به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان.، سیدمصطفی داودی گفت: ایستگاه راه آهن زاهدان محل تلاقی خطوط ریلی کشورمان با عرض استاندارد و خطوط ریلی عریض امتداد یافته از خط آهن شبه قاره هند بوده که توسط انگلیسیها و در حدود 100 سال قبل احداث شده است
وی افزود: در حال حاضر دارای 6 خط و 2 سکو است که خطوط شماره 1 – 5 – 6 آن عریض بوده و فقط قطارهای پاکستانی روی آن تردد میکنند، خطوط شماره 2 – 3 – 4 که پس از سکوی شماره یک واقع شدهاند خطوط نرمال (دارای استاندارد جهانی) محسوب شده و مخصوص تردد قطارهای ایرانی هستند.
داوودی ادامه داد: تاکنون قطارهای مسافری زاهدان ـ تهران بر روی خط شماره 2 (خط نرمال) واقع در سکوی شماره 2 توقف میکردند که این موضوع باعث شده بود تا مسافران برای سوار شدن به قطار از زیر گذر تعبیه شده بین خطوط استفاده کنند، برای تجهیز امکانات این زیر گذر به پله برقی و آسانسور نیاز به صرف حدود 10 میلیارد ریال هزینه بوده است.
وی تصریح کرد: به همین دلیل برای نخستین بار در راه آهن کشور با اجرای طرح ابتکاری دومنظوره کردن اولین خط (خط شماره یک) ایستگاه راه آهن زاهدان این مشکل برطرف شده و دیگر نیازی به عبور مسافران از سکوی شماره یک و خطوط ریلی نبوده و باعث ایمنی بیشتر مسافران در هنگام سوار شدن به قطار میشود.
داودی با اشاره به خلاقیت و ابتکار کارشناسان راه آهن جنوب شرق در طراحی و اجرای این طرح برای نخستین بار در راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: طراحی و اجرای دو منظوره کردن خط یک ایستگاه راه آهن زاهدان ظرف مدت 15 روز به صورت شبانهروزی توسط کارشناسان گروه خط و ابنیه فنی این اداره کل و پیمانکار تعمیر و نگهداری خط (شرکت فرازریل جنوب) انجام شد به گونهای که با جمعآوری خط یک و تسطیح و رگلاژ بستر و نصب دو دستگاه سوزن چپگرد در ابتدا و انتهای سکوی شماره 2 و انشعاب از خط شماره 2 و نصب دو دستگاه سوزن راستگرد در ابتدای و انتهای سکوی شماره 1 و نصب کوپلاژهای خط نرمال، خط یک به خط دو منظوره نرمال و عریض تبدیل شد./س