/م

منبع: ایسنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.