جان کری وزیر امور خارجه آمریکا امروز در مصاحبه با شبکه "ان بی سی" گفت:وزیر امور خارجه آمریکا ادامه مذاکرات هسته‌ای با ایران و حمایت از مخالفان سوری بخشی از تلاش این کشور برای رهبری جهان است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری "ان بی سی"، ادامه مذاکرات هسته‌ای با ایران و حمایت از معارضان سوری را بخشی از تلاش این کشور برای رهبری جهان دانست.

وی در بخشی از اين مصاحبه گفت موضوع آزادی فرد موسوم به "امير حکمتی" را در ايران در نشست‌ها و ديدارهای روزانه خود مطرح کرده و پيگيری می‌کند.

در بخشی از این برنامه مجری با اشاره به تحولات اوکراین گفت: شما گفتید سیاست رئیس جمهور دقیق و محاسبه شده بود بطوریکه موجب برانگیختن پوتین نشد اما عده ای این سیاست را ضعف می دانند و می‌گویند دقیقا بخاطر اینکه شما فشاری به پوتین نیاورده اید حضور ناتو در اوکراین به خطر افتاده است؟ 

جان کری گفت: این درست نیست. ناتو تقویت هم شده است. ناتو با افزایش نیروها در کشورهای عضو تقویت شده است . در واقع روسیه از این جهت ضعیف شده است. اگر به اقتصاد روسیه نگاه کنیم می‌بینیم که تحت فشار است. پوتین تهدید می‌کرد با نیروهایش پیش روی می‌کند اما اکنون نیروها در حال عقب نشینی هستند. 

انتخابات ریاست جمهوری در اوکراین موفقیت آمیز بود و به نظر من سیاست اوباما موثر بوده است. اتحاد بین اروپا و آمریکا عامل مهمی در برگزاری این انتخابات بود و این موضوع را برای روسیه مشخص کرد که کشورهای غرب با هم متحد هستند و مداخله بیشتر در اوکراین عواقب بسیار سنگینی خواهد داشت.

 به نظر من، شما واقعیتها را نمی‌بینید. در مورد سوریه اگر ما دست به اقدام نظامی می‌زدیم شاید تاثیراتی داشت اما سلاح‌های شیمیایی همچنان در اختیار بشار اسد باقی می‌ماند.

ما در عوض توافقی امضا کردیم که موفق بود و اکنون در حدود 92 درصد از این سلاح‌ها جمع آوری شده‌است و هشت درصد بقیه هم تحت کنترل است تا در زمان مناسب و با مجوز نیروهای امنیتی جمع آوری شود. در حال حاضر استفاده از گاز کلرین در دست بررسی است که اگر ثابت شود عواقبی به همراه خواهد داشت.

 اما واقعیت مسلم آن است که آنچه انجام داده ایم با اقدام نظامی میسر نمی‌شد. ما سلاح‌ها را جمع کردیم و تهدیدهای مربوط به آن برداشته شد. نتانیاهو هم از این اقدام قدردانی کرد. درست است که هنوز در سوریه درگیریها ادامه دارد و به همین دلیل رئیس جمهور تصمیم گرفته است حمایت از مخالفان میانه رو را بیشتر کند. 

کشورهای بیشتری اکنون برای کمک به مخالفان با هم متحد شده اند. مجری: در مورد اینکه چه کسی خواهان اقدام نظامی در سوریه بود باید بگویم در ابتدا این ایده خود رئیس جمهور بود. 

کری: خواهش می‌کنم حرفها را تحریف نکنید. من گفتم حمله نظامی خساراتی به جا می‌گذاشت اما موجب جمع آوری سلاح ها نمی‌شد. رئیس جمهور علنا اعلام کرد آمادگی اقدام نظامی را دارد و کنگره از او حمایت نکرد و حتی قبل از اینکه در کنگره به نتیجه گیری نهایی برسیم من با سرگئی لاوروف در ژنو در مورد جمع آوری سلاح ها به توافق رسیدیم.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص کارمند سابق دستگاه اطلاعاتی آمریکا که اکنون به روسیه پناهنده شده است نیز گفت اگر ادوارد اسنودن میهن پرست است باید به آمریکا بازگردد و در این کشور محاکمه شود.

کری در گفتگو با شبکه تلویزیونی "ان بی سی" گفت : اگر اسنودن می‌خواهد به آمریکا بازگردد، ما می‌توانیم از همین امروز برای بازگرداندن او هواپیمایی بفرستیم . ما خوشحال خواهیم شد که او بازگردد.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت : اگر او بازگردد، کاری است که یک میهن پرست انجام خواهد داد.

وی همچنین تاکید کرد: یک میهن پرست فرار نمی‌کند و به روسیه یا کوبا یا در کشور دیگری پناهنده نمی‌شود. یک میهن پرست به آمریکا باز می گردد و استدلال‌های خود را در برابر ملت آمریکا بیان می‌کند.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت : اما او در هر صورت  تاکنون از این کار خودداری کرده است . ادوارد اسنودن ، کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا ، که منشا افشاگری‌هایی در خصوص گستره برنامه های نظارتی آمریکا است در مصاحبه‌ای با شبکه ان بی اس نیوز که بخش‌هایی از آن سه شنبه شب پخش شد اعلام کرد دوره" آموزش جاسوسی" گذرانده  و "تحت پوشش" در خارج برای سیا کار کرده است .

اسنودن در این مصاحبه که در مسکو انجام شده است گفت می‌خواهد این فکر را که واشنگتن ترویج می‌کند و  براساس آن او یک تحلیلگر ساده است، رد کند.

وی در این مصاحبه که قرار است چهارشنبه شب به طور کامل پخش شود گفت : دولت آمریکا تلاش می‌کند برای مخفی کردن زندگینامه من ،  سمتی  را که من داشته‌ام برجسته کند. ادوارد اسنودن در کشور خود به جاسوسی و سرقت اسناد متعلق به حکومت متهم است .


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار