70 درصد مخازن سدهای استان چهارمحال و بختیاری در سال زراعی جاری آبگیری شد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ‌چهارمحال و بختیاری گفت: سد نعل اشکنان در کوهرنگ، کریم آباد در شهرکرد، دوراهان در بروجن و تومانک در بارده از جمله این سدها هستند.
حسین بهرامی با بیان اینکه 70 سد خاکی و سازه پخش سیلاب در این استان به بهره‌برداری رسیده است افزود: سدهای بهره‌برداری شده، سالیانه حدود 70 میلیون متر مکعب استحصال آب را دارا هستند.
وی با اشاره به اجرای آبخیزداری در 300 هزار هکتار از حوزه‌های آبخیز استان چهارمحال و بختیاری گفت: حاصل این عملیات، کنترل سالانه 400 هزار متر مکعب رسوب، کاهش یک و نیم میلیون تنی فرسایش خاک و کاهش 870 میلیون متر مکعبی روان آب است.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ‌چهارمحال و بختیاری, شیب زیاد، وجود سازنده‌های زمین شناسی حساس به فرسایش در نقاط مختلف این استان، بارندگی های با شدت زیاد، ذوب سریع برف ها و عدم مدیریت صحیح اراضی زراعی و مرتعی را از مهم ترین علت های هدر رفتن خاک سطحی و پر شدن مخازن سدهای این استان از رسوب اعلام کرد.
وی افزود: سالانه میزان 22میلیون مترمکعب رسوب از سطح حوزه‌های آبخیز به مخازن سدهای کارون 3 و 4، زاینده رود و دز وارد می شود که به همین میزان از ظرفیت مفید مخازن کاسته شده است./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.