رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: حقیقتا امام خمینی (ره) خدا را با تمام عظمت در وجودش می دید.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران؛ آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش" امام(ره) منادی اعتدال و وحدت" با بیان اینکه در این قرون اخیر نمی توانیم شخصیتی مثل امام (ره)را پیدا کنیم، گفت: فردی که دارای این مجموعه شخصیتی باشد، در جهان امروز بسیار کم است.
 
وی افزود: ما سعی کرده ایم که در تاریخ آدم های بزرگ را بشناسیم و بدانیم که شخصیت آنها چگونه شکل گرفته است. از این رو عواملی که در شکل گیری شخصیت امام (ره)مهم بود واقعا شخصیتی بسیار باهوش و فوق نبوغ را شامل می شد.
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: با استعداد و الطاف الهی که خدا در وجود او گذاشت تاریخ تاثیرگذار بود، چرا که شاهد بودیم امام (ره)حدود یک قرن در تاریخ پرالتهاب ایران که به سرعت رقم می خورد تاثیر چندانی داشت.
 
وی افزود: ایشان پدر و مادری شایسته داشت و در دورانی زندگی می کرد که حوادث مهمی همچون مشروطه در تاریخ ایران رخ داد از این رو شاهد بودیم که امام خمینی (ره) یک تحول اساسی را در کشور ما ایجاد کرد.
 
وی با اشاره به اینکه انقلاب زمان مشروطه و تشکیل مجلس که قرار بود به نام عدالتخواهی باشد برهه حساسی برای کشور ما محسوب می شد، گفت: با تمام وقایعی که انقلاب مشروطه برای ما به ارمغان آورد اما ذاتا انقلاب اسلامی ایران دستاوردهای عظیم دیگری داشت.
 
هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: اگر ما نگاهی به انقلاب بیندازیم متوجه خواهیم شد که امام (ره)انقلاب را از طبقات پایین شروع کرد و اکثر مردم در حمایت از او ثابت قدم بودند.
 
وی با بیان اینکه میان انقلابی که با مدیریت چند سنت شکل گرفت، با انقلاب اسلامی ایران تفاوت های بسیاری وجود داشته است گفت: امام (ره)در تمامی وقایع نزدیک ماجرا بودند و در همه امور اشراف کامل داشتند
 
وی خاطرنشان کرد: حضور در دوران مشروطه و زمانی که مجلس دچار مشکلات داخلی شد، دوره بسیار آزمودنی برای امام(ره) بود که تحقیرهای مردم را مشاهده کرد تا جایی که به جایی رسید که بزرگان مشروطه فرار کردند و به جاهای دیگر پناه بردند و همه این موضوعات سبب شد که یک دیکتاتوری به دست انگلیسی ها با حضور رضاخان رقم بخورد.
 
وی با اشاره به اینکه رضاخان قبل از رسیدن به قدرت در هیئت ها گل به سر می مالید و خود را دلسوخته امام حسین (ع) نشان می داد تصریح کرد: این کارها همه نمایشی بود.
 
وی افزود: کسی که آن روزها در عزاداری امام حسین(ع) گل به سر می زد، بعدها مراسم مربوط به امام حسین (ع را تعطیل کرد، روحانیت و مراسم حوزه های علمیه را تعطیل کرد و لباس را از روحانیت خلع کرد.
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه آن روزها برای خانواده های مسلمان بسیار سخت بود خاطرنشان کرد: در زمان متحدالشکل کردن لباس ها مشاهده کردیم که با اقشار مختلف جامعه به خصوص زنان برخوردهای مناسبی صورت نمی گرفت به گونه ای که پیش از تولد من بنا بر روایت پدرم در شهر رفسنجان از مادر من نیز تقاضا کرده بودند حجاب خود را بردارد که با مقاومت این موضوع صورت نگرفت.
 
هاشمی رفسنجانی با اشاره به حوادثی همچون مسجد گوهرشاد در دوران رضاشاه اظهار داشت: ما یک دوره عجیبی را گذراندیم و در یک وقفه زمانی انگلیسی ها که فهمیدند رضاشاه به آلمانی ها وابستگی دارد او را برداشتند .
 
وی خاطرنشان کرد: شخصیتی مانند امام (ره)با روح لطیف و آشنایی با احکام اسلامی برایش این دوران خیلی سخت گذشت اما این امر سبب شد که امام(ره) بعدها وارد عمل شود چنانکه شاهد بودیم در این مقطع امام کتاب کشف الاسرار را نوشتند.
 
هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: اما با تمام وجود همه علوم را با عمق مطالب در وجود خود ذخیره کردند به گونه ای که عرفان امام(ره) از نوع عرفان خیلی ها که ادعا می کنند عرفان بلدند قابل قبول است و ایشان حقیقتا خدا را با عظمت در وجودشان می دیدند و به غیر خدا نیز اهمیت نمی دادند.
 
وی خاطرنشان کرد: وقتی انقلاب پیروز شد  دو سه نکته عجیب رخ داد به گونه ای که ما شاهد بودیم علی رغم اینکه دولت وقت ایران به خون امام تشنه بود، ایشان وقتی تصمیم گرفت به تهران بیاید با امیدی از کشورهایی عبور کرد که بین آنها دشمنانشان وجود داشتند.
 
وی با بیان اینکه همه نیروهای انقلابی دلهره این را داشتند که امام(ره) چگونه وارد کشور خواهد شد، تصریح کرد: امام(ره)با روح شاداب وارد کشور شدند و این همان عظمت خدا بود که بعد از فاصله چند روز این اتفاقات عظیم که منجر به انقلاب شد رخ داد.
 
هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه رژیم شاهنشاهی یک روز قبل از پیروزی انقلاب اسلامی حکومت نظامی اعلام کرده بود، گفت: در این روز جلسه علنی را در یک اتاق قدیمی با امام(ره) داشتیم و از وی خواهش کردیم که جای خود را عوض کنند اما ایشان تبسم کردند و جواب دادند همینجا هستم .
 
حجت الاسلام رفسنجانی افزود: جماران را می خواستند بمب باران کنند؛اما امام (ره)حاضر نبودند از آنجا خارج شوند که اینها همه به علت خداشناسی و عرفان واقعی ایشان بود.

وی افزود: ایشان راهی که می خواستند بروند بر آن ایمان کامل داشتند و از لحاظ علمی و فلسفی بسیار هوشمند بودند و هنگامی که سوالی فلسفی میان شاگردان به جاهای حساس می رسید ایشان مضوع را بازمی کردند.

حجت الاسلام رفسنجانی تاکید کرد: امام (ره) جامعه، حکومت، ارگان، توده ی مردم و جوانان را می شناختند که فقاهت بسیار قوی همه جانبه ای داشتند که محصول دوران تحقیقشان بود. اسلام را آنچنان می شناختند که خیلی ها آن را جور دیگر می دیدند.

وی افزود: تصمیماتی که امام (ره)مصلحت می دانستند هیچ کس نمی توانست ایشان را منصرف کند،زیرا در کارشان با صلابت بودند. اگر کسی می خواست ادعایی کند و مجابت کند، ایشان کسی را نمی دیدند اما با منطق  باز می گشتند.

آیت الله رفسنجانی تاکید کرد: امام (ره) با حقیقت سرو کار داشت و انسان دیدنی، شنیدنی و دوست داشتنی بود. از لحاظ تفکر معتدل بودند و با تعلیمات دینی که دیده بودند قران را به خوبی می شناختند و با استقلال صحبت می کردند.

حجت الاسلام رفسجانی تصریح کرد: با شخصیت اما آنقدر با نفوذ بود که با تیزبینی و دور اندیشی شان افق دور را می توانستد تحلیل کنند. اخطارهایی می دادند که بعداز سال ها می فهمیدیم که همانطور می شود و به علت آشنایی شان به اسلام به فکر مبارزه و تشریح حکومت افتادند.

حجت الاسلام رفسنجانی افزود: در حوزه های علمیه تصور معمولی این بود که هر پرچمی که در زمان غیبت امام زمان(عج) برافراشته شود، پرچم زلال است، اما امام (ره)به یک دفعه تفکرات نامتوازن را شکست تا تصورات خیال و باطل در جامعه گرفتار نشود زیرا وی شهامت بسیاری عالی داشت و می دانست که مبارزات خطراتی دارند.

رئیس مرکز تشخیص مصلحت نظام با اشاره به دفاه مقدس هشت ساله ایران گفت: امام (ره)در جنگ اجازه ی افراط نمی دادند و امام در صحن خرمشهر با آن عظمتی که ما اداره کردیم اجازه ندادند نیروهای ما از مرز عبور کنند.

آیت الله رفسنجانی افزود: امام (ره)همواره می گفتند متجاوز باید محاکمه شود و حق ملت باید گرفته شود. امام (ره)منطق می آوردند که اگر ما بمانیم دوباره جنگ رخ می دهد. ایشان می دانستند که منطق نظامی تخصصی است، بنابراین دخالت نکردند.

