"سوزان رایس" مشاور امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با بلومبرگ نظر خود را در خصوص تحولات اخیر جهان و نقش آمریکا در انها بیان کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی بلومبرگ، "چارلی رز" مجری شبکه از سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا  پرسید: اگر آمریکا می توانست در عراق به توافقی شبیه افغانستان دست پیدا کند، آیا عراق در وضعی قرار می گرفت که دیگر تا این اندازه شاهد اختلافهای قومی نمی بودیم و شاهد قدرت گرفتن مجدد القاعده نمی بودیم؟ اگر نیروهای ضدتروریستی در عراق باقی می ماندند چنین وضعی پیش نمی آمد؟

رایس در پاسخ گفت: جرج بوش رئیس جمهور سابق آمریکا، با مقامات عراقی توافق نامه ای برای پایان یافتن حضور نظامی آمریکا در این کشور تا پایان سال 2011 امضاء کرد. این توافق نامه پیش از پایان دوران ریاست جمهوری بوش امضاء شد. وی برای ماموریت نظامی آمریکا در عراق تاریخ پایان مشخص کرد و با این تاریخ، این ماموریت پایان یافت. این کار اشتباه نبود. کاری که رئیس جمهور اوباما انجام داد این بود که گفت اگر بتوان با دولت جدید عراق به مذاکره پرداخت و به مفاهمه ای رسید که براساس آن به نظامیان آمریکایی با تامینهای لازم ، در عراق باقی بمانند، واشنگتن حاضر خواهد بود شمار اندکی از نیروهای نظامی خود را در عراق حفظ کند تا در اقدامات ناظر بر مقابله با تروریسم به عراق کمک کنند. اما مقامات عراقی حاضر نشدند چنین توافقی داشته باشند. قرار نبود آمریکا بجای عراق کارهایی را انجام بدهد که لازم است. آمریکا حاضر بود این کمکها را به عراق بدهد. ما همین حالا نیز درباره سوریه می‌گوییم نه تنها حاضر هستیم به مخالفان میانه رو در سوریه کمک کنیم بلکه حاضریم به کشورهای منطقه نیز تعامل داشته باشیم.

وی در ادامه درباره افشاگر جاسوسی های آمریکا افزود: ادوارد اسنودن با کاری که انجام داد ضربه بسیار عظیمی به منافع ملی آمریکا وارد کرد. او می‌گوید آموزش دیده بود که جاسوس باشد. این سخنان اصلا درست نیست. نمی‌دانم این سخنان را از کجا مطرح می کند. افشاگری های او غیرقانونی است. باتوجه به اینکه دشمنان ما بویژه تروریستها ازجمله القاعده با افشای این اطلاعات متوجه شده اند ما چگونه اطلاعات جمع آوری کنیم، این افشاگریها تاثیرات خاص خودش را داشته است. شیوه های عملیاتی این گروهها تغییر کرده است و کار ما برای رهگیری این گروهها دشوارتر شده است. البته این مسئله فقط یکی از عواقب اقدام اسنودن است. او باید محاکمه شود و بس. دستگاه قضائی آمریکا بهترین دستگاه قضائی جهان است و همه می توانند از عدالت بهره مند باشند. علیه اسنودن اتهامات بسیار بزرگی مطرح است. او باید در دادگاه حاضر شود و از خودش دفاع کند و اگر واقعا می گویدکه می تواند ادعاهایش را ثابت کند.

مشاور اوباما با اشاره هایی به ایران تصریح کرد : سیاست اوباما درباره سوریه نتیجه‌بخش بوده است.
"چارلی رز" مجری شبکه از سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا پرسید: کشورهای مختلف به سخنان باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نگاه می‌کنند که درباره سوریه خط قرمز مشخص کرد و اینکه سوریه نباید از این خط قرمز عبور کند اما این اتفاق رخ داد و اوباما کاری انجام نداد. شماری از کشورهای منطقه که دشمن ایران هستند یعنی همان کشوری که حامی سوریه است، پرسشهایی درباره آمریکا دارند و اینکه آیا آمریکا برای رهبری جهانی آماده است. آیا نباید رئیس جمهور آمریکا به این کشورها ازقبیل عربستان سعودی اطمینان خاطر بدهد؟

رایس در پاسخ گفت: زمانی دوستان و متحدان ایالات متحده در منطقه خاورمیانه با نگرانی و بدبینی به مواضع واشنگتن واکنش نشان می دادند. چند هفته پیش من به منطقه رفته بودم و در آنجا با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و مشاوران عالی او در حوزه امنیت ملی دیدار کردم. آنها می گفتند که در گذشته حق با رئیس جمهور آمریکا بود و آنها هرگز تصور نمی کردند کار به جایی برسد که سوریه اذعان کند برنامه تسلیحات شیمیایی دارد و حدود نود و دو از تسلیحات شیمیایی اعلام شده این کشور از سوریه خارج شود و هشت درصد دیگر نیز از این کشور خارج شود. آنها می گفتند تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای تهدید جدی سوریه این نتیجه را به بار آورد. وقتی سوریه عقب نشینی و اعلام کرد حاضر است ذخایر تسلیحات شیمیایی اش را نابود کند آمریکا این پیشنهاد را پذیرفت زیرا این کار ، گزینه درست بود. من با دیگر متحدان و شرکای کلیدی آمریکا در حوزه خلیج (فارس) ازقبیل عربستان سعودی و امارات عربی متحده نیز صحبت کردم. مقامات این کشورها نیز متوجه شده اند که رویکرد اوباما (درباره سوریه) بسیار عاقلانه بوده است. هدف این بود که نه تنها از مردم سوریه محافظت شود بلکه از اسرائیل نیز محافظت شود که به صورت مستقیم هدف تهدید بود. 

وی در ادامه افزود: گفته می‌شد آمریکا حاضر نیست از قدرت نظامی استفاده کند اما واقعیتها خلاف این گفته را اثبات کرد. اوباما نیروهای نظامی در افغانستان را افزایش داد و بعدا به سمت کاهش دادن شمار نیروهای نظامی آمریکایی در افغانستان تا سال 2014 حرکت کرد. حالا نیز دولت می خواهد به جنگ افغانستان پایان بدهد که طولانی ترین جنگ در تاریخ آمریکا است. رئیس جمهور اوباما حاضر است از نیروی زور برای دفاع از منافع آمریکا استفاده کند. آمریکا از نیروی نظامی نیز به صورت دسته جمعی و گروهی و درقالب قوانین بین المللی در لیبی استفاده کرد تا با تهدید قذافی مقابله شود. آمریکا در عرصه رهبری جهان به رویکردی توجه دارد که کمتر به آن توجه شده است و آن اینکه چگونه می توان کشورهای دیگر را همراه کرد تا اهداف مدنظر درمقابله با تهدیدهای متوجه جامعه جهانی تحقق پیداکند. اکثر مشکلاتی که در حال حاضر در عرصه بین المللی با آن مواجه هستیم اعم از جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای با ترکیبی از تحریم و دیپلماسی یا مجازات و منزوی کردن روسیه به علت اقداماتش در کریمه و تلاشهایش برای بی ثبات کردن اوکراین نیز از این منظر بوده است. کریمه بخشی از اوکراین است. اقتصاد روسیه به علت تحریمهایی که  کشورهای اروپایی و آمریکا اعلام کرده اند دیگر رشد ندارد و به سمت رشد منفی می رود. سرمایه های خارجی به صورت بی سابقه ای از این کشور خارج می شوند. در چند ماه گذشته بیش از 100 میلیون دلار از روسیه خارج شده است. سود بانکهای بزرگ روسیه کاهش یافته است. روسیه هزینه سنگینی از نظر موقعیت بین المللی اش نیز پرداخت کرده است. روسیه بیش از چهل هزار نیروی نظامی در مرز خود با اوکراین مستقر کرده بود و این نگرانی وجود داشت که این نیروها وارد اوکراین شوند. در روزهای اخیر شمار قابل توجهی از این نیروها از مرزهای روسیه عقب نشسته اند. این تحولات بسیار مهم است. در کنار این باید توجه داشت که انتخابات موفقیت آمیزی در اوکراین برگزار شده است. 

وی گفت: روسیه به دنبال اعمال نفوذ در اوکراین است. اما آمریکا می‌خواهد اوکراین بتواند خودش آینده اش را مشخص کند و اینکه آیا می خواهد به سازمان همکاری های شانگهای ملحق شود یا به اتحادیه اروپا یا دیگر نهادهای بین المللی ملحق شود. خود اوکراینی ها باید در این زمینه تصمیم گیری کنند. آنها باید از حق حاکمیتی خود در این زمینه برخوردار باشند و استفاده کنند. همه طرفهای مطرح درقضیه اوکراین، اشتباههای متعددی در زمینه محاسبات خود انجام دادند که می تواند موردتوجه مورخان باشد. ما می دانستیم که اوکراین شکننده است و احتمال اینکه احساسات مردمی ممکن است به بروز وضعی پیش بینی نشده منجر شود. اما فکر نمی کردیم روسیه بخواهد در منطقه کریمه چنین کاری انجام بدهد. فکر نمی کنم روسها نیز برای این بازی در کریمه ، برنامه ریزی کرده بودند. این رویداد تاحدود زیادی در واکنش به سرنوشتی بود که برای ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهور سابق اوکراین پیش آمد.

وی در ادامه افزود: بخش اعظم جامعه بین المللی همانطور که در شورای امنیت سازمان ملل متحد نمود پیدا کرد با اقدامات روسیه در اشغال و ملحق کردن کریمه به خاک روسیه مخالف است. جامعه بین المللی کاملا این اقدامات را رد می کند. این اقدامات مشروعیت ندارد. این اقدامات اصلا نمی تواند مشروعیت داشته باشد زیرا در قرن بیست و یکم نمی توان اجازه داد کشورها اینگونه علیه هم اقدام کنند زیرا هرج و مرج پیش خواهد آمد. هیچ کشوری به استثنای روسیه و معدود کشورهای نزدیک به آن، الحاق کریمه را به روسیه به رسمیت نشناخته اند. این اقدام روسیه غیرقانونی بوده است و ما این اقدام را به رسمیت نمی شناسیم و به علت همین اقدام مسکو، فشارهای بسیار شدیدی بر روسیه وارد کرده ایم. ما خواهان تقویت دولت کی یف از نظر سیاسی و اقتصادی هستیم و به آن کمک می کنیم و به اعمال فشار بر روسیه از طریق اقتصادی همچنان ادامه خواهیم داد. اما مسئله کریمه احتمالا مدتی با ما خواهد بود. رئیس جمهور اوباما با ضعف در این زمینه اقدام نکرد. او توانست جامعه بین المللی را برای اعمال تحریم و فشار بر روسیه همراه کند. آمریکا به روسیه هشدار داده بود که اگر بخواهد در روند انتخابات اوکراین اخلال کند چه وضعی پیش خواهد آمد و آمریکا و اروپا به اعمال تحریمهای بخشی علیه روسیه مبادرت خواهند کرد.

وی گفت: اوضاع در سوریه روز به روز بدتر می شود و نه اینکه بهتر شود. وضع انسانی در سوریه در حال بدتر شدن است. این وضع تاسف آور است. حزب الله و ایران و روسیه در حمایت از بشار اسد سرمایه گذاری های زیادی کرده‌اند. دولت ایالات متحده هم به صورت فعالانه از مخالفان در سوریه در قالب نظامی و غیرنظامی حمایت کرده است. کارهایی در این زمینه انجام شده است اما من به جزییات این اقدامات نمی پردازم. ما این حمایتها را داشته ایم و  این کمکها را افزایش داده ایم. کیفیت و کمیتی و کارایی پشتیبانی های ما افزایش یافته است و همچنان سیر صعودی خواهد داشت زیرا توانسته ایم مخالفان میانه رو را شناسایی کنیم. 


رایس گفت: هیچ راه حل نظامی برای مسئله سوریه وجود ندارد. احتمال دارد اتفاقهایی که در اوکراین رخ می دهد بر رویکرد روسیه درباره سوریه تاثیرگذار باشد. بازهم تاکید می کنم که باید راه حل سیاسی برای مسئله سوریه پیدا شود. راه حل نظامی برای سوریه متصور نیست. منظورم از راه حل سیاسی، راه حلی است که ناشی از مذاکره باشد. ما و روسیه و دیگر اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در این زمینه باید مشارکت و همکاری کنند. بعید است مخالفان سوری قبول کنند بشار اسد در مسند قدرت باقی بماند و بخشی از راه حل سیاسی آینده سوریه باشد. 

وی  در ادامه مدعی شد: دیگر دنیای دوقطبی در جهان وجود ندارد. آمریکا از نظر قدرت نظامی و اقتصادی وسیاسی رقیب ندارد. از نظر منابع طبیعی و منابع جمعیتی و تنوع جمعیتی آن و مشارکتها و ائتلافهای آمریکا با کشورهای دیگر ، نیز آمریکا بدیل و رقیب ندارد. باید توجه داشت که جامعه امروزی متفرق است. دنیا شاهد ظهور دیدگاههای مختلف است. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در اقداماتی که در اوکراین انجام می دهد با نگرش ایدئولوژیک فعالیت نمی کند بلکه فقط به دنبال قدرت و ثروت است. 

رایس گفت: کار ما در افغانستان در حال پایان یافتن است. دو کار باقی مانده است. ما باید به نیروهای نظامی و امنیتی و پلیس افغانستان آموزش بدهیم که تعداد مجموع آنها حدود 350 هزار نفر است. آمریکا و متحدانش در ناتو تلاشهای طاقت فرسایی برای ایجاد ارتش و پلیس افغانستان و آموزش دادن و آماده کردن این نیروها متحمل شده است.  اما این نیروها هنوز از نظر اطلاعاتی و عملیاتی به اندازه کافی توانمند نشده اند و به پشتیبانی نیاز دارند. افغانستان برای تامین حقوق نیروهای خودش نیز مشکل دارد. این بعد قابل توجه است. کار دیگر در افغانستان، استمرار حمایت از اقدامات درمقابله با القاعده در افغانستان است. مقامات ارتش آمریکا و پنتاگون به اوباما توصیه هایی در این خصوص داده اند و اینکه کاهش نیروهای نظامی آمریکا و متحدانش در افغانستان باید تدریجی باشد. باید تا پایان سال دو هزار و پانزده، نهصد و هشتصد نظامی آمریکایی که در افغانستان باقی می مانند بخش اعظم آموزش دادن به نیروهای نظامی و امنیتی افغان را به پایان رسانده باشند. وقتی این برنامه زمانی مشخص باشد، افغانها متوجه می شوند که باید در آینده خودشان همه کارها را انجام بدهند. نیروهای ارتشی و امنیتی افغانستان در این سالها به پیشرفتهای زیادی دست یافته اند اما این کار باید ادامه پیدا کند. بالاخره ما باید از افغانستان خارج شویم و نمی توان گفت طالبان از تعیین برنامه زمانی بهره خواهد گرفت زیرا سرانجام ما باید این کار را انجام بدهیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار