"والری گراسیموف" اعلام کرد برخی از شرکت های نظامی خصوصی خارجی در اوکراین فعالیت می کنند و برای کمک به مقامات کیف در مبارزه با معترضان شرق اوکراین،‌ مزدور در اختیار آنها قرار می دهند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاری فرانسه؛ "والری گراسیموف"، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح روسیه، روز جمعه تاکید کرد:« اسناد و مدارکی وجود دارد که نشان می دهد شرکت های نظامی غیردولتی در تحولات و خشونت های اوکراین دست دارند.»
این مقام نظامی روس که اظهاراتش را خبرگزاری های این کشور منتشر کردند، اطلاعات بیشتری درباره ادعای خود و شرکت هایی که مدنظر اوست، ارائه نکرد.
با این وجود خبرگزاری اینترفاکس روسیه با استناد به منبعی در ستاد مشترک نیروهای مسلح روسیه، تاکید کرد:« اسناد و مدارکی که در اختیار داریم نشان می دهد دهها مزدور از کشورهای خارجی از جمله آمریکا در عملیات نظامیان اوکراینی برضد معترضان طرفدار روسیه در شرق اوکراین مشارکت می کنند.»
پیش از این نیز اینترفاکس به نقل از مسئولان وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد بود در میان گروههای دولتی که در شهر اسلاویانسک برضد مخالفان مسلح دولت اوکراین مبارزه می کنند، مزدوران خارجی که انگلیسی صحبت می کنند، مشاهده شده اند.
رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح روسیه روز جمعه تصریح کرد مقامات کیف برای در هم شکستن شورش در شرق اوکراین، یک گروه نظامی تشکیل داده اند. این گروه توپخانه، انواع راکت اندازها و حتی هواپیماهای جنگی در اختیار دارد.
دولت روسیه تا کنون بارها از وجود مزدوران آمریکایی در کنار نیروهای دولتی اوکراین خبر داده است اما جفری پیات سفیر آمریکا در کیف اواسط ماه مارس این ادعاها را تکذیب کرد.
نشریه آلمانی بید ام سونتاگ اوایل ماه مه در مطلبی نوشت حدود چهارصد مزدور شرکت آمریکایی «آکادمی» که بیشتر با نام قبلی اش «بلکواتر» شناخته می شود، بر ضد شورشیان مسلح طرفدار روسیه در شرق اوکراین مبارزه می کنند. این نشریه در عین حال تصریح کرد مشخص نیست که چه کس یا کسانی برای گرفتن مزدور با شرکت این آمریکایی قرارداد امضا کرده اند.
 این هفته نامه آلمانی همچنین در همان زمان فاش کرد مامورانی از سازمان جاسوسی آمریکا، سیا، و همچنین پلیس فدرال آمریکا، اف بی آی، به مقامات دولت اوکراین کمک می کنند تا به اعتراضات و شورشها در شرق کشورشان پایان دهند اما به طور مستقیم در درگیری ها شرکت نمی کنند.
مناقشه اوکراین شدیدترین بحران دیپلماتیک میان غرب و روسیه را از پایان جنگ سرد تا کنون رقم زده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار