عطاری‌ها باید گیاهان داروئی را به صورت بسته‌بندی عرضه کنند و تنها یک درصد از داروهای گیاهی تحت پوشش بیمه‌ای هستند.

محسن بیگدلی عضو ستاد فناوری گیاهان دارویی معاونت علمی ریاست جمهوری در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: بسته‌بندیهای گیاهان دارویی که در عطاری‌ها انجام می‌شود، غیر استاندارد است و برای بسته بندی باید یک واحد بسته‌بندی یا شرکتهای تولیدی این کار را انجام دهند. 

وی در ادامه افزود: این شرکت‌ها باید مجوز از وزارت بهداشت داشته باشند و روی هر بسته مشخصات گیاهی روی آن نوشته شود و عطاری‌ها فقط عرضه کننده این بسته‌های گیاهی باشند. 

این استاد دانشگاه اظهار داشت: متاسفانه سود عطاری‌ها در فروش فله‌ای گیاهان دارویی است و بعضی از عطاری‌ها گیاهان را بسته بندی و عرضه می‌کنند که مصرف کنند هیچ آگاهی از خواص و تاریخ مصرف آن ندارد.

وی گفت: این کار با تهدید و برخورد انجام نمی‌شود و باید الگوسازی کنیم و عطاریهای مدرنی با گیاهان بسته‌بندی شده تاسیس کنیم. 

وی با بیان اینکه داروهای گیاهی تعرفه درمانی ندارند، افزود: به همین دلیل در حال حاضر شرکتهای داروسازی داروی گیاهی را ۳۰-۴۰ درصد ارزانتر از قیمت پشت جلد در اختیار عرضه کننده قرار می‌دهند و فروشنده‌ها بیشترین سود را می‌برند. 

بیگدلی با اشاره به اینکه یک درصد از داروهای گیاهی تحت پوشش بیمه‌ای هستند، گفت: از حدود ۹۰۰ داروی گیاهی که در بازار موجود است ۸-۹ عدد از این دارو‌ها تحت تعرفه خدمات درمانی دارند. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.