تصميم گيري براي مديريت اينترنت، مردم از زندگی در زمان حال دور شده اند، اینترنت زمین به ماه می‌رسد، شناسایی بدافزار ایرانی مارمولک، طرح افزایش نرخ پالس مکالمات تلفن ثابت به دولت ارائه شد، آنتی ویروسهای جعلی در ویندوز فون و گوگل پلی و... مهمترین عناوین فناوری اطلاعات امروز بود.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ هر روز شاهد توليد حجم گسترده‌ای از اخبار و گزارشات فناوری اطلاعات در خبرگزاری‌ها و پايگاه‌های خبری هستيم كه رصد تمام اين اخبار برای مخاطبان در گرو صرف وقت بالایی است و البته از حوصله آنها نيز خارج؛ برای تسهيل در مرور اين اخبار، تلاش داريم گزيده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات را هر شب در قالب یک بسته خبری در اختيار مخاطبان قرار دهيم.






دولت فیلترینگ محتوای مجرمانه را ضروری می‌‌داند
خبرگزاری مهر/ عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اینترنتی از تعامل مثبت میان نمایندگان دولت و سایر سازمانهای عضو این کارگروه در آخرین جلسه برپایی کمیته فیلترینگ سایتهای اینترنتی خبر داد و گفت: برخلاف آنچه در برخی رسانه ها منعکس شده است دولت، فیلترینگ محتوای مجرمانه را ضروری می داند.

اختلافی میان دولت و کمیته فیلترینگ مطرح نیست

حجت الاسلام محمدرضا آقامیری در تشریح برگزاری آخرین جلسه کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ، با رد وجود برخی اختلافات در این کارگروه برای تصمیم گیری در خصوص فیلترینگ محتواهای مجرمانه اظهار داشت: تعامل مثبتی میان نمایندگان دولت و نمایندگان سایر نهادهای عضو این کارگروه در جریان است و برخلاف آنچه تصور می شود دولت، پالایش  فیلترینگ محتوای مجرمانه را ضرورت می داند و منکر آن نمی شود.

وی با بیان اینکه پالایش و فیلترینگ برای دست یافتن به اینترنت پاک ضرورت است، اضافه کرد: متاسفانه برخی اخبار به گونه ای منعکس شده تا به نظر برسد که دولت اعتقادی به فیلترینگ ندارد؛ اما چنین نیست و دولت معتقد است که باید فضای پاک سایبری در اختیار داشته باشیم.

بحث بر سر نحوه اعمال فیلترینگ سایتهای اینترنتی
آقامیری تاکید کرد: شاید در برخی سیاستها اعضای کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ، با یکدیگر اختلاف نظر داشته باشند و در برخی مواقع در یک مطلب شبهه ایجاد می شود اما اصل قضیه این است که دولت، خواهان اعمال قوانین و مقررات است.



عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اینترنتی با اشاره به برگزاری آخرین جلسه این کارگروه گفت: در این جلسه پیرامون تعامل اعضا مباحثی مطرح و گفتگو صورت گرفت و در نهایت اعضا بر ضرورت پاکسازی فضای مجازی اذعان داشتند. در این جلسه در مورد نحوه اعمال فیلترینگ سایتهای اینترنتی نیز مباحثی مطرح شد و اعضای متعلق به مجموعه دولت، نظرات خود را ارائه کردند.

توان فنی وزارت ارتباطات برای اجرای فیلترینگ کافی نیست
آقامیری با اشاره به اجرای مصوبات کمیته فیلترینگ ادامه داد: در بحث فیلتر سایتهای اینترنتی باید توان فنی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را در نظر گرفت. البته نباید توان متخصصان داخلی را نادیده گرفت اما آنچه که واضح است در جنگ نابرابر در فضای سایبری و با توجه به استراتژیهای پیشرفته غرب، توان فنی وزارت ارتباطات کافی نیست.

وی به مهر گفت: مصوبات کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ، در بسیاری مواقع در اجرا با مشکلات فنی از سوی وزارت ارتباطات روبه رو می شود و قابل اجرا شدن نیست.

