ظهور پدیده خیابان گردی همپای بوجود آمدن بحث فراغت است.

 ژیان‌پور، استاد جامعه‌شناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت:وقت آزاد اساس بوجود آمدن پرسه زنی است در وهله دوم مصرف‌گرایی و خرید کالاست که انسان‌ها را به خیابان‌ها می‌کشاند که هر دو از زمان ظهور مدرنیسم و فرهنگ سرمایه‌داری در میان انسان‌ها رواج یافته است.
 
وی ادامه داد: علت جذابیت خیابان گردی برای طبقات متوسط از لحاظ اقتصادی و پایین به لحاظ فرهنگی وجود عنصر "غریبگی" است در خیابان می‌توان از تحت نظارت خارج شد و غریبگی پیشه کرد پاسخ‌های روان شناختی به غریبگی و در میان غریبگان بودن و کشف بی‌دردسر حوزه‌های جدید همان موضوعی است که برای جوانان جذاب است.
 
وی افزود: دیدن و دیده شدن اساس خیابان گردی است در خیابان به واسطه مد، طبقه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی فرد پنهان می‌شود، همچنین ادبیات خیابانی زبانی یکسان دارد که مملو از جملات کوتاه، عریان و هجو آمیز است زبانی که با آن می‌توان نیاموختگی و کم دانستگی خود را پنهان کرد.
 
ژیان پور درباره بررسی این پدیده در ایران اظهار داشت: جوان بودن جامعه ایران و کمبود امکانات تفریحی و برخی دلایل دیگر می‌توانند عوامل افزایش خیابان گردی باشند.
 
این جامعه شناس در پایان اشاره کرد: در کل نمی‌توان خیابان‌گردی را پدید‌‌ه‌ای منفی تلقی کرد، ابتدا باید بپذیریم که پدیده‌ای تحت این عنوان داریم. در صورتی که آمار آن به یکباره افزایش پیدا کند و موج خیابان گردی و پرسه زنی در جامعه رواج پیدا کند، "معضل" بودن این پدیده قابل بررسی است.
 
انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.