حجت الاسلام والمسلمین رفسنجانی افزود: کشورهای عرب کشورهای غیر عرب را تحمل نمی کنند و قدرتهای بین الملل به امید بر هم زدن معادلات جهانی ،جنگ را به وجود آوردند. ما باید مردم را راضی نگه داریم زیرا آینده ملت ایران و عراق یکی خواهد بود؛ما تا آخر جنگ به هیچ شهر و روستای عراق نرفتیم و به ما اجازه نمی دانند که باعث ناراحتی مردم شویم.

وی افزود:عراق به ما حمله ی هوایی کرد و هواپیمای مسافربری ما را نشانه گرفت اما می گفتند که به شهرهای آنان حمله نکنید و مردم را قبلا در جریان بگذارید و سپس حمله کنید. این نشان از روحیه ی بسیار بالای ایشان دارد.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ایشان هفته ی وحدت را تعبیه کرده اند که هنوز ادامه دارد،گفت: ببینید که درجهان اسلام چه می گذرد یک سوم جمعیت دنیا مسلمان است و ما می توانیم وزینه بزرگ اسلام را در کشور داشته باشیم و همچنین در سازمان ملل بیشترین رای را خواهیم داشت اما تفرقه باعث شده اختلافاتی میان خودمان نیز به وجود آید.

وی با بیان اینکه گروهک تکفیری ها به میدان آمده و جان مردم را می گیرند گفت: این گروهک ها عقیده ی بدی پیدا کرده اند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در حال حاضر سه عنصر در دنیای اسلام به وجود آمده گفت: استبداد یکی از این عناصر است که دولت اسلامی به آن مبتلا شده و از سوی دیگر افراطی گری و تند روی و همچنین سلطه ای جانیان و کفار دو عامل دیگر است که نمی گذارند انقلاب مردم مسلمان به ثمر برسد.

حجت الاسلام والمسلمین رفنسجانی تاکید کرد: این گروهک تروریستی کشورها را به جان همدیگر انداخته، عظمت دنیای اسلام در حال از بین رفتن است و سه عامل مثلثی جایشان را تغییر داده اند.

وی تاکید کرد: در ایران نیز میخواست که انقلاب به نتیجه نرسد اما امام در حیاتشان این مسئله را حل کردند. امام همواره مواظب بودند که مردم را تخریب نکنیم زیرا آنان همواره ولی نعمت ما هستند.

رئیس مجمع تشخیص مصلت نظام تاکید کرد: شرق و غرب و ارتجاع علیه ما می جنگیدند اما ما تنها در مقابل آنان جنگیدیم. زیرا امام به جوانان و مردم روی آوردند که این نشان از ایمان واقعی ایشان دارد.

وی تصریح کرد: وحدت با امام قابل تحقق بود. انقلاب صادر شد و مردم به این انقلاب عمل کردند و اگر همین مردم می خواستند انقلاب را می گرفتند و این قابل تحسین است.

وی تصریح کرد: متاسفانه دچار تفرقه ی بدی در اسلام شدیم. اهل سنت و ما شیعیان چرا باید با هم بجنگیم؟ مگر درهمه کتابهایمان نمیگوییم که باید مشترکاتمان با هم هماهنگ باشد و این اختلافمان سر چیست؟
حجت الاسلام والمسلمین رفسنجانی افزود: مذهب شیعه مانند مذاهب چارگانه دیگر قابل تقدیر است و منابع مان برای زندگی مرفع برای دنیای اسلام کافیست. امیدواریم مهمانانمان با شنیدن افکار امام(ره) و شخصیت وی دریچه ای برای همکاری بیشتر بازشود.

وی افزود: متاسفانه گرفتار مثلث استبداد، استعمار و افراط شده ایم و انقلاب می تواند این سه عنصر را بر هم بزند. 35 سالی که از انقلاب می گذرد، روز به روز در حال قوی شدن است و هرچند دچار اختلافات فکری میان خود شدیم، مییتوانیم خودمان با یکدیگر متحد شویم.

رئیس مجمع تشخیص مصلت نظام در پایان خاطرنشان کرد:به بیت امام(ره) و نزدیکانشان می گوییم که امام (ره)روح خوب شان را در بیت خود گذاشتند و این خانواده ی بزرگ حق بزرگی در کشور و انقلاب ما دارند و نبود ایشان را به خانواد اش تسلیت می گویم.

انتهای پیام/



برچسب ها: امام ، خمینی ، عرفان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار