علی ربیعی گفت: برای رفع محرومیت در جامعه نیازمند نهضت ملی ایجاد اشتغال هستیم و باید تلاش کنیم برای رفع محرومیت به مقابله جدی با فساد برخیزیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، علی ربیعی؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آستانه بیست و ششمین سالگرد عروج امام خمینی(ره) و همایش کار و محرومان در گفتگمان امام خمینی(ره) که صبح امروز در مجموعه تلاش این وزارت‌خانه برگزار شد، گفت: امروز در مقابل این پرسش قرار داریم که چرا به شناخت و احیای اصول بنیادین گفتمان امام خمینی(ره) نیازمندیم؟ تصور می‌کنم هر کسی باید در حوزه تخصصی خودش به این سوال پاسخ بگوید، من نیز امروز می‌کوشم تا گفتمان امام(ره) را درحوزه کار و محرومان تبیین کنم.

وی در ادامه با بیان این پرسش که چرا کار و محرومان را باید در کنار یکدیگر دی، افزود: واقعیت این است که شاید فقط یک راه حل پایدار برای کاستن از محرومیت وجود داشته باشد اینکه هر محروم، فقیر یا ناتوان اقتصادی یک شغل پایدار و درآمد کافی داشته باشد. اولین گام برای محروم شدن، از دست دادن شغل مناسب یا ناتوانی در بدست آوردن شغل مناسب است، راه محرومیت‌زدایی نیز از ایجاد شغل پایدار می‌گذرد.

ربیعی تصریح کرد: بخشی از ادعای من این است که گفتمان امام(ره) همه جانبه است و سعادت جامعه ما در گروی توجه، بازخرید واجرای آموزه‌های امام(ره) است اما می‌خواهیم همه جانبگی این گفتمان را نشان دهیم که در این رابطه ذکر چند جمله از امام(ره) درباره کار خالی از لطف نیست که می‌فرمایند «کارگران از ارزشمندترین طبقه و سودمندترین گروه در جامعه‌ها هستند.وی در ادامه افزود: چرخ عظیم جوامع بشری با دست توانای کارگران در حرکت و چرخش است  و حیاط یک ملت مرهون کار و کارگر است و در جای دیگر نیز می‌فرمایند «امروز کم‌کاری مخالف با نهضت است باید همگی کار کنیم برای مملکتمان و برای کشورمان که برای خودمان است و الآن کسی در آن دخالت ندارد.»

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه اظهارداشت: اما همه جانبگی گفتمان امام(ره) در حوزه کار را نمی‌توان بدون درک معنای واژه مستضعف درک کرد، نکته مهم این است که در گفتمان امام(ره) واژه مستضعف جایگاه وسیعی دارد، تصور می‌کنم در این واژه معنایی نهفته است که شاید به اندازه کافی به آن توجه نشده است، درک معنای واژه مستضعف ما را به ادراک دیگری از گفتمان امام(ره) که در آن علت یابی محرومیت نهفته است می‌برد.

ربیعی تاکید کرد: مستضعف به معنای کسی که به ضعف کشیده شده است و به ضعف کشیده شده با ضعیف فرق دارد به ضعف کشیده شده عنوان مختلفی دارد حتی انسانی که جامعه او را ضعیف تلقی نمی‌کند می‌تواند به ضعف کشیده شده باشد این همان گفتمان مدرنی است که درآن دستیابی جامعه به فرصت‌های برابر اجتماعی در آن باشد، جامعه‌ای که مورد نظر امام بود ود ر آن توزیع ثروت، فرصت و قدرت صورت گیرد.

وی افزود: کارآفرینی که حتی ثروت حلال زیادی دارد اما قواعد اداری، فساد  یا هر عامل دیگری مانع از آن می‌شود که خلاقیتش را به اندازه کافی بروز دهد و بیشتر به کشورش و حتی توان انسانی خودش خدمت کند مستضعف است.

وی در ادامه تصریح کرد: پیدایش و رواج فساد اولین گام برای زمینه سازی استضعاف است، اعتقاد دارم اگر به معنای واژه مستضف و استضعاف دقت کنیم درک از گفتمان امام(ره) خواهیم داشت که در کانون آن مبارزه با فساد قرار دارد.

ربیعی در ادامه گفت: حال اگر به گذشته نگاه کنیم و ببینیم دستاورد چه بوده است متوجه خواهیم شد 800 میلیارد دلار درآمد نفتی خروجی‌اش می‌شود اشتغال منفی، رشد اقتصادی منفی و بدون افزایش تولید قطعاً فقط یک نتیجه می‌شود گرفت که این نوع عملکرد هیچ نسبتی با گفتمان امام نداشته است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خاطرنشان کرد: برای رفع محرومیت در جامعه نیازمند نهضت ملی ایجاد اشتغال هستیم و باید تلاش کنیم برای رفع محرومیت به مقابله جدی با فساد برخیزیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۲۳ ۱۰ خرداد ۱۳۹۳
بابا بخدا پیر شدیم رفت خسته شدیم از بیکاری 30 سالو رد کردیم هنوز بیکارو مجردیم!!!!
عجب غلطی کردیم درس خوندیم ها اونم در دانشگاه سراسری سال 82 با معدل بالای 15
دولت یه کاری بکنه دیگه. چرا رسانه کمکمون نمیکنه تا حق استخدامونو از دولت بگیریم و بدونیم تکلیفمون چی میشه آخه!!!!!!
آخرین اخبار