جان کری وزیر امور خارجه آمریکا عقب‌نشینی نیروهای روسی را از مرز اوکراین تأیید و در عین حال ورود شبه‌نظامیانی چچنی هوادار روسیه را به شرق اوکراین محکوم کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، کری که با تلویزیون دولتی پی بی اس آمریکا مصاحبه می کرد خاطر نشان کرد نیروهایی که در مرز (اوکراین) بودند در حال عقب‌نشینی به سمت مسکو هستند و به سمت کیف پیش نمی روند.

او بدین ترتیب خبری را که روز سه‌شنبه یک مسئول پنتاگون اعلام کرده بود تأیید کرد.

کری در عین حال گفت شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه روس‌ها از مرز می گذرند، چچنی‌هایی که در روسیه آموزش دیدند برای برهم زدن اوضاع و مشارکت در نبردها از مرز گذشتند و وارد اوکراین شدند.

بنا بر اعلام وزارت امور خارجه آمریکا، جان کری چهارشنبه در تماس تلفنی با سرگئی لاوروف همتای روس خود نگرانی و عصبانیت آمریکا را از این موضوع به وی ابراز کرد.

رسانه‌های اوکراینی این هفته اعلام کردند سربازان چچنی در دونتسک، پایگاه جدایی طلبان شرق اوکراین، حضور دارند. اما رمضان قدیریف رئیس جمهور چچن فرستادن شبه‌نظامیان را برای جنگ در شرق اوکراین تکذیب کرد با این حال این موضوع را که ممکن است چچنی‌هایی به میل خود این کار را کرده باشند، منتفی ندانست.

از سوی دیگر کاخ سفید در پی کشته شدن 12 سرباز اوکراینی بر اثر سرنگونی یک بالگرد توسط نیروهای هوادار روسیه، نگرانی خود را از وجود سلاح‌های پیشرفته‌ای در دستان جدایی طلبان در اوکراین ابراز کرد.

جی کارنی سخنگوی ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد این بدان معناست که جدایی‌طلبان همچنان به سلاح‌های پیشرفته و کمک خارجی دسترسی دارند.

منظور او این بود که مسکو این سلاح‌ها را در اختیار جدایی‌طلبان قرار می دهد.

روسیه قبلا چنین اتهاماتی را رد کرده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار