طبق اعلام یک موسسه تحقیقاتی، مشارکت ارتش انگلیس در جنگ‌های عراق و افغانستان برای مالیات‌دهندگان انگلیسی حدود ۳۰ میلیارد پوند هزینه دربرداشته است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،موسسه خدمات متحد سلطنتی در کتابی که روز سه شنبه (۶ خرداد، ۲۷ می) منتشر کرد آورده است مشارکت انگلیس در جنگ‌های تحت رهبری امریکا در افغانستان و عراق به ترتیب ۱۹.۵۹ و ۹.۵۶ میلیارد پوند هزینه دربرداشته است.

 

این موسسه جنگ‌های یادشده را به رغم هزینه‌های هنگفت‌شان «شکست‌های راهبردی» توصیف کرده است که حتی هزینه‌های مورد نیاز برای خروج نیروهای انگلیسی از افغانستان در سال ۲۰۱۴ را نیز پوشش نمی‌دهد.

 

آمارهای منتشر شده در این کتاب که «جنگ‌هایی در صلح» نام دارد میزان زیان هر یک از مالیات‌دهندگان انگلیسی را هزار پوند تعیین کرده است.

 

این موسسه تحقیقاتی با اشاره به مداخله انگلیس در ولایت‌های جنوبی افغانستان تاکید کرد «میزان کشت تریاک در هلمند امروزه نسبت به زمان قبل از ورود نیروهای انگلیسی به افغانستان بیش‌تر شده است.»

 

انگلیس در تهاجم سال ۲۰۰۱ امریکا به افغانستان که به بهانه مقابله با تروریسم صورت گرفت به واشنگتن پیوست. هر چند این تهاجم به برکناری طالبان از قدرت انجامید اما به رغم حضور ده‌ها هزار نیروی تحت رهبری امریکا در این کشور جنگ‌زده ناامنی هنوز رو به افزایش است.

 

نیروهای انگلیسی همچنین در تهاجم تحت رهبری امریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ که نقض آشکار قوانین بین‌المللی به شمار می‎رفت، شرکت کردند. هر چند این حمله به بهانه برخورداری رژیم صدام حسین، دیکتاتور سابق عراق از تسلیحات کشتار جمعی صورت گرفت اما چنین سلاح‌هایی هیچگاه در عراق به دست نیامد.

 

پرس تی وی: مشارکت انگلیس در این جنگ‌های جنجالی در زمان نخست وزیری تونی بلر صورت گرفت. وی هم اکنون با اتهاماتی نظیر جلوگیری از انتشار نتایج تحقیق چیلکوت درباره جنگ عراق مواجه است اما این اتهامات را رد می‌کند.
برچسب ها: هزینه ، گزاف ، انگلیسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار