کميسيون پژوهش هجدهمين جشنواره توليدات راديويي و تلويزيوني مراکز استان ها با حضور مدير کل آموزش و پژوهش صداوسيماي استان ها و مديران آموزش و پژوهش هر مرکز، رئيس مرکز تحقيقات سازمان و اساتيد و پژوهشگران مختلف در دومين روز برگزاري جشنواره هجدهم تشکيل شد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، جعفر عبدالملکي مدير کل آموزش و پژوهش صداوسيماي مراکز استان ها در کميسيون تحقيقات اين دوره از جشنواره که دیروز در سالن وي.آي.پي هتل ائل گلي پارس تبريز برگزار شد، با اشاره به رشد 62 درصدي ميزان پژوهش هاي سازمان گفت:خوشبختانه در حال حاضر به رشد 62 درصدي ميزان پژوهش ها به ويژه آنهايي که به توليد مربوط هستند، رسيده ايم.همچنين از سال 88 تا سال 92 پژوهش هاي متعددي در مراکز 33 گانه استان انجام شد که کار بسيار دشوار و سختي بود. قطعا اگر همياري و همدلي داوران و مديران کل آموزش و پژوهش در مراکز استان ها نبود، اين کار حساس، زمان بر و پرتراکم به سرانجام نمي رسيد. بنابراين بايد از مساعي و تلاش هاي همه همکارانم در مراکز استان ها تشکر کنم .

وي در همين رابطه ادامه داد:مديران آموزش و پژوهش استان ها يک ويژگي مشترک دارند و بايد داشته باشند. اين که آنان چند وجهي هستند. توليد، خبر، پژوهش و ساير بخش ها را به خوبي مي شناسند و با زبان علمي و نقد منصفانه برنامه ها و استراتژي هاي از پيش تعيين شده را پيش مي برند .

مديريت جهادي بايد رويکرد اصلي واحدهاي پژوهش مراکزي باشد

پس از  پايان صحبت هاي مدير کل آموزش و پژوهش استان ها حاضرين در نشست تحقيقات به معرفي خود و مرکزي که به نمايندگي از آن درکميسيون حضور يافته اند، پرداختند. در اين نشست پژوهشگران و مديران آموزش و پژوهش تمامي استان‌ها حضور داشتند .

سخنران بعدي کميسيون پژوهش دکتر علي صادق مقدسي رئيس مرکز تحقيقات بود که با اشاره به ضرورت توجه و تاکيد بر امور تحقيقاتي در شرايط فعلي بيان داشت :

امروزه با يک برنامه ريزي جدي از سوي دشمنان براي بر هم زدن وحدت مسلمانان مواجه هستيم. آنان بر مشترکات مسلمانان دست گذاشته اند. مشترکاتي مانند قرآن کريم و وجود مکرم پيامبر اسلام (ص). در چنين فضايي مسئوليت ما در حوزه پژوهش سنگين تر است و بايد اين حس رنگ و بوي جدي تري به خود بگيرد. ما در واحد آموزش و پژوهش کل استان ها در برابر توليدات هر استان مسئوليت داريم. مديريت جهادي هم درست در همين نقطه تعريف مي شود. از اين رو بايد براي مديران صداوسيماي مراکز نيازهايي را تعريف و واحد پژوهش را به آن تحميل کرد. چنانچه آنان تاثيرات اين بخش را در طول فعاليت خود حس کنند نظرات و ديدگاه ها کاملا پذيرفته مي شود. همچنين بايد در نگاه به مسائل مختلف نگاهي چند جانبه اتخاذ کرد و در بهترين نيروها را به خدمت گرفت. ضمن اين که با تدبير و اضافه کردن نيروهاي جديد بهره وري واحدهاي آموزش و پژوهش را افزايش داد. در خصوص تعيين چشم اندازها و سلسله اهداف متعالي گام هايي مهم برداشته شود .

شرح دلايل و زمينه هاي ايجاد سوگيري در تحقيقات رسانه اي

دکتر علي هرمزي زاده در ادامه مراسم سه موضوع مشخص را براي پيگيري کارگاهآموزشي به شرکت کنندگان در کميسيون پيشنهاد کرده و از آنان خواست تا براي گسترش آن و عميق شدن در مبحث يکي از آن ها را برگزينند. شرح جداول سه يا چهار متغيره، همبستگي هاي خالص و نيمه خالص يا همبستگي هاي تفکيکي و نيمه تفکيکي، بررسي انواع و دلايل ايجاد سوگيري در تحقيقات از پيشنهاد هاي مطرح شده در اين کميسيون بود که سومين مورد براي تفصيل و شرح موضوع انتخاب شد .

