به گزارش
حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران، به نقل از دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، غلامعلی حداد عادل در جلسه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: موضوع نگارش سند تحول و ارتقای علوم انسانی، از همان ابتدا مورد تأکید شورای تحول و ارتقای علوم انسانی بوده است.
وی افزود: نگارش سند تحول و ارتقای علوم انسانی با همکاری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و استفاده از تجربیات این دبیرخانه انجام خواهد گرفت.
رئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی ادامه داد: این سند با استفاده از منابع بالادستی مانند فرمایشات حضرت امام خمینی«ره» و رهبر معظم انقلاب اسلامی قانون اساسی و سایر اسناد بالادستی تدوین و تصویب خواهد شد.
حداد عادل گفت: بعد از صورت بندی کلی این سند به نخبگان و صاحبنظران ارائه می شود تا به پختگی بیشتری به تصویب برسد.
** سند تحول و ارتقای علوم انسانی یک سند کاربردی استنماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سند تحول علوم انسانی بیش از هر چیز یک سند کاربردی است و در این سند بیش از آنکه بخواهیم به صورت ریز و خرد به مباحث نظری بپردازیم، درصدد تألیف و تنظیم یک سند عملیاتی هستیم.
رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی ادامه داد: مبانی و مبادی تحول و ارتقاء در علوم انسانی قبلاً مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و در سند تحول علوم انسانی بیشتر جنبه میدانی مدنظر است.
رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: انقلاب اسلامی یک انقلاب معنوی و با رویکرد تأسیس تمدن نوین اسلامی است و این تمدن سازی نیاز به علوم انسانی اسلامی دارد.
وی افزود: در روند تحول و ارتقای علوم انسانی همکاری با نهادهای اجرایی برای شورای تحول و ارتقای علوم انسانی یک اصل لازم الاتباع است.
حداد عادل ادامه داد: در مسیر بازنگری در علوم انسانی از تجربیات قبلی و فعالیت های جاری سایر اندیشمندان نیز استفاده خواهد شد.
رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی گفت: بسیای از مفاهیم مندرج در پیش نویس سند تحول علوم انسانی دارای تعاریف روشن هستند و در این زمینه نیازی به تعریف مجدد و در نتیجه افزایش ابهامات نیست.
** نیاز به پژوهشگاه برای تدوین و انتشار فعالیت کارگروه های شورای تحولعضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در مسیر تحول و ارتقای علوم انسانی یک پژوهشگاه مستقل نیاز است تا نتیجه فعالیت در کارگروه های ذیل شورای تحول و ارتقای علوم انسانی را تدوین و منتشر کند.
غلامعلی حداد عادل افزود: این پژوهشگاه موظف است تا در کاری مشترک تألیف بیش از 7 هزار عنوان کتاب درسی دانشگاهی برای رشته های علوم انسانی در مقاطع مختلف را عهده دار شود.
حداد عادل تصریح کرد علاوه بر تألیف کتب درسی دانشگاهی ساماندهی پایان نامه های تحصیلات تکمیلی هم یکی از وظایف این پژوهشگاه خواهد بود.
براساس این گزارش پس از سخنان رییس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، اعضا به بیان نظرات خود پرداختند که اهم آن به شرح ذیل است: در روند تدوین سند تحول علوم انسانی باید به پیوستگی تاریخی تحولات منجر به تحول و ارتقای علوم انسانی اشاره شود، در استخراج مبانی تحول و ارتقای علوم انسانی از اسناد بالادستی اهمیت و رتبه بندی این اسناد لحاظ شود، باید قبل از ورود به کار یک تعریف همه پذیر از مفاهیم ارائه شود، اجرای سند باید توسط یک مرکز و با استفاده از معیارهای عینی رصد و پالایش شود، در مسیر تحول و ارتقای علوم انسانی باید یک نظریه تحول تبیین شود، پرداختن به مبانی نظری در این سند به مقدار ضرورت باشد، برای شکل گیری علم اسلامی به دانشگاه اسلامی نیاز است و بالعکس، تحول در علوم انسانی نباید محدود به تحول در رشته های علوم انسانی دانشگاهی باشد و باید در جریان تدوین سند تحول علوم انسانی با توجه به رسالت بین المللی انقلاب اسلامی قابل تبعیت بودن این الگو برای سایر کشورهای اسلامی هم لحاظ شود.
در پایان جلسه اعضا مقرر کردند پیش نویس سند تحول در علوم انسانی توسط دبیرخانه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی تدوین و برای تصویب به این شورا ارائه شود.
انتهای پیام/