رئیس جمهور امریکا اوکراینی ها را که یکشنبه پای صندوق های رأی انتخابات ریاست جمهوری حاضر شدند، ستود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛  به نقل از خبرگزاری فرانسه، "باراک اوباما"، رئیس جمهور امریکا «شجاعت» اوکراینی ها را که یکشنبه پای صندوق های رأی انتخابات ریاست جمهوری حاضر شدند، ستود.

کاخ سفید در بیانیه ای به نقل از اوباما اعلام کرد: "میلیون ها اوکراینی یکشنبه در سراسر این کشور و حتی در بخش هایی از شرق اوکراین، با وجود تحریکات و خشونت ، در انتخابات شرکت کردند و آرا خود را به صندوق های رأی انداختند."

اوباما همچنین در این باره افزود حتی در بخش هایی از شرق اوکراین که گروههای جدایی طلب  تلاش می کنند تا کل این مناطق را تجزیه کنند ، شماری از اوکراینی های شجاع همچنان توانستند آرای شان را به صندوق ها بیاندازند.

وی همچنین گفت: "ما تصمیم همه کسانی را که در این انتخابات شرکت کرده اند، و همچنین دولت اوکراین را که در برابر آن تهدیدات انتخابات را برگزار کرد، ستایش می کنیم."

واشنگتن و غرب امیدوارند با برگزاری این انتخابات، ثبات و آرامش پس از چند ماه آشوب و ناآرامی، به اوکراین بازگردد.

"پترو  پوروشنکو" 48 ساله، سلطان شکلات در اوکراین اعلام کرده در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی رسیده است. 

در صورتی که پیروزی وی به تأیید مسئولان برگزاری انتخابات برسد، دیگر نیازی به برگزاری انتخابات مرحله دوم در 15 ژوئن که احتمالا موجب ادامه بی ثباتی سیاسی در این کشور خواهد شد، نخواهد بود.

اوباما گفت مردم اوکراین طی چند ماه گذشته بارها اراده و خواست خود را برای انتخاب رهبران شان بدون مداخله و زندگی در فضای دمکراتیک که بتوانند آینده خود را بدون خشونت و ارعاب تعیین کنند، به نمایش گذاشته اند.

رئیس جمهور امریکا افزود ما همچنان از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین حمایت می کنیم و اشغالگری روسیه و تلاش آن را در الحاق کریمه به خاک خود  محکوم و رد می کنیم. ما همچنان به همکاری با اوکراین و سایر شرکا برای یافتن راه حل صلح آمیز درگیری‌ها در این کشور پایبندیم.

همچنین رئیس جمهور آمریکا یادآور شده طی ماههای اخیر مردم اوکراین بارها تمایل خود را به انتخاب رهبران جدید بدون مداخله خارجی، برقراری دمکراسی و تعیین آینده بدون استفاده از خشونت و ارعاب بیان کرده اند و این انتخابات به منزله گام مهمی به جلو و ادامه تلاشهای دولت برای انسجام کشور،‌ حل مشکلات و اجرای خواسته های مردم است. 

اوباما در عین حال آمادگی خود را برای ادامه همکاری با مقامات اوکراین اعلام کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار