در اجرای طرحهای حفاظت از خرس سیاه آسیایی و پلنگ ایرانی ، صید علفخواران وحشی در شرق هرمزگان ممنوع شد .


به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بندرعباس معاون فنی حفاظت محیط زیست هرمزگان گفت : برای حفاظت از خرس سیاه آسیایی در مناطق بشاگرد ، میناب و رودان از طعمه های طبیعی این حیوانات که علفخواران وحشی مانند کل /بز و قوچ و میش وحشی است با همکاری گروههای مردم نهاد جلوگیری می شود.

طرح حفاظت از خرس سیاه آسیایی از سال 88 با هدف حفظ نسل این حیوان و کاهش درگیری میان انسان و گوشتخواران و آگاه سازی جامعه محلی آغاز شد.

ریاضی فرد گفت : با توجه به اینکه اکنون فصل بره گیری این علفخواران است شکار مجاز و غیر مجاز آن سبب کاهش جمعیت مولد آن در آینده و در نتیجه کاهش طعمه طبیعی پلنگ و خرس آسیایی در این منطقه می شود .

وی افزود: رها بودن دامها در منطقه بدون نگهبان و سگ گله و کمبود شدید جمعیت علفخواران وحشی سبب نزدیکی گوشتخواران به روستاها و ایجاد خسارت به دامداران شده است.

معاون فنی محیط زیست هرمزگان گفت: جبران خسارت به دامداران و کشاورزان از طریق بیمه و اختصاص یبیش از یک میلیارد ریال اعتبار از صندوق حیات وحش برای حفاظت بیشتر ازخرس سیاه در دستور کار قرار گرفته است.

ریاضی فرد نیز افزود: آگاه سازی جامعه محلی از طریق آموزش شیوه های دامداری و آشنایی با حیات وحش و اهمیت آن نیز با اجرای برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت از دیگر برنامه های طرح حفاظت از خرس سیاه آسیایی است.

وی افزود : دو منطقه حفاظت شده کوه در پهن در میناب و کوه نویرکان در رودان به عنوان مناطق حفاظت شده خرس سیاه آسیایی در دست بررسی است که بعد از موافقت منابع طبیعی و سازمان صنعت معدن و تجارت به شورای عالی محیط زیست معرفی خواهد شد .

خرس سیاه آسیایی از گونه های نادر و با ارزشی است که سازمان حفاظت محیط زیست کشور آن را به عنوان نماد طبیعت و حیات وحش هرمزگان معرفی کرده است.

این حیوان در معرض انقراض از نظر اهمیت حفاظت در کشور بعد از یوز پلنگ ایرانی قرار دارد.

خشکسالی،کاهش طعمه، کاهش پراکنش بعلت تخریب زیستگاه ها، حضور دام و کاربری های اراضی از عوامل کاهش نسل خرس سیاه اسیایی است ./س
 

برچسب ها: حفاظت ، خرس سیاه ، اسیایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.