یعقوب توکلی مورخ و استاد دانشگاه گفت: حضرت رسول در حالی از کوه حرا پایین آمد سرشار از شعور نبوت بود و نور باریتعالی او را فراگرفته بود.همین که وارد خانه شد. همسرش متوجه تغییر حالت حضرت شد و به او ایمان آورد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران با اشاره به بعثت حضرت رسول (ص) با اشاره به این آیه که هُوَ الّذی بَعَثَ فِی اْلأُمِّیِّینَ رَسُولاً مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ إِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفی ضَلالٍ مُبینٍ. اظهار داشت: اوست خدایی که در میان جمعیت درس نخوانده، پیامبری را از خود آنان مبعوث کرد، تا آیات الهی را بر آنان بخواند و آنان را پاک سازد و کتاب و حکمت تعلیم دهد، هر چند پیش از آن در گمراهی آشکاری بودند.

وی با اشاره به اینکه قرآن کریم، سند جاودانگی بعثت است.گفت:  بعثت، همزاد قرآن است و با قرآن آغاز می شود. خداوند در قرآن، از بعثت پیامبران و اهداف آن سخن به میان آورده است.

این مورخ ادامه داد: در آیه دوم از سوره جمعه، نکته هایی درباره بعثت پیامبران وجود دارد از جمله اینکه برانگیزاننده پیامبران، خداوند است.

وی افزود: به بیان دیگر، بعثت پیامبران، به ویژه پیامبر اسلام با آن ویژگی هایی که جز از راه اعجاز نمی توان تفسیر کرد، نشان عظمت خداوند و شاهکار آفرینش اوست.

وی گفت: علم نبوت و رسالت در کتاب ها نیست، بلکه علم لَدُنی و از سوی خداوند است. پیامبر اسلام از میان قشر درس نخوانده برخاست و همین مسئله، دلیل حقانیت اوست؛ زیرا کتابی مانند قرآن با آن همه محتوای عظیم و ژرف نمی تواند زاییده فکر بشر باشد.

این مورخ به اختلاف اهل سنت و شعیان اشاره کرد و گفت: به روایت اهل سنت آن حضرت صلی الله علیه و سلم روز دوشنبه هفدهم یا هجدهم یا نوزدهم ماه مبارک رمضان، به پیامبری مبعوث گردیده اند. اما اجماع شیعه بر آن است که مبعث آن حضرت در روز بیست و هفتم ماه رجب صورت گرفت.

روایات دال بر این مطلب در منابع شیعه بسیار است از آن جمله مرحوم کلینى با سند خود از امام صادق علیه السلام روایت کرده است که فرمود: «روزه بیست و هفتم رجب را فراموش نکن، زیرا آن روزى است که محمد به نبوّت گماشته شده است.» شیخ صدوق و شیخ طوسى هم این را روایت کرده ‏اند. و نیز روایات دیگری که دال بر این موضوع است از سایر ائمه یا صحابیان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است.

وی افزود:جبرئیل بر آن حضرت در حالی که در غار حرا به نیایش می‌پرداخت،نازل شد و بر وی آیاتی از قرآن مجید حواند و این شد آغاز امانت الهی که تحملش برای آسمان نیز سخت بود.

وی افزود: نخستین آیاتی که بر آن حضرت نازل شد آیه‌های سوره 96 قرآن مجید یعنی سوره علق بود.

توکلی ادامه داد: حضرت رسول در حالی از  کوه حرا پایین آمد سرشار از شعور نبوت بود و نور باریتعالی او را فراگرفته بود.همین که وارد خانه شد. همسرش متوجه تغییر حالت حضرت شد و به او ایمان آورد و ازمیان مردان حضرت امیر مومنان امام اول شیعیان  بر او ایمان آورد.
برچسب ها: بعثت ، روایت ، مورخ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.