مدیرکل امور فنی استانداری استان مرکزی گفت: ۶۵ درصد از جمعیت شهری استان در کلانشهر اراک متمرکز شده و به منظور راهبری علمی مدیریت شهری آن نیازمند الگوی توسعه متصل و منفصل بر مبنای آمایش سرزمین است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، حمیدرضا نوازنی با اشاره به اینکه کلانشهر اراک در راهبردهای شهرسازی و روش های مدیریت شهری نیازمند بازنگری و اصلاح ساختاری است اظهار کرد: هم اینک 65 درصد از جمعیت شهری استان در کلانشهر اراک متمرکز بوده و به منظور راهبری علمی مدیریت شهری آن نیاز است الگوی توسعه متصل و منفصل بر مبنای آمایش سرزمین، ظرفیت رد پای اکولوژیک و فرصتها و تهدیدهای این خطه ایجاد شود.

وی افزود: هسته نخست شهر اراک در 2قرن گذشته به صورت الگوی شطرنجی و حساب شده گذاشته شده که هم اینک به عنوان یکی از الگوهای مترقی معماری اسلامی ایرانی شهرسازی ایران مطرح است.

مدیرکل دفتر فنی استانداری استان مرکزی تصریح کرد: توسعه زیرساخت های شهری در مراحل بعد متاسفانه بر مبنای علمی پیش نرفته و این کلانشهر امروز از ضعف ساختاری معابر، تمرکز خدمات در هسته مرکزی و فقر خدماتی محلات حاشیه ای و در هم ریختگی اصول مدیریت شهری رنج می برد.

نوازنی با اشاره به تصویب نامه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور گفت: شهر اراک 2سال پیش به جرگه کلانشهرها پیوسته و یک محور جمعیتی از منطقه توره شازند تا شهر جدید امیرکبیر را در برمی گیرد که 53 حوزه سکونتگاهی را شامل می شود.

وی افزود: این شهر با تعاریف کلانشهرها و امکانات زیرساختی آن فاصله زیادی دارد و نیاز است مطالعات جامع شهرسازی با الگوهای کاربردی در بهبود خدمات، معابر، عرصه های سبز و مبلمان شهری به عنوان نقشه حرکت مسئولان به سرعت انجام شود.

مدیرکل دفتر فنی استانداری استان مرکزی تصریح کرد: برخی از مشکلات شهرسازی استان به جامع نبودن طرح های تفضیلی و شهرسازی برمی گردد و نیاز است این نواقص به سرعت در سایه تقویت نهاد تحقیقات شهری و معماری برطرف شود.

نوازنی با اشاره به احیای بافتهای فرسوده و خروج کلانشهر اراک از مدیریت تک هسته ای گفت: نشاط بخشی به منظر شهری، ساماندهی ورودی های شهر و بهبود و توسعه معابر از نیازهای ضروری در مدیریت شهری اراک است.

وی افزود: طرح مهم و بزرگ معبر 55 متری در اراک که 10 سال پیش عملیات اجرایی آن آغاز و بلاتکلیف مانده است از موضوعات اساسی در مدیریت شهری این کلانشهر است چرا که اجرای آن در باروری ظرفیت های اقتصادی، زیباسازی شهری، روان سازی ترافیک، اشتغالزایی، رونق گردش مالی و بهبود کالبد اجتماعی و فرهنگی شهر اثرگذاری مستقیم دارد.

انتهای پیام/ م

منبع: تسنیم
برچسب ها: اراک ، جمعیت ، کلانشهر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.