همچنين مقدسي تاکيد که رويکرد کارگاه آموزشي به موضوع پيرامون سوگيري هاي نشات گرفته از پژوهشگر، محيط و پاسخگو اختصاص يابد. پس از پايان کارگاه آموزشي وقفه اي براي استراحت و پذيرايي از شرکت کنندگان در نظر گرفته و ادامه کميسيون از ساعت 11 با تلاوت قرآن مجيد و ارائه گزارشي کوتاه توسط علي صادق مقدسي مسئول کميسيون از سر گرفته شد .

همچنين کليپي از اقدامات کميسيون تحقيقات و دستاوردهاي آن در جلسه به پخش رسيد و بيانيه هيات داوران به شرح زير قرائت شد :

برگزاري هجدهمين جشنواره توليدات راديويي و تلويزيوني مراکز استان ها، فرصتي است تا همکاران سازمان، محصولات فرهنگي خود را به لحاظ ارائه پيام هاي ارزشمند در قالب هاي جذاب محک بزنند. در اين عرصه، آثار پژوهشي اجرا شده در 4 سال گذشته مورد ارزيابي و قضاوت داوران کارگروه تحقيقات قرار گرفتند. برگزاري هجدهمين جشنواره مصادف شده با عيد مبعث پيامبر اکرم (ص) و ضمن تبريک و تهنين اين عيد به شما حضار محترم افتخار مي کنيم تابع ديني هستيم که براي علم و پژوهش جايگاه ويژه اي قائل است .

کارگروه تحقيقات جشنواره در اين دوره نيز با ارزيابي آثار پژوهشي ارسال شده به دفتر جشنواره با انگيزه ترغيب و تشويق پژوهشگران ارجمند در هر بخش آثار برتر را شناسايي و معرفي نموده است .

در اين دوره بيش از 700 اثر پژوهشي در استان ها به انجام رسيده بود که از اين تعداد 380 اثر به بخش انتخاب آثار راه يافت. از اين ميان نيز 138 اثر در پنج بخش پژوهش هاي منجر به توليد، پيمايشي، کاربردي راهبردي و تحليل محتوا به مرحله داوري رسيد .

ترکيب اين آثار برحسب نوع پژوهش ها شامل 42 عنوان پژوهش منجر به توليد 35 عنوان کاربردي 27 عنوان پيمايشي، 16 عنوان راهبردي 13 عنوان تحليل محتوا و 5 عنوان در بخش ويژه سال بود .

ديدگاه کارشناسان و داوران بخش هاي مختلف حاکي از رشد کمي و کيفي آثار پژوهشي استان ها و اهتمام غالب آن ها به اجراي پژوهش هاي منجر به توليد، کاربردي نمودن آثار پژوهشي براي تقويت برنامه هاي راديويي و تلويزيوني، تعامل با مراکز علمي و پژوهشي و تعيين شاخص هاي بومي و محلي براي توليدات رسانه اي استاني است .

 

رسانه بايد پژوهش مدار باشد

کيومرث طهماسبي معاون امور استان هاي سازمان صداوسيما نيز در اين کميسيون با اشاره به تحولات مثبت بخش تحقيقات طي سال هاي اخير گفت :

در سال هاي اخير تحولات مثبتي در عملکرد بخش تحقيقات و پژوهش رخ داده که از جمله آن مي توان به هدفمندي پژوهش، افزايش دقت در سوژه يابي، کاربردي شدن تحقيقات، اجرا و سرعت در تحقيقات اشاره کرد .

وي افزود :

رسانه بايد پژوهش مدار و برنامه ريزي تاثيرگذاري داشته باشد. تحقيق در موضوعات اجتماعي براي روشن شدن همه زواياي آن و مسئلويت رسانه ملي در خصوص روشن کردن اين موضوعات مسئوليتي تاريخي است .

رسانه اگر بخواهد تاثيرگذار و کارآمد باشد در انجام تمام ماموريت هاي خود از توليد يک خبر تا ساحت برنامه هاي مستندو سريال هاي داستاني نياز به شجاعت دارد .

معاون امور استان سازمان صداوسيما همچنين ادامه داد:آنچه فاصله شجاعت را از اقدامات متهورانه جدا مي سازد، پشتوانه علمي و تحقيقي است و شجاعت بايد در رسانه مبتني بر عقلانيت باشد. تحقيق و پژوهش فرآيندي عام در رسانه ملي است و اين وظيفه مختص پژوهشگران و محققان نيست و نگاه برنامه سازان در تمامي بخش ها و حوزه ها به وظايفشان بايد نگاه پژوهشي باشد .

در پايان اين جلسه از 21 نفر از پژوهشگران و دست اندرکاران واحدهاي آموزش و پژوهش مراکز استان ها تقدير و جوايزي به آنان اهدا شد .
 
/انتهای پیام

برچسب ها: رسانه ، پژوهش ، ممکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.