فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران از کشف 2 تمساح غیربومی در شهر خبر داد.

اسماعیل میران‌زاده، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران در گفتگو با خبرنگار محیط زیست باشگاه خبرنگاران گفت: به دنبال گشت و کنترل روزانه در سطح شهر متوجه اعلامیه‌ای برای فروش 2تمساح از طرف یک متخلف شدیم. با توجه به اینکه ماموران یگان در حین گشت با لباس فرم سازمان هستند از این رو با کمک یکی از همیاران محیط زیست یک قرار سوری با متخلف گذاشتیم و در حین معامله توانستیم فرد مورد نظر را دستگیری کنیم.

وی با اشاره به تشکیل پرونده برای فرد متخلف گفت: قیمتی که برای فروش این خزنده تعیین شده بود بین 30تا35 میلیون ریال در نظر گرفته شده بود.

میران‌زاده اذعان داشت: آنطور که از ظواهر پیداست این تمساح‌ها گونه غیر بومی رودخانه نیل هستند که به طور غیرقانونی وارد کشور شده‌اند.

وی با اشاره به ضرر و زیان وارده به محیط زیست گفت: البته باید توسط کارشناسان محیط طبیعی نوع گونه مشخص شود این در حالی است که اگر گونه داخلی و بومی باشد ضرر و زیان آن براساس مصوبه شورای عالی محیط زیست اخذ می‌شود و اگر غیر بومی باشد به استناد مصوبه‌های سایتیس جریمه آن دریافت و به حساب سازمان واریز می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت استان تهران گونه‌های غیر بومی را برای طبیعت ایران خطرناک برشمرد و افزود: متاسفانه ورود گونه‌های خارجی به کشور زیاد است از جمله خزندگان می‌توان به لاک‌پشت گوش قرمز و آفتاب پرست اشاره کرد که در صورت رها شدن در طبیعت باعث اتلاف حیات وحش بومی خواهند شد و با توجه به اینکه این حیوانات از راه‌های زمینی، دریایی و هوایی وارد می‌شوند گمرک باید نظارت بیشتری روی ورود و خروج آنها داشته باشد.

وی ادامه داد: مبادله حیات وحش باید براساس قانون و مقررات هر کشور انجام شود و در کشور ما نیز نیاز به مجوز سازمان محیط زیست دارد اگر در غیر اینصورت مبادله انجام شود جرم محسوب می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا جرایم در نظر گرفته شده باز دارندگی لازم را دارد یا خیر اظهار داشت: ما بارها به سازمان اعلام کرده‌ایم که برخی از گونه‌ها که در معرض انقراض هستند جرایمی که برای آن در نظر گرفته شده کافی نیست و درخواست افزایش آن را داشته‌ایم تا از بازدارندگی لازم برخورداد باشد.

انتهای‌پیام/
برچسب ها: فرمانده ، یگان ، حفاظت ، محیط ، زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار