با به پایان رسیدن دوره ریاست جمهوری میشل سلیمان رئیس جمهور لبنان و ناتوانی سیاستمداران و احزاب سیاسی این کشور در برگزیدن فرد دیگری به عنوان رئیس جمهور جدید کشور ، خلاء سیاسی در این کشور عملا آغاز شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری لبنان، پارلمان لبنان اکنون یک ماه است برای برگزیدن رئیس جمهور جدید این کشور تلاش می کند اما به علت اختلاف احزاب و تشکل های سیاسی آن تاکنون به نتیجه نرسیده است. 

میشل سلیمان در اظهاراتی که به مناسبت پایان دوره ریاست جمهوری اش در کاخ ریاست جمهوری لبنان ایراد کرد گفت : هدف آزادی ، رهانیدن بردگی و بندگی انسان از ارباب است و در نتیجه وقتی آزادی به ایجاد دولتی مدرن و دموکراتیک مبتنی بر عدالت و برابری فرصت ها برای همه افراد یک جامعه منجر نشود چه فایده ای خواهد داشت.
 
خبرگزاری لبنان گزارش داد: میشل سلیمان در حالی سمت ریاست جمهوری را ترک می کند که فضای داخلی و ملی لبنان نگران‌کننده است زیرا هیچ فردی به عنوان جایگزین وی هنوز انتخاب نشده است. مهلت قانونی که برای انتخاب رئیس جمهور جدید لبنان تعیین شده بود 25 ماه مه بود اما پارلمان و نمایندگان سیاسی کشور در این مدت نتوانستند درباره فردی به عنوان جایگزین میشل سلیمان به توافق برسند و بدین ترتیب کشور عملا دچار خلاء سیاسی شد . این چهارمین بار است که کشور دچار خلاء سیاسی می شود. آخرین باری که لبنان دچار خلاء سیاسی شد سال 2007 بود . هنگامی که امیل لحود کاخ بعبدا را ترک کرد و دولت فواد سنیوره اختیارات رئیس جمهوری را به عهده گرفت.

خلاء سیاسی که در سال 2007 به وجود آمدن زمینه‌ساز بحران سیاسی در کشور شد که تا ماه مه سال 2008 ادامه یافت. در واقع بحران سیاسی لبنان ریشه گرفته از خلاء سیاسی سال 2007 در ماه مه به اوج خود رسید. 

فارس سعید هماهنگ کنده دبیرخانه کل جریان 14 مارس در گفتگو با یک نشریه لبنانی گفته بود در گذشته لبنان صحنه جنگ داخلی و خشونت های منطقه ای بود و این درگیری ها و خشونت ها عمدا در لبنان متمرکز شده بود. از سوی دیگر حاکمان آن زمان لبنان به این خشونت ها برای ادامه حکومت شان نیاز داشتند. اما اکنون اوضاع برعکس این است و در واقع شرایط منطقه ای بر این تعلق گرفته است که خشونت های منطقه نباید به لبنان برسد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار