دبیر کل سازمان ملل از مقامات لبنان خواست "بی‌درنگ" رئیس‌جمهور جدید انتخاب کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری شبکه پرس تی وی، "بان کی‌مون"، دبیر کل سازمان ملل، از مقامات لبنان خواست "بی‌درنگ" رئیس‌جمهور جدید انتخاب کنند.

این در حالی است که سیاستمداران لبنان تاکنون نتوانسته‌اند درباره جانشین "میشل سلیمان"، رئیس جمهور لبنان، که دوره ریاست جمهوری وی روز یک‌شنبه (۲۵ می، ۴ خرداد) پایان یافت، به توافق دست یابند.

دبیر کل سازمان ملل روز یک‌شنبه از ناکامی پارلمان لبنان در یافتن و انتخاب رئیس جمهور جدید ابراز تاسف کرد و گفت سازمان ملل به دولت لبنان در مهار چالش‌های این کشور و پرداختن به وظایف بین‌المللی خود کمک خواهد کرد.

بان کی‌مون تصریح کرد: "سازمان ملل همچنان به تشریک مساعی با دولت لبنان با توجه به تلاش آن برای دستیابی به این اهداف پایبند است."

"دِرِک پلامبلی"، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در امور لبنان، نیز ۱۲ می تاکید کرد بیروت باید از خلأ ریاست جمهوری بپرهیزد.

بعد از سلیمان دولت وحدت ملی امور اجرایی لبنان را تا زمان انتخاب رئیس جمهور جدید به عهده خواهد داشت.

بن بست در انتخاب رئیس جمهور جدید لبنان از فضای سیاسی دو قطبی میان "ائتلاف ۱۴ مارس"  از یک سو، و حزب الله و متحدانش در "ائتلاف هشت مارس" از سوی دیگر، نشات می‌گیرد.

ائتلاف ۱۴ مارس به همراه برخی از کشورهای غربی و منطقه‌ای اعلام کرده است در صورت عدم اجماع بر سر جانشین ریاست جمهوری، از تمدید دوره ریاست جمهوری میشل سلیمان حمایت می‌کند.

این در حالی است که بسیاری از گروه‌های سیاسی لبنان مخالفت خود را با این اقدام اعلام کرده‌اند.
در ساختار تقسیم قدرت لبنان رئیس جمهور باید مسیحی، نخست وزیر مسلمان اهل سنت و رئیس پارلمان مسلمان شیعه باشد.

نامزد ریاست جمهوری لبنان باید از حمایت دو جناح اصلی سیاسی لبنان، "ائتلاف ۸ مارس" و "ائتلاف ۱۴ مارس"، برخوردار شود تا به حد نصاب لازم آرای نمایندگان در ۱۲۸ کرسی پارلمان لبنان دست یابد.
این نخستین بار نیست که لبنان با بحران سیاسی و یا خلا ریاست جمهوری مواجه می‌شود.

این کشور پیش از انتخاب میشل سلیمان فرمانده سابق ارتش به عنوان رئیس جمهور در سال ۲۰۰۸ میلادی، مدتی را بدون رئیس جمهور سپری کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار