رویترز در خبری مدعی شد: باوجودیکه ایران حاضر شده در زمینه بازرسی از تأسیسات هسته‌ای‌اش با آژانس همکاری کند اما اجازه بازرسی از "پارچین" را به آژانس نخواهد داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازرویترز، در تازه‌ترین گزارش آژانس آمده است که ایران اجازه بازدید از سایت‌های هسته‌ای خود را به این مرکز داده است.

رویترز نوشت: با این حال بعید به نظر می‌رسد که ایران اجازه بازرسی از مرکز پارچین و تحقیقات در خصوص آن را به آژانس بدهد.  

گزارش محرمانه اخیری که آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد برنامه هسته ای ایران نشان میدهد که "جمهوری اسلامی ایران "‌ برای نخستین بار طی سالهای گذشته بطور رسمی درگیر رفع اتهاماتی شده که آژانس انرژی اتمی با استناد به مفاد قوانین خود علیه تهران عنوان کرده است . بر اساس این اتهامات تهران ممکن است برای دستیابی به سلاح هسته ای اقداماتی انجام داده باشد . 

خبرگزاری رویترز همچنان مدعی شد :‌با این حال امید چندانی وجود ندارد که ایران بطور کامل خواستار رفع  تمامی نگرانی های بین المللی باشد که یکی از روش های آن اجازه دادن به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بازدید از نیروگاه پارچین _ در جنوب تهران _ و ارائه اطلاعاتی درباره آن به بازرسان است . 

مقامات آمریکایی می گویند چنانچه ایران تمایل دارد که در مذاکرات هسته ای به توافقی جامع و نهایی تا پیش از موعد 20 جولای دست یابد ، باید به سوالاتی که بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی می پرسند ، پاسخ دهد . این در حالی است که انکارهای مستمر ایران در موضوع تلاش برای ساخت بمب اتمی دلیلی برای نادیده گرفتن اقدامات اشتباه این کشور در گذشته نمی شود . 

شایان ذکر است در گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) که برای تمامی اعضای این آژانس ارسال شده ، آمده است : " تصاویر ماهواره ای نشان میدهد فعالیت های ساخت و ساز در پارچین در حال انجام می باشد . " این گزارش تردید کشورهای غربی را در مورد هرگونه پنهان کاری از سوی ایران در مورد انجام آزمایشات غیرقانونی هسته ای در این نیروگاه بیشتر کرده است . 

یکی از سیاستمداران غربی نیز در این باره مدعی است : با توجه به تغییرات عمده جغرافیایی در منطقه پارچین از اوایل سال 2012 تاکنون بازرسان آژانس باید از این منطقه بازدید کنند . ظواهر نشان میدهد مایعی در این منطقه وجود دارد . به نظر من هیچ توضیحی برای 28 ماه ممانعت ایران از بازرسی نمایندگان آژانس از پارچین و انجام نمونه گیری محیطی از این منطقه وجود ندارد . 

رویترز ادعا کرد : آژانس بین المللی انرژی اتمی که بیش از دو سال است که خواستار بازدید از پارچین است ، در تازه ترین گزارش خود درباره برنامه هسته ای ایران بیان داشت : این سازمان دارای اطلاعاتی است که نشان میدهد ایران طی ده سال گذشته یک محفظه فولادی بزرگ ساخته و در آن آزمایشات انفجاری را انجام میدهد . 

این موضوع یک بار دیگر در سال 2012 نیز مطرح گردید و اساس این کار تلاش برای ساخت تسلیحات اتمی ادعا گردید .  
این خبرگزاری در ادامه تصریح کرد : مطرح شدن این اتهامات در حالی است که جمهوری اسلامی قویا آن را رد کرده است . براساس گزارش آژانس پارچین یک مرکز نظامی به شمار می آید . 

مارک‌فیتز پاتریک ، مدیر برنامه منع گسترش تسلیحات هسته ای در موسسه بین المللی در اندیشکده های مطالعات استراتژیک در لندن در این باره ادعا کرد : فعالیت‌های پارچین دلیل کافی برای ادامه نگرانی‌ها درباره برنامه‌های هسته‌ای ایران است. ایران می تواند هرگونه بقایای مربوط به آزمایشات هسته ای خود را حذف کند و  ایران احتمالا در حال تلاش برای جمع آوری آثار مرتبط با آزمایش‌های مرتبط با برنامه‌های هسته‌ای‌اش است.

گفتنی است یک مقام ارشد غربی نزدیک به مذاکرات هسته ای عنوان کرده است که مشارکت و همکاری ایران که در ماه های اخیر از خود نشان داده است روز به روز بیشتر شده و این می تواند به تحقق نتایجی مثبت کمک کند .  


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار