باغ، انگور، کشاورز، اعتبار ناچیز مالی، روایت و خبر طی این چند ماه بارها و بارهااقدام کردند برای نجات انگورکاران تاکستانی با قلم‌هایی متفاوت بیان شده است اما گویا این داستان تمامی ندارد.



 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوین؛
 
استفاده بدون ضابطه، بی‌رویه و بدون توصیه سموم و کودهای ویژه بخش کشاورزی انگور تاکستان سابقه نه چندان دوری دارد.

توزیع و تزریق کودهای شیمایی پای درختچه‌های انگور در باغستان‌های انگور تاکستان آثار کوتاه مدت و بلندمدت فراوانی را از جنبه‌های منفی در بردارد.

رنگ سموم شیمایی بر شاخک‌های انگور، صادرات این محصول اعلای شیرین و خوش‌نوش از باغستان‌های سرسبز و پرطراوت شهر تاکستان را در طول سال‌های متمادی به نوعی در حالت سستی فرو برده است.

سایه‌ای از بی‌رغبتی که امروز در بازار فروش سطح بین‌المللی نسبت به خرید این سوغات تاکستانی‌ها ایجاد شده است ناشی از عجله برخی از انگورکاران برای برداشت سریع و بدون دردسر این محصول از باغستان‌ها است.

استفاده بی‌موقع از سموم مثلاً نزدیک به زمان برداشت محصول انگور می‌تواند سلامتی انسان‌ها و انگورکاران را نیز به شدت به عنوان یک تهدید سلامتی مورد تعرض قرار دهد و  سبب تغییر یا جهش در سلول‌های انسان شود.

همچنین عدم رعایت میزان، دفعات و فواصل زمانی استفاده از سموم نیز سبب آسیب‌هایی جبران‌ناپذیر به خاک و خود درخت یا بوته می‌شود که بسیاری از انگورکاران باتجربه تاکستانی هنوز از این مسائل خبری ندارند.

بر این اساس، فروشندگان مراکز توزیع و دفاتر خدمات کشاورزی که با نگاه صرفاً اقتصادی و درآمدی اقدام به تبلیغ و فروش سموم گیاهی و کشاورزی می‌کنند، منشأ رواج این پدیده هستند.

بحران تدریجی آب، خشکسالی فزاینده، دیرکرد در پرداخت حق بیمه‌ها، خسارات میلیاردی و غیرقابل تصور بارش شدید باران اردیبهشت و شهریور سال گذشته، حمایت‌های قطره‌ای، عدم پرداخت تسهیلات و رکود داربستی کردن باغستان‌ها گوشه‌ای از مشکلاتی است که برای انگورکاران تاکستان رقم خورده است.

ترویج سموم و تغییر ذائقه شاخک‌های انگور را نیز باید بر درد‌های توسعه باغستان‌های انگور تاکستان به حساب آورد./س


برچسب ها: کویر ، باغستان ، تاکستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.