شبهه ای در رای گیری "واتس اپ" وجود نداشت
آقامیری با اشاره به عدم اجرایی کردن مصوبه کمیته تعیین مصادیق در مورد نرم افزار واتس اپ نیز به مهر گفت: در نحوه رای گیری برای فیلترشدن این نرم افزار موبایلی، شبهه ای به وجود نیامد؛ چرا که روز رای گیری 14 اسفند 92 بود و نماینده وزارت اطلاعات در تاریخ 19 اسفندماه 92 تغییر یافت و حکم آن ابلاغ شد؛ به همین دلیل رای نماینده پیشین وزارت اطلاعات در این کارگروه برای مصوبه مذکور، دارای وجاهت قانونی بود و وجود شبهه در این رای گیری، محلی از اعراب ندارد.

مشکلات فنی مانع اجرای فیلتر "واتس اپ" شد
این عضو کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ با تاکید براینکه مصوبه این کارگروه برای فیلتر نرم افزار موبایلی واتس اپ به وزارت ارتباطات ابلاغ شده است در مورد عدم اجرای این مصوبه گفت: وزارت ارتباطات قصد داشت این مصوبه را اجرایی کند اما به احتمال زیاد مشکلات فنی و پیچیدگی در کار، اجرای این مصوبه را با تاخیر همراه کرده است.

وی گفت: فعلا برنامه ای از سوی کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ، برای مسدودسازی سایر نرم افزارها و شبکه های اجتماعی در دست انجام نیست.


ايران آماده حضور در اجلاس جامعه اطلاعاتي شد/ تصميم گيري براي مديريت اينترنت
خبرگزاری مهر/ معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات از آمادگي ايران براي حضور در اجلاس سران جامعه اطلاعاتي كه 20 خردادماه در ژنو سوئيس برگزار مي شود خبر داد و گفت: ايران نيز يكي از مدافعان قرار گرفتن حاكميت اينترنت زيرنظر سازمان ملل متحد است و قرار گرفتن مديريت جهاني در اختيار يك كشور را قبول ندارد.

نصرالله جهانگرد در چهارمين كنفرانس آماده سازي ملي براي اجلاس سران جامعه اطلاعاتي با اشاره به لزوم حضور ايران در اين اجلاس، از آماده سازي ايران براي حضور در اجلاس جامعه اطلاعاتي خبر داد و اظهار داشت: در سال 2000 به منظور تدوين اهداف هزاره سوم به كارگيري فناوري هاي اطلاعاتي در 10 بند مورد توافق سران جهان قرار گرفت؛ براين اساس به منظور نهادهاي بين المللي مانند سازمان هاي مديريت جهاني و مالكيت معنوي بندهاي اجرايي را در دستور كار كشورها قرار دادند و هماهنگي هاي لازم براي بكار گيري فناوري اطلاعات در اعتلاي كارآمدي و بهره وري در آموزش و پرورش، بهداشت، مالكيت معنوي، خدمات پايه، توسعه دانش و امنيت و اخلاق اتخاذ شد.

وي تصريح كرد: در اين راستا مقرر شد به مدت 10 سال در خصوص اين موضوعات بررسي و اقدام شود و كشورها گزارش سالانه خود را براي سال 2015 ارائه كنند تا مشخص شود هر كشور چه ميزان پيشرفت داشته و نقاط قوت و ضعف توسعه فناوري اطلاعات را تطبيق دهند؛ به اين ترتيب با سنجش پيشرفت به توسعه كشورها بهبود بخشند.

برنامه هاي ايران براي حضور در اجلاس سران جامعه اطلاعاتي
رئيس سازمان فناوري اطلاعات ايران در مورد برنامه هاي توسعه اي ايران در حوزه جامعه اطلاعاتي، گفت: در سال هاي اخير اين برنامه ها را به كار گرفته و در بسياري موارد پيشرفت هايي داشته ايم. از اين رو با توجه به اينكه اين اجلاس در 3 هفته آينده برگزار مي شود محورهاي مورد بحث را در عرصه ملي تهيه كرديم تا براي به اشتراك گذاري به عرصه جهاني ببريم.

معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با بيان اينكه ارائه دستاورها به مجامع جهاني با هدف تبادل تجربيات و اشتراك گذاري پيشرفت‌ ها براي توسعه كشورها ارائه مي شود، گفت: اين اجلاس 20 خرداد 93 در ژنو با حضور مقامات عالي كشورهاي عضو اتحاديه جهاني مخابرات برگزار مي شود و در آن گزارش نهادهاي بين المللي در مورد پيشرفت كشورها مطرح و تصميم گيري در عرصه اينترنت و IT براي سال هاي آينده انجام مي شود.

وي با اشاره به تداوم همكاري ها در سطح جهاني و توسعه فرهنگي بهداشتي و امنيت، يكي از مهم ترين محورهاي مورد بحث در سازمان ملل را بحث اداره اينترنت جهاني دانست و گفت: ايران نيز يكي از مدافعان قرار گرفتن حاكميت اينترنت زير نظر سازمان ملل است، گفت: با توجه به اقدامات پيش آمده در سال هاي اخير موضوع مديريت اينترنت در سطح جهاني مهم ترين موضوع اجلاس خواهد بود؛ ايران جزء كشورهايي خواهد بود كه مديريت اينترنت بايد در سطح سازمان ملل قرار گيرد و مديريت يك كشور را به تنهايي قبول ندارد.

جهانگرد اضافه كرد: اين مسئله با توجه به افشاگري هاي جهاني در حوزه امنيت اينترنت، توجه بسياري از كشورهاي را معطوف داشته و براي تصميم گيري نهايي در دستور كار قرار خواهد گرفت.

غفلت از تحولات جهاني موجب زيان هاي استراتژيك مي شود
وي گفت: شناخت فرصت ها و تحولات جهاني براي حفظ منافع كشورها امري واجب بوده و غفلت از تحولات جهاني موجب زيانهاي استراتژيك مي شود.



جهانگرد با بيان اينكه توجه سران دنيا به استقلال تلكام از جامعه اطلاعاتي بوده است، تصريح كرد: از آغاز سال 2003 نهادهاي بين اللملي و كميته هاي مشورتي در دنيا پاگرفته و در ايران نيز در سال هاي 2003 تا 2005 مشاركت فعالي داشته ايم؛ در مراحل تدوين سند جمهوري اسلامي ايران جز كشورهاي اصلي بوده و در طراحي معماري اين سند كه مورد پذيرش اجلاس جامعه اطلاعاتي قرار گرفت سهم مهمي ايفا كرديم.

رئيس سازمان فناوري اطلاعات تصريح كرد: در آغازه هزاره سوم سازمان ملل هدف هاي روشن و ساده اي را به تصويب رساند كه يكي از آنها سند WSIS است كه مطابق اين سند برنامه توسعه جهاني تا سال 2015 تدوين شده است. براين اساس شناخت فرصت ها و تحولات جهاني براي حفظ منافع كشورها امري واجب است و تصميمات جهاني به كشورهاي كمتر توسعه يافته با توجه به مبادلات ظرفيت هاي ساير كشورها بيشتر كمك مي كند.

جهانگرد استفاده از خدمات فاوا را براي رشد و بهره وري كشورها، بهبود بهداشت و خدمات پايه و مالكيت معنوي، را لازم دانست و گفت: در اجلاس 2015 پيشرفت هاي كشورها در اين خصوص بررسي و اهداف مورد نظر با توجه به برنامه هزاره سوم مدنظر قرار مي گيرد.

وي با بيان اين كه ايران برنامه ريزي هاي لازم را براي حضور پررنگ در  اين اجلاس دارد، تصريح كرد: در صورتي كه دستاوردهاي خوبي در عرصه هاي ملي و بين المللي داشته باشيم مي توانيم تجربيات خود را منتقل كرده و از تجربيات سايرين به نحو خوبي بهره ببريم.

رفع عقب ماندگي در حوزه پهناي باند اينترنت
رئيس سازمان فناوري اطلاعات ايران همچنين در مورد وضعيت ايران در شاخص هاي توسعه يافتگي و دسترسي به باند پهن در پاسخ به مهر گفت: در سال هاي گذشته كشورهاي بسياري برنامه ملي باند پهن را تدوين كردند اما كشور ما هيچ برنامه اي تحت اين عنوان نداشت؛ اما شبكه ملي اطلاعات را به عنوان شبكه دسترسي داخل يك شبكه و در مديريت يك دولت تعريف كرده ايم.

وي ادامه داد: با آغاز دولت جديد نيز فوايد اين شبكه را به اجرا گذاشته ايم و پيش بيني مي شود با سرعت عقب افتادگي ها را جبران كنيم.

جهانگرد با بيان اينكه شبكه ملي اطلاعات ارتباطات داده اي در سطح ملي و در شهرها و خانواده ها را فراهم كرده است، گفت: كيفيت، سرعت و خدمات بهبود يافته هنوز ايده آل نيست اما برنامه توسعه در اين بخش در دستور كار قرار دارد.

رومينگ ملي تا يك ماه ديگر اجرا مي شود
معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در پاسخ به سوالي از الزام وزير ارتباطات به رگولاتوري براي اجرايي شدن رومينگ ملي خبر داد و گفت: مذاكرات فني و مقرراتي اين پروژه انجام شده و ماه آينده عملياتي مي شود.


طرح افزایش نرخ پالس مکالمات تلفن ثابت به دولت ارائه شد
خبرگزاری مهر/ معاون شرکت مخابرات ایران از بررسی و تدوین طرحی برای ارائه به دولت خبر داد که براساس آن، نرخ پالس مکالمات تلفن ثابت با توجه به تورم موجود در کشور، منطقی و عادلانه شود.

داوود زارعیان با بیان اینکه براساس مصوبه مجمع عمومی سالیانه شرکت مخابرات ایران، این شرکت ملزم شده تا 2 ماه آینده طرحی را برای افزایش نرخ های مخابراتی به سازمان تنظیم مقررات ارتباطات پیشنهاد دهد ادامه داد: مخابرات خواستار افزایش نرخ های مخابراتی با توجه به تورم چندده درصدی در کشور است.

وی با تاکید براینکه از سال 82 تاکنون تعرفه های مخابراتی با تغییر خاصی همراه نبوده است، گفت: پیشنهاد مخابرات برای تغییر نرخ ها، به طور قطع پایین تر از نرخ تورم است اما آنچه که واضح است باید تعرفه مکالمات در حدی باشد که هزینه های این شبکه را پوشش دهد.



معاون شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه هم اکنون این طرح در معاونت حقوقی شرکت مخابرات در دست بررسی و تدوین است افزود: تا کمتر از 2 ماه دیگر این طرح در قالب درخواست و پیشنهاد به سازمان تنظیم مقررات وزارت ارتباطات ارائه می شود.

وی با بیان اینکه پیش از تغییر نرخ ها در سال جاری، مخابرات پیشنهاد تغییر تعرفه ها را به وزارت ارتباطات داده بود ادامه داد: در شرایط فعلی و با توجه به درخواست مجدد مخابرات، برای عادلانه شدن تعرفه ها، پیشنهاد جدیدی با توجه به تغییر ساختار تعرفه ای از پالس به دقیقه به وزارت ارتباطات ارائه می شود.

زارعیان اظهار امیدواری کرد که با توجه به شرایط موجود و جلوگیری از ضرر سهامداران حقیقی شرکت مخابرات ایران، وزارت ارتباطات با این تقاضا موافقت کند.


امضای موافقتنامه حمایت از تجاری‌سازی طرح های فناورانه در 5 استان
خبرگزاری مهر/ موافقت نامه همکاری به منظور حمایت از تجاری سازی طرح های شرکت های دانش بنیان میان معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی و پارک های علم و فناوری پنج استان کشور به امضا رسید.

علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: به منظور حمایت از تجاری سازی طرح های شرکت های دانش بنیان در استان های یزد، اصفهان، فارس ، خراسان رضوی و کرمان، موافقت نامه های همکاری سه جانبه میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی و پارک های علم و فناوری این استان ها به امضا رسید.

وی اضافه کرد: در این موافقت نامه به استان های اصفهان 30 میلیارد ریال، یزد 15 میلیارد ریال، فارس 15 میلیارد ریال ، خراسان رضوی 20 میلیارد ریال و کرمان 20 میلیارد ریال اختصاص یافته است که این مبلغ بر اساس مراحل جذب در اختیار صندوق های پژوهش و فناوری غیردولتی با پرداخت سه ساله و به صورت قرض الحسنه قرار خواهد گرفت.



دلیری افزود: در این موافقت نامه پیش بینی شده است از طرح های دانش بنیان شرکت های فعال در این استان ها، با تخصیص اعتبار از محل اعتبارات معاونت علمی و فناوری و بر اساس توانایی هر استان صورت گیرد تا زمینه برای تقویت شرکت های فعال در استان هایی که این موافقت نامه با آنان امضا شده است فراهم شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، عدم تمرکز در حمایت های معاونت را از دلایل انعقاد موافقت نامه با این استان ها عنوان کرد و گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آمادگی دارد متناسب با توانمندی هر استان در ارایه طرح های دانش بنیان و فن آور در قالب تفاهم نامه های همکاری اقدام کند.

وی افزود: در برخی استان هایی که دارای صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی هستند، نسبت به انعقاد قرار داد همکاری اقدام و در استان هایی که این صندوق را ندارند نیز، برنامه ریزی برای حمایت از شرکت های آنان از طریق سایر صندوق ها در دستور کار قرار داد.

دلیری گفت: در صورت عملیاتی کردن حمایت از این شرکت ها توسط پارک ها در راستای سیاست های معاونت افزایش اعتبار این طرح ها قابل بررسی خواهد بود.


مردم از زندگی در زمان حال دور شده اند/ خطر عکس گرفتن با موبایل برای حافظه
خبرگزاری مهر/ کارشناسان هشدار می دهند استفاده از فناوری های هوشمند، وسواس در عکس گرفتن از محیط و به اشتراک گذاشتن این تصاویر، می تواند تاثیر معکوسی بر حافظه بگذارد. یک روانشناس می گوید دوربین های تلفن همراه موجب شده است مردم لذت زندگی در زمان حال را از دست داده و این پدیده نوعی زیان و خسارت است.

"ماریان گری" استاد روانشناسی در دانشگاه ولنیگتون در نیوزیلند تاثیرات عکس و فیلم گرفتن را در حافظه کودکی انسان بررسی کرده است. وی معتقد است مردم در حال دور شدن از زندگی در لحظه کنونی و حال هستند.

این پژوهشگر گفت: مردم هزاران عکس می گیرند و سپس عکس ها را کناری می گذارند و واقعا، خیلی به آنها نگاه نمی کنند و همین امر موجب می شود برچسب زدن و سامان دهی کردن آنها دشوار شود. وی افزود: از لحظه تولد کودک تا تعطیلات خانوادگی، می خواهیم همه این لحظات شیرین را با استفاده از این عکس ها به یاد بیاوریم. اما اگر از افرادی هستید که نمی توانید دست از عکس گرفتن زیاد بردارید آگاه باشید که ممکن است همه چیز را در لحظه عکس گرفتن فراموش کنید.

تحقیقات پیشین نشان داده بود عکس گرفتن زیاد مانع از آن می شود که خاطرات جزئی تری را شکل بدهیم. محققان گروهی از دانشجویان را در یک موزه هدایت کردند و از آنها خواستند از آنچه که می بینند یا عکس بگیرند تا سعی کنند کارهای هنری و تاریخی خاصی را به خاطر بسپارند.



روز بعد حافظه این دانشجویان آزمایش شد. بررسی ها نشان داد دانشجویانی که عکس گرفته بودند، نسبت به آنهایی که فقط به اشیا نگاه کرده بودند، در تشخیص اشیائی تصویربرداری شده، خیلی بد عمل کرده و در یادآوری جزئیات اشیایی که از آنها عکس گرفته بودند بسیار ضعیف بودند.

دکتر لیندا هنکل مجری این تحقیقات از دانشگاه فیرفیلد در آمریکا گفت: تکیه مردم به فناوری برای یادآوری خاطرات، می تواند تاثیر منفی بر روی چگونگی یادآوری مطلوب این تجربیات بگذارد. تحقیقات پیشین حاکی از آن بود که بازبینی عکس های قدیمی می تواند به ما کمک کند خاطرات را یادآوری کنیم اما این امر فقط در صورتی امکان پذیر است که زمان زیادی را به این کار اختصاص دهیم.

یافته ها حاکی از آن است که به منظور یادآوری خاطرات باید به جای جمع کردن عکس ها و تهیه تصاویر زیاد، بیشتر به آنها دسترسی و با آنها تعامل داشته باشیم.

تحقیقات دیگری که توسط دانشگاه هاروارد، ویسکونسین مدیسون و دانشگاه کلمبیا انجام شده است نیز  حاکی از آن است که بسیاری از مردم استفاده از اینترنت را جایگزین حافظه کره اند. آنها مدعی اند وقتی یک فرد می خواهد چیزی را بداند از اینترنت به عنوان یک "حافظه خارجی استفاده می کند درست مانند رایانه ها از یک درایو سخت افزاری خارجی با عنوان حافظه اکسترنال/ خارجی استفاده می کنند.

این مطالعه نشان می دهد این روزها بسیار به تلفن هوشمند و لپ تاپ وابسته شده ایم و وقتی نمی توانیم چیزی را فوری بیابیم، از آن صرفه نظر می کنیم.


اینترنت زمین به ماه می‌رسد/ افزایش سرعت انتقال داده با اینترنت لیزری
خبرگزاری مهر/ نسل های آینده که می خواهند بر روی ماه زندگی و کار کنند نباید هیچ اقدام مهمی را که بر روی زمین روی می دهد از دست بدهند و به همین منظور قادر خواهند بود با زمینی ها از طریق ارتباطات پهن باند تماس برقرار کنند.

محققان آزمایشگاه لینکلن در دانشگاه فناوری ماساچوست (MIT) با همکاری ناسا، برای نخستین بار از فناوری ارتباط داده ای خبر داده اند که می تواند به فضانوردان کمک کند از همان ارتباطی که بشر بر روی زمین از آن لذت می برد استفاده کنند. این ارتباط همچنین امکان انتقال داده های گسترده و حتی تصاویر ویدیویی شفافیت بالا را فراهم کند.

این گروه از محققان قصد دارند جزئیات جدید و نخستین خلاصه جامع از عملکرد ارتباط بر روی مدار بر پایه لیزر را در کنفرانس "لیزرها و الکترو اوپتیک" که قرار است ماه آینده در کالیفرنیا برگزار شود عرضه کنند. آنها توانسته اند در آزمایش های خود، رکورد سرعت انتقال داده را بین زمین و ماه چهار هزار و 800 فاکتور بهبود بخشند.

گزارش های اولیه اگرچه از تشکیل شدن این گروه از محققان خبر می داد اما هیچ جزئیاتی در مورد نحوه همکاری و کار آنها منتشر نشده بود. "مارک استیون" از آزمایشگاه لینکولن MIT گفت: این نخستین بار است که خلاصه ای از اجرا و چگونگی عملکرد مطلوب این سامانه ارتباطی را عرضه می کنیم.

وی افزود: عملکردها بر روی مدار، عالی و به آنچه که پیش بینی می کردیم نزدیک بود و به ما این اطمینان را داد که شناخت خوبی از فیزیک اصولی آن داریم.



این گروه از محققان سال گذشته توانستند با استفاده از سامانه ای به نام ارتباطات لیزری ماه (LLCD)  داده هایی را با سرعت 622 مگابیت در ثانیه از فاصله 384 هزار و 633 کیلومتری بین زمین و ماه دانلود کنند که بسیار سریع تر از هر سیستم فرکانس رادیویی دیگری است.

آنها همچنین داده هایی را از زمین به ماه با سرعت 19.44 مگابیت بر ثانیه انتقال دادند، فاکتور چهار هزار و 800 برابر سریع تر از بهترین انتقال رادیویی که تا کنون استفاده شده است. برقراری ارتباط با سرعت داده های بالا از زمین به ماه با پرتوهای لیزری چالش برانگیز بوده است چرا که فاصله 400 هزار کیلومتر پرتوی نور را متفرق می کند.

این کار دو برابر دشوار می شود وقتی که پرتو لیزر از جو می گذرد چرا که جریان های گردابی جو نور را منحرف کرده و موجب ضعیف شدن یا از بین رفتن سریع این سیگنال در گیرنده می شود. برای کاهش مشکلات مرتبط با سیگنال ضعیف شده در چنین فاصله زیادی، محققان از چندین شیوه برای دستیابی به عملکرد بدون خطایی در یک گستره وسیع از شرایطی که از نظر اوپتیکی، چه در نور خورشید زیاد و چه در نور کم، چالش جوی نداشته باشد، استفاده کردند.

یک پایانه زمینی در وایت سندز واقع در نیومکزیکو از چهار تلسکوپ جداگانه برای ارسال سیگنال به ماه استفاده می کند. هر تلسکوپ حدود 6 اینچ قطر دارد و توسط یک انتقال دهنده لیزری تغذیه می شود که اطلاعات رمز گذاری شده را به عنوان پالس هایی از نور فروسرخ غیر مرئی انتقال می دهد.


کشف 2 اپلیکیشن تقلبی موبایل/ آنتی ویروسهای جعلی در ویندوز فون و گوگل پلی
خبرگزاری مهر/ شرکت امنیتی کسپرسکی از کشف دو اپلیکیشن تقلبی موبایل در فروشگاه‌های مختلف اپلیکیشن خبر داد که مشابه محصولات ضد ویروس این شرکت طراحی شده اند. یکی از این اپلیکیشن‌ها در فروشگاه ویندوز فون کشف شد که این مساله جای تعجب دارد، چرا که کلاهبرداران معمولا پلتفرم‌های محبوبی نظیر آندروید را هدف قرار می‌دهند که از پایگاه کاربری بزرگی برخوردارند.

این ضدویروس تقلبی با نام Kaspersky Mobile وارد فروشگاه ویندوز فون شده بود، درحالیکه کسپرسکی اصلا محصولی به این نام عرضه نکرده است. این نامگذاری ناشیانه نشان می‌دهد که کلاهبرداران احتمالا گمان نمی‌کردند که کسی به این تفاوت اسمی پی ببرد. جالب‌تر آنکه کاربران برای استفاده از این اپلیکیشن باید پول می‌پرداختند. به این ترتیب کلاهبرداران می‌توانستند بی‌دردسر و بدون نیاز به بکارگیری راهکارهایی نظیر طلب پول برای پاک کردن سیستم‌های به ظاهر آلوده به بدافزار، درآمدزایی کنند.

اپلیکیشن تقلبی دیگری که از نام کسپرسکی سواستفاده کرده بود با عنوان Kaspersky Anti-Virus 2014 در فروشگاه Google Play عرضه شده بود، حال آنکه هیچ کدام از محصولات کسپرسکی برای دستگاه‌های موبایلی با چنین اسمی وارد بازار نشده است.



عکسی که در صفحه مربوط به این برنامه در Google Play قرار داده شده بود در واقع اسکرین‌شاتی از صفحه رسمی محصول Kaspersky Internet Security for Android بود.

سازندگان این اپلیکیشن برخلاف اپلیکیشن جعلی دیگر در فروشگاه ویندوز فون حتی به خود زحمت نداده بودند که یک گزینه قلابی اسکن را در رابط کاربری اپلیکیشن خود تعبیه کنند، به‌طوریکه با اجرای اپلیکیشن، تنها چند خط و نوشته زیر لوگوی کسپرسکی ظاهر می‌شد.

رومان اونوچِک، کارشناس ارشد بدافزار کسپرسکی می‌گوید: داستان ضدویروس‌های قلابی برای دستگاه‌های موبایلی از زمان عرضه اپلیکیشن Virus Shield در Google Play آغاز شد. بعد از موفقیت این اپلیکیشن تقلبی شاهد تکثیر و انتشار نمونه‌های مشابه بسیاری بوده‌ایم. کلاهبرداران با تقلید از نسخه اصلی اپلیکیشن‌ها ده‌ها نمونه قلابی از اپلیکیشن‌های معتبر را بدون کارایی مشابه، به کاربران ناآگاه می‌فروشند و پول بادآورده‌ای را به جیب می‌زنند. هیچ بعید نیست که به زودی شاهد انتشار موج جدیدی از اپلیکیشن‌های جعلی باشیم. آنچه مسلم است این است که فروشگاه‌های معتبر اپلیکیشن‌های موبایلی، ابزار کارآمدی برای شناسایی و مقابله با این برنامه‌های کلاهبردارانه ندارند.


شناسایی بدافزار ایرانی مارمولک
خبرگزاری فارس/ مرکز ماهر اعلام کرد: حملات هدفمند از چندین مرحله تشکیل می‌شوند که به زنجیره قتل APT شناخته می‌شوند. مهاجمان به عنوان بخشی از فاز مسلح کردن خود، اغلب یک Payload را در یک فایل قرار می‌دهند که زمانی که نصب می‌شود، در فاز دستور و کنترل (C2) به مهاجم متصل می‌شود.

payload بسیار معمول مورد استفاده بسیاری از بدافزارهای سرقت کلمه عبور، نرم افزار ثبت ضربات صفحه کلید (keylogger) است. هدف از ثبت ضربات صفحه کلید این است که ضربات صفحه کلید کاربر ضبط شود و اطلاعات اعتباری وی و لینک‌ها به منابع داخلی و خارجی جمع‌آوری شود.

اخیراً بدافزار مارمولک که یک نرم افزار ایرانی ثبت ضربات صفحه کلید است شناسایی شده است.



نخستین ظهور این keylogger به یک فروم در خاورمیانه باز می‌گردد. اگرچه ممکن است برخی keylogger ها ضربات صفحه کلید را برای مقاصد قانونی ثبت کنند، اما این نرم‌افزار قربانیان خود را با یک payload پنهان گمراه می‌سازد. به نظر می‌رسد که تولید کننده این بدافزار با قرار دادن آن در فروم مذکور، قصد حمله به سایر اعضای این فروم را داشته است که این کار تکنیکی مرسوم است.

نویسندگان بدافزارها اغلب برای جلوگیری از شناسایی شدن، از ابزارهای ارزان و ساده‌ای استفاده می‌کنند که بدافزار را با یک برنامه runtime فشرده سازی یا رمزگذاری، تغییر می‌دهد. البته در این مورد خاص، فایل‌های مرتبط توسط یک نسخه تغییر یافته از ابزار مشهور UPX پنهان شده‌اند.

این فایل در هنگام اجرا یک کپی از خود با نام Mcsng.sys در فولدر Sysytem32 ایجاد می‌کند. این بدافزار همچنین پروسه‌ای را اجرا می‌کند که فایل 1stmp.sys را در فولدر system32\config جایگذاری کرده و می‌نویسد.


انتهای پیام/








اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۰:۲۶ ۰۶ خرداد ۱۳۹۳
دولت هم دلش خوشه حالا در حال حاضر بیش از 1000 فیلتر شکن وجود دارد که راحت میتوان از فیلترینگ رد شد 90 درصد مردم راحت دارند از وی چت فیس بوک .تویتر.و... استفاده می کنند دولت به جای این ویل خارجی ها پولشو یه جای خوب سرمایه گذاری بکنه نه اینجا. یه انتقاد از شما دارم که این جور نظرها را ثبت نمیکنید واقعا که
آخرین اخبار