همچنين از سال 88 تا سال 92 پژوهش هاي متعددي در مراكز 33 گانه استان انجام شد كه كار بسيار دشوار و سختي بود. قطعا اگر همياري و همدلي داوران و مديران كل آموزش و پژوهش در مراكز استان ها نبود، اين كار حساس، زمان بر و پرتراكم به سرانجام نمي رسيد. بنابراين بايد از مساعي و تلاش هاي همه همكارانم در مراكز استان ها تشكر كنم.
وي افزود: مديران آموزش و پژوهش استان ها يك ويژگي مشترك دارند و بايد داشته باشند. اين كه آنان چند وجهي هستند. توليد، خبر، پژوهش و ساير بخش ها را به خوبي مي شناسند و با زبان علمي و نقد منصفانه برنامه ها و استراتژي هاي از پيش تعيين شده را پيش مي برند.
مديريت جهادي بايد رويكرد اصلي واحدهاي پژوهش مراكزي باشد
پس از پايان صحبت هاي مدير كل آموزش و پژوهش استان ها حاضرين در نشست تحقيقات به معرفي خود و مركزي كه به نمايندگي از آن دركميسيون حضور يافته اند، پرداختند. در اين نشست پژوهشگران و مديران آموزش و پژوهش تمامي استانها حضور داشتند.
سخنران بعدي كميسيون پژوهش دكتر علي صادق مقدسي رئيس مركز تحقيقات بود كه با اشاره به ضرورت توجه و تاكيد بر امور تحقيقاتي در شرايط فعلي بيان داشت:
امروزه با يك برنامه ريزي جدي از سوي دشمنان براي بر هم زدن وحدت مسلمانان مواجه هستيم. آنان بر مشتركات مسلمانان دست گذاشته اند. مشتركاتي مانند قرآن كريم و وجود مكرم پيامبر اسلام (ص). در چنين فضايي مسئوليت ما در حوزه پژوهش سنگين تر است و بايد اين حس رنگ و بوي جدي تري به خود بگيرد. ما در واحد آموزش و پژوهش كل استان ها در برابر توليدات هر استان مسئوليت داريم. مديريت جهادي هم درست در همين نقطه تعريف مي شود.
از اين رو بايد براي مديران صداوسيماي مراكز نيازهايي را تعريف و واحد پژوهش را به آن تحميل كرد. چنانچه آنان تاثيرات اين بخش را در طول فعاليت خود حس كنند نظرات و ديدگاه ها كاملا پذيرفته مي شود.
همچنين بايد در نگاه به مسائل مختلف نگاهي چند جانبه اتخاذ كرد و در بهترين نيروها را به خدمت گرفت. ضمن اين كه با تدبير و اضافه كردن نيروهاي جديد بهره وري واحدهاي آموزش و پژوهش را افزايش داد. در خصوص تعيين چشم اندازها و سلسله اهداف متعالي گام هايي مهم برداشته شود.
شرح دلايل و زمينه هاي ايجاد سوگيري در تحقيقات رسانه اي
دكتر علي هرمزي زاده در ادامه مراسم سه موضوع مشخص را براي پيگيري كارگاهآموزشي به شركت كنندگان در كميسيون پيشنهاد كرده و از آنان خواست تا براي گسترش آن و عميق شدن در مبحث يكي از آن ها را برگزينند. شرح جداول سه يا چهار متغيره، همبستگي هاي خالص و نيمه خالص يا همبستگي هاي تفكيكي و نيمه تفكيكي، بررسي انواع و دلايل ايجاد سوگيري در تحقيقات از پيشنهاد هاي مطرح شده در اين كميسيون بود كه سومين مورد براي تفصيل و شرح موضوع انتخاب شد.
همچنين مقدسي تاكيد كه رويكرد كارگاه آموزشي به موضوع پيرامون سوگيري هاي نشات گرفته از پژوهشگر، محيط و پاسخگو اختصاص يابد. پس از پايان كارگاه آموزشي وقفه اي براي استراحت و پذيرايي از شركت كنندگان در نظر گرفته و ادامه كميسيون از ساعت 11 با تلاوت قرآن مجيد و ارائه گزارشي كوتاه توسط علي صادق مقدسي مسئول كميسيون از سر گرفته شد.
همچنين كليپي از اقدامات كميسيون تحقيقات و دستاوردهاي آن در جلسه به پخش رسيد و بيانيه هيات داوران به شرح زير قرائت شد:
برگزاري هجدهمين جشنواره
توليدات راديويي و تلويزيوني مراكز استان ها، فرصتي است تا همكاران سازمان،
محصولات فرهنگي خود را به لحاظ ارائه پيام هاي ارزشمند در قالب هاي جذاب
محك بزنند.
در اين عرصه، آثار پژوهشي اجرا شده در 4 سال گذشته مورد ارزيابي و قضاوت داوران كارگروه تحقيقات قرار گرفتند. برگزاري هجدهمين جشنواره مصادف شده با عيد مبعث پيامبر اكرم (ص) و ضمن تبريك و تهنين اين عيد به شما حضار محترم افتخار مي كنيم تابع ديني هستيم كه براي علم و پژوهش جايگاه ويژه اي قائل است.
كارگروه تحقيقات جشنواره در اين دوره نيز با ارزيابي آثار پژوهشي ارسال شده به دفتر جشنواره با انگيزه ترغيب و تشويق پژوهشگران ارجمند در هر بخش آثار برتر را شناسايي و معرفي نموده است.
در اين دوره بيش از 700 اثر پژوهشي در استان ها به انجام رسيده بود كه از اين تعداد 380 اثر به بخش انتخاب آثار راه يافت. از اين ميان نيز 138 اثر در پنج بخش پژوهش هاي منجر به توليد، پيمايشي، كاربردي راهبردي و تحليل محتوا به مرحله داوري رسيد.
تركيب اين آثار برحسب نوع پژوهش ها شامل 42 عنوان پژوهش منجر به توليد 35 عنوان كاربردي 27 عنوان پيمايشي، 16 عنوان راهبردي 13 عنوان تحليل محتوا و 5 عنوان در بخش ويژه سال بود.
ديدگاه كارشناسان و داوران بخش هاي مختلف حاكي از رشد كمي و كيفي آثار پژوهشي استان ها و اهتمام غالب آن ها به اجراي پژوهش هاي منجر به توليد، كاربردي نمودن آثار پژوهشي براي تقويت برنامه هاي راديويي و تلويزيوني، تعامل با مراكز علمي و پژوهشي و تعيين شاخص هاي بومي و محلي براي توليدات رسانه اي استاني است.
رسانه بايد پژوهش مدار باشد
كيومرث طهماسبي معاون امور استان هاي سازمان صداوسيما نيز در اين كميسيون با اشاره به تحولات مثبت بخش تحقيقات طي سال هاي اخير گفت:در سال هاي اخير تحولات مثبتي در عملكرد بخش تحقيقات و پژوهش رخ داده كه از جمله آن مي توان به هدفمندي پژوهش، افزايش دقت در سوژه يابي، كاربردي شدن تحقيقات، اجرا و سرعت در تحقيقات اشاره كرد.
وي افزود:رسانه بايد پژوهش مدار و برنامه ريزي تاثيرگذاري داشته باشد. تحقيق در موضوعات اجتماعي براي روشن شدن همه زواياي آن و مسئلويت رسانه ملي در خصوص روشن كردن اين موضوعات مسئوليتي تاريخي است.
رسانه اگر بخواهد تاثيرگذار و كارآمد باشد در انجام تمام ماموريت هاي خود از توليد يك خبر تا ساحت برنامه هاي مستند و سريال هاي داستاني نياز به شجاعت دارد.
معاون امور استان سازمان صداوسيما همچنين ادامه داد: آنچه فاصله شجاعت را از اقدامات متهورانه جدا مي سازد، پشتوانه علمي و تحقيقي است و شجاعت بايد در رسانه مبتني بر عقلانيت باشد. تحقيق و پژوهش فرآيندي عام در رسانه ملي است و اين وظيفه مختص پژوهشگران و محققان نيست و نگاه برنامه سازان در تمامي بخش ها و حوزه ها به وظايفشان بايد نگاه پژوهشي باشد.
در پايان اين جلسه از 21 نفر از پژوهشگران و دست اندركاران واحدهاي آموزش و پژوهش مراكز استان ها تقدير و جوايزي به آنان اهدا شد.
همچنين ادامه كميسيون پژوهش با برگزاري كارگاه آموزشي توسط دكتر كامران صداقت عصر روز چهارشنبه ساعت 15.30 به مدت يك ساعت ادامه يافت.
انتهای پیام/