معاون توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده از یکسان سازی حقوق معلمین مدارس غیردولتی به زودی در کل کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، مرضیه گرد، معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیر دولتی، توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده در نشست امروز خود با اصحاب رسانه گفت: خدا را شاکریم که در این سازمان برای تحقق فرامین مقام معظم رهبری پیرو سیاست‌هایی که برای پویاسازی و فرهنگ سازی مشارکت‌های مردمی در امر آموزش و پرورش به کمک دستگاه‌ها و نهادها داشتند خدمت می‌کنیم. این سازمان با رویکرد استفاده از نیروی فکری و سرمایه گذاری و کمک های مردمی ایجاد شده است.

گرد در ادامه تصریح کرد: به استناد به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نقشه جامع علمی کشور و قوانین مربوط به این سازمان در خدمت جامعه بزرگ آموزش و پرورش هستیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌های وزیر آموزش و پرورش توسعه مشارکت‌های مردمی است افزود: بخشی از این مشارکت‌ها در دل توسعه آموزش‌های مدارس غیردولتی صورت می‌گیرد که می‌تواند بخشی از نیازهای جامعه را پوشش دهد در این بخش از آموزش‌ها با استفاده از توانایی‌های مدیران و علاقه‌مند در امر تعلیم و تربیت بخشی از فشار و تراکم‌ها را از برطرف کرده‌ایم.

گرد ادامه داد: فلسفه وجودی مدارس غیر دولتی کمک مردم است بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مدارس به شکل دو شیف و چهار شیفت فعالیت می‌کردند که با کمک علاقه‌مندان به تعلیم و تربیت در این امر سبب گردید تا بسیاری از این شیفت‌ها کاهش یابد همچنین برای دانش‌آموزانی که از تحصیل بازمانده بودند نیز مدارسی مثل آموزش از راه دور راه‌اندازی شد.

وی با اشاره به اینکه نگاه ما جلب مشارکت و استفاده از ظرفیت‌های قانونی است که برخی از وظایف ما را در بر می‌گیرد تصریح کرد: اهداف عمدتا بر چند محور قرار دارد نخست حمایت بخشی و کیفیت بخشی. کیفیت بخشی آموزش و پرورش در مدارس غیر دولتی،‌هیئت امنایی و آموزش از راه دور قابل اهمیت است. نگاه دیگر در بخش کیفیت بخشی مربوط به منابع انسانی است. توانمندسازی و بروز سازی معلمان در حوزه مدارس غیرانتفاعی به ویژه در زمانیکه کتاب‌های تازه تألیف داریم از اهمیت بالایی برخوردار است.امسال برنامه جامعی برای توانمندسازی معلمین در نظر گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: بخش حمایت بخشی شامل توزیع و ارائه دستورالعمل‌های حمایتی است که این بسته‌ها در اختیار مدیران غیردولتی،‌ هیئت امنایی و آموزش از راه دور قرار خواهد گرفت.

معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی تصریح کرد: بخش سوم نیز به امر نظارت در مدارس غیر دولتی،‌ هیئت امنایی و آموزش از راه دور باز می‌گردد. در این حوزه دستورالعمل تازه نظارت راهی را طی کرده و ما به دنبال دستورالعمل کامل‌تری هستیم همچنین برای تسهیل در صدور مجوز برای مدارس غیر دولتی کمیته‌هایی راه‌اندازی می‌شود که امیدواریم خداوند دراین امر یاری رساند.

معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص الگوی شهریه مدارس غیر دولتی گفت: الگوی شهریه به استناد قانون چند پارامتر دارد که میانگین دریافتی حق‌الزحمه معلمان،‌ مشخص نمودن ساعات تدریس و نرخ مکان نمونه‌ای از این پارامترها می‌باشد. اگر مدرسه‌ای ادعا دارد شهریه 18یا 20میلیونی دریافت می‌کند می‌بایست برای هزینه‌هایش سند و مدارکی داشته باشد. 

وی در خصوص افزایش 70درصدی شهریه برخی مدارس غیر دولتی نیز خاطرنشان کرد: شوراهای نظارت در هر منطقه و استان موظفند که این موضوع را بررسی کند اخیراً نیز مطلع شدیم چند مدرسه شهریه‌هایی را اعلام و دریافت کردند که با احضار مدیران آن منطقه شهریه‌ها برگردانده شد. امسال برنامه‌های نظارتی خیلی دقیق‌تری خواهیم داشت زیرا مردم حق دارند بدانند هزینه‌هایی را که پرداخت می‌کنند برای چه بخشی استفاده می‌شود.

گرد در خصوص پرداخت حقوق معلمان نیز اضافه کرد: دستورالعمل‌هایی در حال تدوین است و در کمیسیون اجتماعی نیز این مسئله درحال پیگیری است و به زودی امر یکسان سازی حقوق معلمین مدارس غیر دولتی را در کل کشور خواهیم داشت.

زینی‌وند مدیرکل مدارس غیر دولتی در ادامه نشست درخصوص تفاوتی که بین الگوی شهریه امسال با سال گذشته دارد افزود: سال‌های گذشته درصدی برای تمام مدارس بدون توجه به قابلیت‌ها و ظرفیت‌ها همچنین برنامه‌های کمی و کیفی ارائه شده اضافه می‌شد اما امسال 7سرفصل مشخص شده است که براساس این سرفصل‌ها مدیران مدارس می‌بایست ورود اطلاعات کنند تا شورای نظارت هر منطقه صحت و صقم اطلاعات را بررسی کند و در صورت تایید شورا شهریه اعلام می‌گردد.همچنین سعی شده همه فعالیت‌ها بر اساس اسنادی باشد که مدیران موسسه‌ها ارائه می‌کنند.

وی ادامه داد: امسال در تعیین شهریه مدارس عواملی نظیر بیمه همکاران، میزان پرداختی حق‌الزحمه دبیر، معاون و عوامل اجرایی بررسی می‌شود تا از این طریق شهریه مدارس تعیین گردد. انتظار بر این است افزایش شهریه مدارس غیر دولتی برای مهر93 ، 10تا30درصد باشد اما ممکن است برخی از مدارس این افزایش شهریه را نداشته باشند.

گرد همچنین اضافه کرد: این الگو می‌بایست از روز اول تصویب در مدارس غیردولتی اعلام می‌شد اما این کار صورت نگرفت و امسال اولین سال اجرای ان است همچنین مقرر شد مدارس که طبق الگوی شهریه جدید افزایش شهریه ندارند با اجازه شورای نظارت استان‌ها حداقل 10درصد افزایش شهریه داشته باشند و در برخی دیگر از مدارسی که شهریه‌هایشان پایین‌تر است این افزایش 20تا25درصد باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در الگوی جدید افزایش شهریه برای همه مدارس و مدیران موسسات یکسان نیست، خاطرنشان کرد: با رصدی که توسط بازرسان صورت گرفت جز تعداد محدودی از مدیران برخی مدارس بقیه همکاری لازم را داشتند. هنوز الگوی شهریه در شهر تهران در حال پردازش اطلاعات است و شهریه‌ای تاکنون اعلام نشده است.

گرد در خصوص مبالغ اضافه‌ای که برخی مدارس غیر دولتی دریافت می‌کنند نیز افزود: هزینه‌هایی مانند سرویس ایاب و ذهاب، لباس متحدالشکل و یا غذا جزء الگوی شهریه نیست و توافقی بین مدیران مدارس و اولیا است و معمولا در همه مدارس نیز عمومیت ندارد و به هیچ عنوان این هزینه‌ها اجباری نیستند.

وی در ادامه درباره امنیت شغلی معلمین مدارس غیردولتی نیز گفت: در الگوی تعیین شهریه پارامترهایی مانند بیمه و مزایای معلمین دیده می‌شود و اگر مدیر مدرسه‌ای از پرداخت این مزایا سرباز زند قطعا مجرم شناخته می‌شود بنابراین مدیران موظف به پرداخت حق و حقوق کارکنان و معلمین خود هستند و در الگوی شهریه امسال صراحتاً این مبحث مطرح شده است.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی، توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده با اشاره به اینکه ساماندهی نیروی انسانی مدارس یکی از دغدغه‌های سازمان است اظهار داشت: پروژه‌ای را در خصوص رتبه بندی و توانمندسازی منابع انسانی شروع شده و نتیجه آن را نیمه دوم امسال اعلام می‌کنیم.

وی درخصوص طرح تدوین خرید خدمات آموزشی نیز افزود: در قانون بودجه سال 93 بند3ماده13 تبصره‌ای وجود دارد که به آموزش و پرورش کمک کرده است خرید ضایعات آموزشی در زمانی که فشار فراوانی از لحاظ جمعیت دانش‌آموزی دارد یاری رسان است.
 
وی ادامه داد: در این قرارداد مدیران آموزش و پرروش از بخشی که به عنوان سرانه دانش‌آموزی مصوبه قانون است می‌تواند استفاده کند و از مدرسه‌ای که ظرفیت خالی دارد بهره‌مند گردد و یا مدیر مدرسه‌ای با مدیر آموزش و پرورش از لحاظ نیروی انسانی نیز تبادل نیرو داشته باشد.
گرد درباره تعطیلی 5شنبه مدارس غیردولتی نیز عنوان کرد: خیلی از مدارس غیردولتی به خصوص در متوسطه دوم امسال پنجشنبه‌ها فعال بودند و نتایج و خروجی‌های موفقی هم داشته‌اند بنابراین اگر برنامه آموزشی گذاشته می‌شود باید با موافقت اولیا و آموزش و پرورش منطقه باشد.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: چگونگی انجام خرید خدمات آموزشی و انتخاب مدرسه و دانش‌آموزان بستگی به شرایط هر منطقه دارد. اگر مدیر مدرسه‌ای تعدادی صندلی خالی داشت نظارت و تایید مدیر آموزش و پرورش منطقه می‌تواند تعدادی دانش‌آموز از مدارس دیگر به خدمت بگیرد. برای تحقق این امر شاخص‌هایی مثل نزدیکی به مدرسه،  خانواده فرهنگی بودن و ... در نظر گرفته می‌شود و امسال اولین سال اجرای این فعالیت است.

گرد همچنین اضافه کرد: معلمین که در مدارس غیردولتی به کار گرفته می‌شوند می‌بایست آموزش‌های ضمن خدمت را بگذرانند و در حال تدوین دستورالعمل آموزشی ضمن خدمت هستیم. کارگروه‌های اجرایی و پژوهشی در 9مورد در حال انجام فعالیت است و در کمیته کیفیت بخشی هم طرحی برای رشد نیروهای انسانی مدارس غیردولتی مطرح شده است.

وی با اشاره به اینکه هر ساله مدیران مدارس غیر دولتی موظف هستند 1.5 برابر نیروی انسانی که نیاز دارند معلم به آموزش و پرورش معرفی کنند تا از بین آنان گزینش صورت گیرد اضافه کرد: شوراها مهم‌ترین رکن ارتباط ما با مردم هستند و بزودی تفاهم نامه‌ای بین وزیر آموزش و پرورش و رئیس شورای استان‌ها صورت خواهد گرفت.

گرد در خصوص تفاوت بین مدارس غیردولتی و غیرانتفاعی گفت: هر دو با یک ماهیت کار می‌کنند در حال حاضر همه مدارس به نام مدارس غیردولتی تعریف می‌شوند.

وی درباره شهریه بالای برخی از مدارس غیردولتی نیز خاطرنشان کرد: شهریه بالای برخی از مدارس غیردولتی عمدتاً به دلیل اجاره فضای مدارس است اگر مشکل فضا برای آنان برطرف گردد شاهد مشکلات از این دست نخواهیم بود همچنین شورای نظارت هر استان و منطقه‌ای مقرر است نرخ مکان بر متر مربع را اعلام کند.

گرد درباره دور زدن قانون توسط برخی مدارس نیز گفت: این مسئله به قانون مداری و اخلاق مداری که کانون وضع کرده است بر می‌گردد امیدواریم با شفاف سازی این مسئله نیز حل گردد.

انتهای‌پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۴:۱۲ ۱۵ بهمن ۱۳۹۶
کدوم یکسان سازی؟؟؟؟ از 350 هزار تومان حقوق 150 هزار هم واسه حق بیمه کسر میشه دیگه چیزی هم میمونه که بهش بگن حقوق ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۵ ۰۶ خرداد ۱۳۹۵
باسلام.کدام بیمه؟کدام حمایت؟لطفا پیگیری نمایید.هیچ اتفاقی نیفتاده است.بنده هفت ساله در این مدارس بدون بیمه وباحقوق ناچیز تدریس میکنم.هرسال وعده داده میشود ولی در عمل هیچ اقدامی صورت نمیگیرد.خواهشا شما پیگیر باشید کسی صدای ما را نمیشنود!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۰۶ خرداد ۱۳۹۵
به مهر۹۵داریم نزدیک میشیم ولی خبری از عمل به حرفها نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۱۶ فروردين ۱۳۹۵
بهترین راهکار پرداخت حقوق و مزایا بوسیله اموزش و پرورش است تا مدارس غیر انتفاعی با دریافت شهریه 8 میلیونی از هر دانش آموز طبق فوق برنامه و زیر برنامه و غیره فقط سرانه یک شاگرد را به معلم ندهند و بیمه و مزایا و کارانه و عیدی را پرداخت کنند . در غیر این صورت هیچ گاه مشکل حل نمی گردد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۰۹ آذر ۱۳۹۴
سلام من معاون یک دبیرستان غیر انتفاعی هستم طول هفته از۷صبح تا۲عصر سر کار تو مدرسه به من ماهی ۱۵۰هزارتومن می دهند که کرایه رفت وبر گشتم بیشتر میشود به نظره شما چکار کنم بااین مدیر وموسس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۰ ۱۹ مهر ۱۳۹۴
باسلام
عاجزانه خواهشمندم مسله یکسان سازی حقوق معلم های غیر انتفاعی پیگیری کنید خواهش میکنم بخدا شرایط ما خیلی سخته با پایه حقوق کارگری که مدرسه سیدالشهدا یزد به ما میده
Iran (Islamic Republic of)
غلط کردی
۲۲:۴۳ ۱۸ مرداد ۱۳۹۴
بخدا دروغ است معلمین با 40 ساعت کار در هفته چه فوق برنامه و چه دروس با کسر بیمه 270 هزار تومانی فقط زیر 400 دستشان را می گیرد چقدر بدبختند معلمین مدارس غیر انتفاعی بدون پارتی
ولی پارتی دار ساعتی 40 هزار تومان می گیرد و اشنایان بماند بعضی از بدنه اموزش و پرورش نیز از این مدارس سود می برند مثلا کلاس می گیرند و یا تجهیزات برایشان می خرند و دولا سه لا سود می کنند
بدبختند معلمان غیر انتفاعی چون دولت اول مدارس را با قوانینش تاسیس کرد حالا بعد از این مدت بدبختی می خواهد کاری کند
Iran (Islamic Republic of)
دبیر
۰۲:۰۸ ۱۲ تير ۱۳۹۴
هفت هشت ساله که درمدارس غیرانتفاعی درس میدم.هرسال از این حرفا زده میشه ولی کو حمایت.برخی ازموسسان قدرت حمایت بیشتر از پرداخت همون حقوق اندک رو ندارند.ما از مجلس ودولت انتظار داریم که به فکر این قشرازفرهنگیان باشند.سرکارخانم گرد ازتلاشهای شما در راستای حمایت از همکارانتان تشکر میکنیم ولی انتظار میرود این حمایت وتلاشها با استمرار وجدیت بیشتری پیگیری شود.باز خرداد امسال هفته نامه بازار کار ازقول شما بیمه شدن این نیروها را منتشر کرد.تا مهر ۹۴حدود سه ماه مانده است امید است که این وعده تحقق یابد چرا که بخشی از نسل فردای کشور بدست این زحمتکشان تعلیم وتربیت می یابندوقطعا شایسته نیست که نگاه وزارت محترم اموزش وپرورش به این فرهنگیان محترم صرفا معلمی بصورت نیروی ازادباشد چرا که مدرسه بنگاه نیست بلکه مقدسترین مکان برای تربیت انسان ونسل فرداست.سرکار خانم گرد،جناب اقای زینیوند منتظر خبرهای خوش شما هستیم.باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴
یک معلم مدرسه غیر دولتی هستم باکم ترین حقوق وبدون بیمه دارم کار می کنم چرا آموزش وپرورش به این مدارس رسیدگی نمی کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۰ ۰۷ بهمن ۱۳۹۳
با سلام
واقعا برای فردی با مدرک فوق لیسانس ازدانشگاه دولتی در تهران اینکار شایسته است؟ استعدادها کجا حرام میشود!!!
جلسه ای 4000 تومن برای فوق لیسانس
متاسفم برای این دولت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۴ ۰۳ آذر ۱۳۹۳
سلام. ما كه جووني مون سركلاس ها باكمترين حقوق، بدون بيمه گذشت. دلمون خوش باشه به كي؟؟ مهر٩٣ كه گذشت و اتفاقي نيافتاد؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۰ ۲۱ آبان ۱۳۹۳
سلام، لطفا پیگیر این قضیه باشید
واقعا قشر کارگران از حمایت برخوردارند بعد افراد تحصیل کرده ای مانند ما...
Iran (Islamic Republic of)
airis
۲۰:۳۵ ۱۹ آبان ۱۳۹۳
سلام
این عالی است چون واقعا بی انصافی بزرگی در حق این قشر از معلمین میشود
باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
szd
۱۳:۰۹ ۰۶ آبان ۱۳۹۳
باسلام
لطفا این یکسان سازی حقوق در مدارس غیرانتفاعی را با جدیت دنبال کنید، چون در حق افراد تحصیل کرده ای چون ما اجحاف بزرگی میشود
با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۰۱ آبان ۱۳۹۳
با سلام این خیلی عالیه ولی مهر 93 تمام شد، شهریه ها افزایش پیدا کرد و خبری از افزایش حقوق و یکسان سازی حقوق نیروهای مدارس غیر دولتی نشد !؟
آخرین اخبار