نخستین کنگره بین المللی بیماریهای التهابی روده ای و اختلالات ناشی از گلوتن امروز طی مراسمی با حضور بیش از 300 نفر از متخصصان این حوزه از داخل و خارج کشور در بیمارستان رضوی مشهد گشایش یافت

بیر علمی این کنگره در گفتگوباخبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، د گفت: برپایی این کنگره همزمان با هفته سلامت دستگاه گوارش، نقطه عطفی برای ارتقای فرآیند تشخیص و درمان اینگونه بیماریها در کشور به شمار می رود.
دکتر حمید اسدزاده عقدایی در مورد موضوعات مورد بررسی در این همایش اظهار داشت : شیوع و اپیدمیولوژی بیماری های گوارشی در ایران، علت بیماری، چگونگی تشخیص و درمان آن موضوعاتی هستند که در این کنگره مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

وی افزود: در طول سه روز برگزاری این گنگره 50 سخنرانی توسط 40 نفر از استادان برجسته این رشته از داخل و خارج کشور و 42 مقاله به صورت پوستر ارائه می شود.

وی دلیل شیوع بیماریهای گوارشی و روده ای در ایران را تغییر عادات تغذیه ای بیان کرد و افزود: این بیماری ها در صورت عدم تشخیص به موقع و تاخیر در تشخیص و یا انجام درمان های غیر استاندارد، افزایش درد و رنج بیمار را به همراه دارد.

اسدزاده عقدایی شایع ترین بیماریهای التهابی روده ای را کولیت زخمی، کرون و بیماریهای ناشی از اختلالات پروتئین گلوتن مانند سلیاک ذکر کرد و گفت: درمان این بیماریها در یک سال بین 200 تا 300 میلیون ریال برای بیمار هزینه در برداشته و کارافتادگی و کاهش کیفیت زندگی از تبعات آن است.

دبیر علمی این همایش هم چنین از برپایی دو کارگاه تخصصی با عنوان کاربرد استنت در مری و کارگاه کلانژیوسکپی در بیماریهای مجاری صفراوی در این کنگره خبر داد و افزود: امید است در پایان برگزاری این کنگره، با تبادل علمی بین استادان داخلی و خارجی به دستاوردهای بزرگ علمی در زمینه تشخیص و درمان بیماریهای روده ای در کشور دست یابیم.

گفتنی است نخستین کنگره بیماریهای التهابی روده ای و اختلالات ناشی از گلوتن در مشهد با همکاری انجمن علمی گوارش آمریکا و انجمن بیماری سلیاک ایتالیا برگزار شده است.

انتهای پیام//س

برچسب ها: کنگره ، بیماری ، التهابی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.