فناوری ساخت نانو حسگر برای تشخیص و اندازه‌گیری زیست محیطی توسعه؛ روشی برای طراحی و ساخت نانوحسگر و نانوبیوحسگرها براساس مهندسی هوشمند قالب مولکولی است.

دکتر عبدالرضا میرمحسنی معاون فناوری و نوآوری پارک علم و فناروی استان آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار فناوری‌های نوین باشگاه خبرنگاران در بیان جزئیات این فناوری اظهار داشت: دستگاه کریستال نانو بالانس وسیله‌ای برای تشخیص و اندازه گیری گازهای مختلف، مواد شیمیایی، ذرات معلق و آلاینده‌هاست که می‌تواند بر اساس جذب این گونه‌ها و تغییرات جرمی ایجاده شده عمل تشخیص و اندازه گیری را انجام دهد. 
 
وی افزود: ابعاد و قابلیت‌های آن در حد ۱ نانوگرم بوده و می‌توان با بهره‌گیری از این تکنیک و با مهندسی هوشمند و آرشیتکت مولکولی به عنوان یکی از ابزارهای قدرتمند در فناوری نانو مورد استفاده قرارگیرد. 
 
وی در بیان قابلیت‌های این دستگاه اظهار داشت: یکی از کارایی‌های مهم این دستگاه استفاده از آن برای تشخیص و اندازه‌گیری آلاینده‌های زیست محیطی بوده و با توجه به اهمیت موضوع و نیز هزینه‌های بسیار زیاد خرید تجهیزات تشخیصی آلاینده‌های زیست محیطی این دستگاه می‌تواند با هزینه بسیار کم و با فناوری داخلی جایگزین بسیار خوبی برای حسگرهای بسیار گران قیمت باشد. 
 
به گفته وی این دستگاه در اندازه گیری فنل‌ها و خروجی گازهای پتروشیمی؛ اندازه گیری آلاینده ها در هوا و در پروتئین و مواد دارویی کاربرد دارد. 
 
گفتنی است: دستگاه کریستال نانو بالانس که برای اولین بار در ایران طراحی و ساخته شده محصول مشترک گروه شیمی کاربردی دانشکده شیمی دانشگاه تبریز و پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی است که در اولین نمایشگاه بین المللی فناوری و نوآوری به علاقه مندان ارائه شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار