بسیاری از مصریها انتخابات ریاست جمهوری مصر را تحریم کرده اند زیرا آن را بازگشت از مسیر دموکراتیکی می دانندکه نتیجه و ارمغان انقلاب ژانویه سال 2011میلادی بود .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازشبکه تلویزیونی الجزیره ؛ این شبکه با اعلام این مطلب افزود: ‌ آنهایی که انتخابات را تحریم کرده‌اند می گویند انتخابات کنونی بازگرداندن مصر به دوره حکومت نظامیان است.
نبود هیچ گونه موضع سیاسی روشن از طرف عبد الفتاح سیسی بر این نگرانی ها دامن و پرسشهایی درباره حامیانش مطرح کرده است.
حامیان سیسی به او به دیده یک مرد قدرتمندی که می تواند ثبات را بر قرار کند نگاه می کنند اما دیگران می گویند آمدن سیسی یعنی زنده کردن سرکوب و مرگ سیاسی است.
فاطمه تریکی گزارشگر الجزیره در گزارشی با اشاره به تصویر مصریهایی که برای رأی دادن ایستاده بودند گفت : بسیاری از مصریها در این صف های که یکسال پیش در انتخابات شرکت کردند حضور ندارند.
یکسال گذشت و مصر طی آن تغییر کرد و هزاران نفر کشته و حدود 40 هزار نفر بازداشت شده اند.
این رأی گیری برای انتخاباتی است که نتیجه آن مشخص است.
لحظات انتظار پایان یافته است و مخالفان معتقدند آنچه رخ می دهد سرقت انقلاب است.
میلیونها نفر رئیس جمهور را انتخاب خواهند کرد و رئیس جمهور می خواهد به جهانیان افتخار کندکه 40 میلیون مصری به او رأی خواهند داد.
وی از مصریها می خواهد خاطر وی و خاطر مصر را نشکنند و خودش را به مثابه مصر می داند تا معادله دو جانبه یعنی ملت و سیسی و همچنین ثبات و نظامی بودن و یا امنیت و آزادی ادامه یابد.
بسیاری از حامیان سیسی به آنچه که در آینده رخ می دهد توجهی ندارند اما شیفتگی آنان به سیسی باعث نمی شود از حجم ابهام درباره آینده مصر در سایه حضور سیسی کاسته شود به ویژه آنکه او همواره مرد در سایه بوده است. او زمانیکه برق آسا از سایه بیرون آمد و خود را علنی کرد به تنهایی در صدر نمایشنامه قرار گرفت و روزنامه های خارجی از جمله نیویورک تایمز سیسی او را شخصیتی متناقض توصیف کرد که به خودش دروغ می‌گوید. این روزنامه به نمونه‌ای از تناقضهای سیسی اشاره کرده بود.
سیسی گفته بود اسلامگرایان تندرو را محمد مرسی آزاد کرده بود در صورتیکه به نوشته نیویورک تایمز اسلامگرایان تندرو را شورای نظامی مصر آزاد کرده بود که خود سیسی نیز عضو آن بود.
نیویورک تایمز نوشته بود سیسی درباره صحبتش از طرح خود برای جلوگیری از ارثی شدن قدرت و قطع ارتباط بین رئیس جمهور و ژنرالها در مصر و نقش خود در خروج حسنی مبارک از قدرت سخن گفته است در صورتیکه سیسی اکنون به عنوان یکی از ژنرالها به قدرت می رسد.
سیسی موفق شد بسیاری از مصریها را متقاعد و نظر آنها را به خود جلب کند و به تنفر بسیاری از طرفداران از دشمنان خودش استناد کرده است.
سیسی یک طرح سیاسی اعلام شده ندارد و فقط از همین تنفر بهره برداری می کند که به یک جنگ تمام عیار علیه تروریسم تبدیل شده است.
رأی دهندگان به سیسی می گویند شخصیتی را انتخاب می کنند که قدرت دارد و با مردم عوام ارتباط برقرار می کند و همانند سرپرست یک خانواده است که مسئول همه امور خانواده اش است و فقط مسئول تأمین معیشت آنها نیست.
گزارشگر الجزیره گفت اما او ژنرالی است که با فرد پیش از خود متفاوت دارد.
بر خلاف فرد سابق وی ( حسنی مبارک) او در تاریخ خودش حتی یک دستاورد نظامی ندارد و دشمنانش می گویند تنها جنگش در میدان رابعه عدویه است و کاری جز کسب درجه از رؤسایی نداذد که خود آنان نیز نخستین قربانیان سیسی هستند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار