دلایل زیادی بهانه‌های اقتصادی دولت انگلیس در مخالفت با استقلال اسکاتلند را بی‌اعتبار کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ در پی اظهارات خصومت‌آمیز مسئولان دولت انگلیس در مخالفت با برگزاری همه‌پرسی برای استقلال اسکاتلند، و مطرح کردن مسائل اقتصادی به عنوان مهم‌ترین مانع این جدایی، الکس سالمون، نخست‌وزیر این کشور، اعلام کرد اسکاتلند مستقل یکی از ثروتمندترین کشورهای منطقه خواهد بود.


سالمون طی ملاقات آینده خود با اعضای کابینه اسکاتلند، دلایل خود را  برای موفقیت دولت مستقل این کشور به طور مشروح  اعلام خواهد کرد. بیانات سالمون در این جلسه در ادامه اطلاع‌رسانی‌های دولت اسکاتلند مبنی بر اعلام "نقاط قوت مالی و فرصت ‌های اقتصادی که فقط با استقلال بدست خواهند آمد" ارائه خواهند شد.


به گفته سالمون، این استقلال برای مردم اسکاتلند کامیابی و موفقیت به همراه می‌آورد و تک تک افراد جامعه، آثار و فواید این کامیابی را احساس خواهند کرد، "اگر در همه‌پرسی ماه سپتامبر، رای آری را در صندوق بیندازیم، مردم اسکاتلند بیش از هر ملتی در طول تاریخ، زندگی مستقل و امیدبخش خود را آغاز خواهند کرد. در 33 سال گذشته، سهم کشور ما از مالیات‌ها از تمام مناطق دیگر بریتانیا بیشتر بوده است. مردم ما در طول 5 سال گذشته بیش از مردم انگلیس خدمات مالی دولتی دریافت کرده‌اند و این امر در آینده نیز ادامه خواهد داشت. ما به چهاردهمین کشور ثروتمند منطقه تبدیل خواهیم شد در حالیکه انگلیس در مرتبه هجدهم باقی خواهد ماند. از 10 کشور ثروتمند منطقه، بیش از 7 کشور جمعیتی مشابه یا کمتر از اسکاتلند مستقل دارند. ما قابلیت‌های خارق ‌‌العاده‌ای در زمینه‌های مهندسی، علوم طبیعی و ذخایر انرژی داریم و آنها را به زودی شکوفا خواهیم کرد."


سالمون در ادامه سخنان خود افزود، "استقلال موجب میشود بتوانیم با قدرت تمام سیاست‌‌های مورد نظر خود را در زمینه‌های مختلف اجرا کنیم، صادرات را افزایش دهیم و بحران بیکاری را ریشه کن نماییم. ما اسکاتلند را بیش از پیش به یک کشور صنعتی بدل خواهیم کرد و یک اقتصاد مدرن و پرقدرت خواهیم ساخت."


این اظهارات در حالی بیان شده است که مسئولین انگلیس، به بهانه مسائل اقتصادی، از مردم اسکاتلند خواسته‌اند در همه‌پرسی ماه سپتامبر شرکت نکنند.


موضوع دیگری که این بهانه‌ها را بی‌اعتبار کرده است، اظهارت جان سوینی، وزیر دارایی اسکاتلند، در رابطه با بودجه نفتی است که به اسکاتلند مستقل اختصاص داده خواهد شد. به گفته سوینی، "اسکاتلند همچو نروژ بودجه نفتی مستقلی دریافت خواهد کرد که نه تنها هیچ مشکل مالی برای این کشور باقی نخواهد گذاشت، بلکه آن را بسیار ثروتندتر از امروز خواهد کرد. زمانی که مستقل شویم، از قدرت خود برای افزایش مراکز صنعتی و بالا بردن تعداد افراد مشغول به کار استفاده خوهیم کرد."



گفته می‌شود اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده است اسکاتلند مستقل را به عنوان یک عضو خواهد پذیرفت. طی همه‌پرسی که 18 سپتامبر برگزار خواهد شد، مردم اسکاتلند برای تعیین سرنوشت کشور خویش به پای صندوق‌های رای خواهند رفت.








انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار