برنامه‌ی این هفته‌ی «شب‌های مستند» که به پخش و نقد آثار مستندسازان برتر کشور با حضور خودشان اختصاص دارد ، تغییر کرد.

 به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از رسانه ملی؛ مجید گیاه‌چی مجری طرح این مجموعه برنامه ، گفت: در روزهای شنبه تا چهار‌شنبه 10 تا 14 خرداد ، ساعت 23 ، به‌ترتیب فیلم‌های "فضای میدان در پایتخت‌های ایران، دوران اسلامی"، از حمید سهیلی و مستندهای "داستان یک شهر" به‌همراه "خادم"؛ "داماش" به‌همراه "رنگ‌هایی برای زندگی"؛ "نقش زندگی" و "57" از فرشید آذری از شبکه‌ی مستند پخش می‌شود و مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.

پیش از این عنوان شده بود « شب های مستند » در این هفته آثار رضا مجلسی را به روی آنتن خواهد برد.

"داستان یک شهر"، با یک بیان تصویری متفاوت، نگاهی به مقاومت، سقوط و بازپس‌گیری خرمشهر دارد.

"خادم"، حکایتی تصویری از زندگی مردی است که به پاس گرفتن حاجت از امام رضا، زمستان‌های خود را صرف نگهداری از بقعه‌ی یکی از نوادگان ایشان می‌کند تا در یورش سرما و برف و آب و هوای سرد کوهستانی، به حضرت ادای دین کرده باشد.

"نقش نذر"، درباره‌ی نقاشی‌های مذهبی بقاع متبرک گیلان و نقش‌هایی است که به سفارش مردم محلی و استادی نقاش بومی، به خاطر ادای نذر بر روی دیوارهای این اماکن نقش بسته است. با این ویژگی منحصر به فرد که طی سده‌ها این آثار به پایان نمی‌رسند و نقاشان مختلف گاه در چند نسل، آن‌ها را ادامه می‌دادند و هر بار بر اساس نذری جدید، اتفاقی جدید در هر تابلو پدید می‌آمد و ادامه می‌یافت. حدود نیم قرن پیش بود که آخرین نسل این نقاشان از بین رفتند.

"57"، مستندی است پیرامون هنرمندان مختلفی که با آثار هنری خود، در انقلاب سال 1357 منشاء اثر بودند.

"رنگ‌هایی برای زندگی" حکایت گر زندگی عمو سلیم کارگر کم‌سوادی است که پس از بازنشستگی دچار بیماری‌ای لاعلاج می‌شود، هنگامی‌که امیدی به ادامه زندگی او نیست، احساس می‌کند باید با خودکار روی کاغذ خط خطی کند و نقوشی که دوست دارد به تصویر بکشد، مرگ حریف این احساس او نمی‌شود و او سال‌های سال به خط خطی کردن کاغذ می‌پردازد، یک نقاش مطرح می‌شود، دوسالانه‌ی نقاشی ایران را می‌برد و ...

و "داماش" مستندی درباره‌ی ظلم برخی اشخاص بر مردمی روستایی و بی‌پناه است.

گفتنی است: فرشید آذری، فارغ‌التحصیل کارگردانی سینما و کارگردان فیلم‌های مستند و داستانی: "شاه شهیدان"، "آش علم"، "نیاز"، "نغمه شالما"، "عَلَم شفاء"، "تندیس"، "نقص"، "آستان"، "امثال، پارسال"، "داماش"، "57"، "نقش نذر"، "خادم"، "آستانه"، "داستان یک شهر"، "بامداد خونین"، "رنگ‌هایی برای زندگی" و ... است.

حضور در پروژه‌های داستانی و مستند متعدد به‌عنوان فیلم و تصویربردار، طراح استوری‌برد چندین فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی؛ حضور در نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی نقاشی، مجسمه‌سازی و عکاسی؛ دریافت جایزه‌ی بهترین فیلم بخش بین‌الملل جشنواره‌ی فیلم کوتاه تهران؛ دریافت جایزه‌ی بهترین فیلم مستند جشنواره‌ی سوره، حضور در جشنواره‌های مختلف داخلی و بین‌المللی از دیگر فعالیت‌های او است.


انتهای پیام/

برچسب ها: مستند ، آذری ، تلویزیون ، مقاومت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار