از آخرین باری که یک شهروند مادریدی فینال لیگ قهرمانان را به امید فتح جام توسط تیمی از این شهر تماشا کرد، 12 سال می‌گذرد؛ سال 2003، در ورزشگاه گلاسلو بود که مادرید انتظار قهرمانی شاگردان دل‌بوسکه را می‌کشید.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، جایی که کهکشانی‌های شهر مادرید، با ضربه به یاد ماندنی زیدن‌الدین زیدان توانستند سخت کوشان لورکوزن را به رهبری کلاوس تاپ مولر شکست دهند و برای نهمین بار قهرمان اروپا شوند. افتخارات شهر مادرید در اروپا، بیشتر مدیون رئال است تا اتلتیکو. سفیدپوشان شهر مادرید تا به امروز فقط 9 بار قهرمان اروپا شده‌اند، افتخاری که برای همشهریان‌شان تا به امروز دست‌نیافتنی بوده است.

اتلتیکو مادرید تنها یک‌بار توانست در فینال لیگ قهرمانان اروپا حاضر شود و آن یک‌بار هم اسیر قدرت بایرن‌مونیخ شدند. حالا پس از سال‌ها انتظار بازیکنان اتلتیکومادرید دوباره توانسته‌اند به فینال لیگ قهرمانان اروپا راه پیدا کنند و برابر تیمی صف‌آرایی کنند که پرافتخارترین تیم لیگ قهرمانان است.

اولین همشهری‌ها در فینال

این برای اولین‌بار در تاریخ این رقابت‌هاست که دو تیم از یک شهر فینال را برگزار خواهند کرد و باید دید رئال فاتح اولین دیدار همشهری‌ها خواهد بود یا اتلتیکو. در سال‌های گذشته چهار بار تیم‌هایی از یک کشور توانسته بودند فینال لیگ قهرمانان اروپا را برگزار کنند، میلان و یوونتوس از ایتالیا، چلسی و منچستر یونایتد از انگلستان، بایرن مونیخ و دورتموند از آلمان، رئال مادرید و والنسیا از اسپانیا و حالا امشب رئال مادرید و اتلتیکو مادرید از اسپانیا پنجمین فینالی را برگزار می‌کنند که هر دو تیم راه یافته به فینال از یک کشور هستند.

اتلتیکو مادرید که هفته گذشته توانست به سلطه چندین ساله بارسلونا و رئال مادرید در لالیگای اسپانیا پایان دهد، با تیمی سخت‌کوش خود را به فینال رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا رسانده است. مسیر فینال برای اتلتیکو کمی دشوارتر از رئال بود، آنها پس از صعود از گروه خود توانستند میلان را شکست دهند تا حریف بارسلونا در مرحله یک چهارم نهایی شوند و در دو دیدار جذاب، بارسلونایی که دیگر تنها شبحی از بارسلونای گواردیولا بود را هم شکست دهند.

اتلتیکو میزبان بازی نخست نیمه نهایی مقابل چلسی بود، جایی که در شاگردان مورینیو با تساوی بدون گل در مادرید به انتظار یک پیروزی خفیف در لندن بودند تا فینالیست شدن خود را مقابل هزاران هوادار خود جشن بگیرند. اما سیمئونه به‌خوبی توانسته بود روحیه جنگندگی خود را به شاگردانش منتقل کند و اوج عملکرد اتلتیکو مادرید را می‌شد در بازی برگشت این تیم مقابل چلسی در لندن دید.

 آنها با پیروزی 3 بر یک، آبی‌های لندن را از پیش برداشتند تا به لیسبون برسند. آنها اکنون می‌خواهد در فینال هم با پیروزی مقابل رئال مادرید ثابت کنند که ابرقدرت جدیدی در فوتبال اسپانیا و اروپا ظهور کرده است. اتلتیکو مادرید در سال‌های 2010 و 2012 توانست دو بار جام قهرمانی لیگ اروپا (یوفا) را بالای سر ببرد و اکنون به دنبال سومین قهرمانی اروپایی خود در چهار سال اخیر است.

همه افتخارات برای رئال

رئال‌مادرید پرافتخارترین باشگاه اروپایی است، آنها پنج بار متوالی قهرمان اروپا شده‌اند و پس از آن نیز چهار بار این عنوان را کسب کرده‌اند. آنها از لحاظ افتخار با هیچ تیمی در اروپا قابل مقایسه نیستند، امسال با رهبری آنجلوتی در فینال کوپا دل‌ری، بارسلونا را شکست داد تا قهرمان جام حذفی شود. آنها که بهترین فرصت برای قهرمانی در لالیگا را در اختیار داشتند با از دست دادن امتیاز، به‌عنوان سومی بسنده کردند و دل به قهرمانی اروپا بسته‌اند.

 رئال پس از صعود از گروهی که کپنهاگن، یوونتوس و گالاتاسرای در آن حضور داشتند سه حریف آلمانی را از پیش رو برداشت تا به فینال برسد. شالکه نخستین تیم آلمانی بود که اسیر شاگردان آنجلوتی شد. پس از آن، فرصت انتقام از یورگن کلوپ و زردپوشان دورتموندی بود که در فصل قبل لیگ قهرمانان رئال را از راه‌یابی به فینال بازداشته بودند. پس از فتح دورتموند، رئال در نیمه نهایی باید به مصاف بایرن می‌رفت.

 وقتی قرعه‌کشی برای میزبانی برگزار شد و رئال میزبان بازی نخست اعلام شد، کمتر کسی پیش‌بینی صعود رئال را داشت، اما آنها با شکست بایرن در دو بازی پیاپی و بدون دریافت گل، از جهنم مونیخ عازم لیسبون شدند. رئالی‌ها برای سیزدهمین بار پا به فینال لیگ قهرمانان می‌گذارند و می‌خواهند به رویای «لادسیما» خود (دهمین قهرمانی رئال در لیگ قهرمانان اروپا) رنگ واقعیت ببخشد.

پس از رئال مادرید که نه بار توانسته است چمپیونزلیگ را فتح کند، میلان ایتالیا با هفت قهرمانی، بایرن مونیخ آلمان و لیورپول انگستان با پنج عنوان قهرمان پرافتخارترین تیم‌های لیگ قهرمانان هستند. بارسلونای اسپانیا و آژاکس هلند هر کدام با چهار قهرمانی و منچستریونایتد و اینترمیلان هم با سه بار قهرمانی در رده‌های بعدی پرافتخارترین تیم‌های اروپایی قرار دارند.

 حالا باید به انتظار نشست و دید آنجلوتی که سابقه دوبار قهرمانی اروپا با میلان را در کارنامه دارد می‌تواند برای سومین بار قهرمان اروپا شود یا سیمئونه جسور، نخستین قهرمانی خود را در چمپیونزلیگ جشن خواهد گرفت؟ البته به نظر می‌رسد شانس رئال ثروتمند برای کسب دهمین عنوان قهرمانی بیشتر از رقیب فقیر خود باشد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار